Sub totaal ruptuur.. hoe verliep je herstel?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door dolfijn1982, 23 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Ben 10 januari bevallen van een geweldig ventje :D
    Helaas was zijn navelstreng extreem kort en hebben ze de boel moeten open houden met de handen..
    Dit alles heeft geleid tot een subtotaal ruptuur :(

De hechtingen zijn er redelijk uit geloof ik.. alleen trekt het nog behoorlijk naar achteren toe.. kan redelijk zitten enzo maar na een poosje toch wel weer gevoelig..

Hoe verliep jouw herstel? wanneer kon je bijv weer strings aan? :) ben de gewone onderbroeken helemaal zat!
    en wanneer heb je voor het eerst sex gehad?
    Heb je nog iets gedaan om herstel te bespoedigen?
    Allemaal van dat soort dingen..

Lees graag jullie ervaringen! xx

2. Psyche

Psyche Lid

23 jan 2013
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heyhey,

Hier ook een sub totaal reptuur. Ik perste de beeb er letterlijk in 1 x uit en daar was mijn lichaam blijkbaar niet tegen bestand.

In de eerste weken ging het wel, al was naar het toilet gaan wel lastig.
    Echter, na 7 weken allemaal rare steken, zelfs tot in mijn buik. Gyn zei gelukkig dat het normaal was, dat het gevoel 'van onderen' weer terug kwam en ik daardoor meer voelde.
    Nu, goed aantal maanden later, heb ik nog steeds weleens last van de plek waar mijn kringspier is ingescheurd, soms doet het een week flink pijn, maar meestal voel ik er niks van.

Heb na 7 weken weer seks gehad, bloedde als een rund.. Daarna pas na 4 maanden weer..

Heb overigens gehoord dat het herstel nadien heel erg afhangt van hoe je gehecht bent.

Volgens mij kun je niet echt iets doen om sneller te herstellen, al heb ik mezelf wijs gemaakt dat in bad gaan met goede olien en zeezout kan helpen en dat doe ik dus ook met enige regelmaat :D

Maar jij hebt niet heel erg pijn enzo? Gelukkig ben ik al veel vergeten van die eerste dagen qua pijn, maar weet nog wel dat ik liever niet nog een x uitscheur ;)

3. tuc

tuc Niet meer actief

Bij mn eerste bevalling een,sub totaal ruptuur gehad. Herstel kostte idd wst tijd, maar kwam ook gedeeltelijk door een,stukje angst vanuit mijzelf. Ik heb echt lang met zo'n lekker dik kraamverband rondgelopen, ook toen ik niet meer vloeide, maar durfde gewoon niet zonder haha.

Maar op zich herstelde het medisch gezien prima. Had nog wel lang last van een trekkerig gevoel, ook toen de hechtingen weg waren, maar het moet ook allemaal zn weg weer vinden he.

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier een totaal ruptuur, dus nog iets verder uitgescheurd ben ook gehecht op de ok. Ik moest toen hetzelfde herstellen als van een keizersnee, dus 6 weken niet tillen, weinig traplopen etc. Uiteindelijk een week of 8 'last' gehad, drukkend gevoel, jeuk, trekkend gevoel.
    Moet zeggen dat ik lang last heb gehad van wat urineverlies, maand of 4. En nog steeds last van de kringspier. Dat zal wel niet meer volledig herstellen denk ik. Maar goed luisteren naar je lichaam, dat is het belangrijkste. En seks sowieso pas nadat je niet meer vloeit en als het voor jou goed voelt lekker doen. Bij ons heeft het wel een tijdje geduurd voordat ik weer durfde.

5. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    #5 Blub69, 24 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2013
    Mijn verhaal gaat je niet vrolijker maken, maar ik geef het je wel. Zodat je 'voorbereid' bent op het ergste...

Ik had verschrikkelijke pijn bij het eruit krijgen van ontlasting, soms zo erg dat ik flauwviel. Ik kon mijn ontlasting ook niet ophouden, dus ik viel ook wel eens flauw als ik mijn baby aan het verschonen was op de commode.
    Ik durfde pas weer de na 6 maanden vrijente hebben en ik verging van de pijn. Was alles behalve 'genieten'.

Er was bij mij 'gedacht' dat ik een subtotaal ruptuur heb gehad, maar doordat ik incontinent was voor ontlasting heb ik in 4 verschillende ziekenhuizen gedokterd. Uiteindelijk werd er ook door de vk toegegeven dat ik een totaalruptuur heb gehad. Omdat de vk dacht zelf wel 'even' te kunnen hechten, had ze voor haar gemak mijn kringspier maar niet gehecht.
    Ik heb 3 hersteloperaties gehad, en heb inmiddels zoveel littekenweefsel van onderen dat ik geen strings meer kan dragen, dat doet gewoon teveel pijn. Ook vrijen is veel minder fijn, zonder iets waardoor het beter glijdt is het gewoon niet te doen. Als mijn ontlasting ook maar net iets te hard is, lig ik al open van onderen tot bloedens toe.

Het enige dat ik je als advies kan geven, ga veel zitten op harde oppervlakken. Dat zit het meest lekker, en schijnt beter te zijn voor de doorbloeding en dus genezing. Luister vooral naar je lichaam...

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier een uitgebreide ervaringsdeskundige. Bij mijn oudste had ik een totaalruptuur en de jongste een subtotaalruptuur. Het herstel heeft bij de oudste ongeveer 10 maanden geduurd. Toen had ik er vrijwel geen last meer van. Bij de jongste waren de meeste klachten met een week of 6-8 verdwenen.
    Ik moet wel zeggen dat ik na beide bevallingen erg blij ben met hoe ik gehecht ben (bij de oudste onder narcose op de ok, bij de jongste met verdoving op de verloskamer, beide door de gyn).
    Strings heb ik na de bevalling van de oudste de deur uit gedaan. Ze irriteerden enorm, en dat heb ik er niet voor over..:). Wat ontlasting betreft, ik kan het minder goed ophouden dan voorheen (met name na de tweede bevalling), en soms kan het poepen nog wel wat pijn doen.
    Verder kan ik behoorlijk last hebben van (ik denk) het litteken tijdens de menstruatie.
    Na de bevallingen heb ik het vooral rustig aan gedaan, niks geforceerd. Ik was als de dood dat het niet meer fatsoenlijk zou herstellen. Veel gezeten op harde stoelen, niet te lang staan en lopen. Wat betreft seks, vooral bij de oudste heeft mijn man behoorlijk moeten afzien ;) (denk een maand of drie-vier).. Bij de jongste lukte het een stuk sneller weer.

Succes!

Deel Deze Pagina