Bij mij is een aantal weken geleden ontdekt dmv een blaasontsteking dat ik streptokokken B bij mij draag. Weet inmiddels dat het niet veel kwaad kan. Nu heb ik donderdag een gesprek bij UMCG hierover, maar wat kan hiervan verwachten? Ik heb al een beetje op het forum gezocht, maar wordt er niet echt wijzer van. Zijn er meer vrouwen bij wie het geconstateerd is en die al bij een gynaecoloog zijn geweest. Zou graag willen weten wat ik in het gesprek kan verwachten en hoe nu verder.
Het is in ieder gevoel heel goed dat je het weet, want nu kunnen ze je goed in de gaten houden. Er zijn verhalen genoeg van vroeggeboortes die door GBS veroorzaakt werden, maar dat zijn vrijwel zonder uitzondering vrouwen die niet wisten dat ze het hadden. Het protocol is heel laagdrempelig op blaasontsteking kweken tijdens de rest van je zwangerschap. (Ik nam zelf cranberrytabletten vanaf het moment dat ik het wist, en geen blaasontsteking meer gekregen. Fjoe.) En als je een blaasontsteking hebt gehad door GBS tijdens je zwangerschap, zoals jij, dan ga je aan het infuus met antibiotica gaat zodra je weeën krijgt, om te voorkomen dat je kindje ziek wordt na de bevalling. Succes!
Ik draag dat ook, heb op veel blaas ontstekingen na, er verder niks van gemerkt dat ik het heb.. Is inderdaad goed om te weten voor de bevalling.. Maar ik zou me er niet te veel zorgen over maken.
Ik ben ook draagster van GBS. Bij mij met toeval ontdekt, verder nooit blaasontsteking of zo. Mijn zus heeft het ook, dus waarschijnlijk hebben we het van onze moeder gehad. Bij mij kwamen ze er vrij vroeg achter, met 14 wkn zwangerschap. Rond 23 wkn preventief een antibiotica kuur. Omdat ik hoge bloeddruk had ben ik met 37+1 ingeleid. Na het breken van de vliezen via een infuus weer antibiotica en 6 later weer. Na de geboorte moest onze kleine 24 uur ter observatie blijven. Ze heeft nergens last van gehad en is niet ziek geweest.
Bedankt voor de reacties! Ik had me inderdaad al ingelezen over de antibiotica die je minimaal 4 uur voor de bevalling toegediend krijgt. Maar hoe en wat verder? Hoop dat het snel donderdag is en dat de gynaecoloog mij kan vertellen hoe en wat ook ivm de bevalling. Het is toch iets wat niet "normaal" is en maak me toch wel een beetje zorgen. Ook ondanks de kans op vroeggeboorte en dergelijke in een hele kleine mate voorkomt.
GBS komt waanzinnig veel voor hoor. 1 op de 5 zwangere vrouwen is drager. Jij weet het nu toevallig. Dat scheelt al zo veel.
Als jij en je kindje na je bevalling niks mankeren is er geen vervolgtraject. Alleen bij een evt volgende zwangerschap moet je weer in het zh bevallen, omdat je dan weer antibiotica moet krijgen. Het is inderdaad zo dat 1 op de 5 vrouwen deze bacterie bij zich dragen. Mijn zusje (zij heeft ook nooit een blaasontsteking gehad, dus het was ook bij toeval) woont in het buitenland en daar worden alle zwangere vrouwen op deze bacterie getest, helaas is dat niet zo in Nederland.
Ik sta meer bekend om het kip en de ei verhaal vwb de GBS infectie! Want men kan niet bij mij achterhalen dat ik gbs heb dat daarom de vliezen vroegtijdig breken. Of omdat mijn vliezen vroegtijdig breken, de gbs heftig optreed. Heb inmiddels alle testjes gedaan op verschillende tijdstippen en volgens artsen ben ik geen drager. Na 2 vroeggeboortes (28/ 29wkn) en 1 doodgeboorte (23wkn) zal bij volgende zwangerschap vaker kweekjes genomen worden en krijg ik standaard bij 12, 20, 32 wkn en vlak voor de bevalling antibiotica toegediend.
Heftig Jla! Ook mijn vliezen braken met 24 weken door blaasontsteking/GBS. Het kindje kon gelukkig nog 6 weken blijven zitten. Hebben ze jou iets verteld over de relatie GBS en vroegtijdig gebroken vliezen?
Zou dat kunnen komen van de gbs? Mijn vliezen zijn gebroken op 32 weken, ik bleek ook gbs te hebben.....
Onze dochter had een GBS infectie. Geloof me dat wil je niet... De bacterie kan meer kapot maken dan je lief is. Het hoeft niet, kan wel.
Nee, niet verteld. Maar geloof me, bij mij was het organisatorisch een zooitje. Er was stress, want ze dachten dat ik zou gaan bevallen, maar er was geen plek op de neonatologie. Dus verhuisd met ambu naar ander ziekenhuis. Daar weer stress want er was niet alles gereed voor mij, mocht ik gaan bevallen. Dus paar dagen later weer terug naar het eerdere ziekenhuis.... Heb 4 ziekenhuizen gezien in 2 weken, tientallen verpleegkundigen en een dozijn gyns Maar goed, kind gezond en ik gezond, dus ik blij Vrijdag heb ik mijn nagesprek, dus dat zal ook besproken gaan worden.
Het is ook gevaarlijk voor het kindje. Ben ook heel blij dat het bij mij optijd ontdekt is en behandeld is. Onze kleine heeft er gelukkig niks aan over gehouden. Ik hoop gewoon dat in de toekomst alle zwangere vrouwen op deze bacterie wordt getest! In heel veel landen is dat al en 20% van de vrouwen draagt deze bacterie ook. Ik wist het ook niet. Heb ook nooit een blaasontsteking gehad, maar omdat ze dachten dat ik tijdens mijn zwangerschap een blaasontsteking had is er een kweek afgenomen en daar kwam uit.
Jeetje, wat een mazzel Schorpioen. Bij mij kwam het ook uit een kweek, ik had al vanaf week 19 bloedverlies. Het is mij alleen niet verteld, helaas. Bij week 24 informeerde ik zelf naar de kweek, en kreeg te horen dat ik GBS had, maar dat had geen therapeutische consequenties, werd er gezegd. Ik vertelde vocht te verliezen, dat zou urine zijn. Ik vertrouwde het niet en ging de dag erna naar de huisarts om mijn urine te laten kweken. Eerder had de huisarts alleen een sneltest gedaan, waar niets uitkwam. Bij de huisarts braken mijn vliezen finaal. In het academisch bleek ik toen een enorme blaasontsteking te hebben. Ik kreeg antibiotica voorgeschreven en platte bedrust, in het ziekenhuis. Zes weken later begonnen de weeën en ging ik aan het AB-infuus. We zijn er heel genadig vanaf gekomen, maar we hadden ons kind net zo goed kunnen verliezen. En dat alleen omdat GBS onvoldoende serieus werd genomen, in mijn geval.
Na al die ellende is men recent achtergekomen dat ik van nature een verkorte baarmoederhals heb. En als het nu al kort is dan wordt het tijdens zwangerschap door groei van de baby en hoeveelheid vruchtwater, alleen maar korter. Hierdoor gaat iig de baarmoedermond open en start de bevalling. Blijft nog steeds een raadsel waarom de gbs zo heftig optreedt. In 3 zk hebben de artsen tot op heden grote ???? Bij doodgeboorte vorig jaar was het zelfs zo heftig dat ik van geluk mag spreken dit alles na te kunnen vertellen
Jee Jla, wat apart dat ze dat na drie extreme vroeggeboortes nu pas ontdekken van de baarmoederhals. Je zou denken dat dat als eerste onderzocht wordt. Krijg je dan ook een cerclage de volgende keer? Wellicht wordt jouw immuunsysteem meer dan bij andere zwangeren onderdrukt? Dan zou je iets moeten krijgen om je immuunsysteem op te peppen wellicht.