Ik heb zwangerschapsdiabetes en ben sinds een tijdje insuline aan het spuiten. Ik gebruik novarapid. Maar het lijkt niet echt effect te hebben. Ik heb afgelopen week en vorige week moeten verhogen en het lijkt niks uit te halen. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik ben begonnen met 2eh per keer en eindigde met 32eh per keer. Het is beter langzaam op te hogen dan in een keer gelijk met 10 eh omhoog
Hoeveel moet je spuiten? Ik had ook zwangerschapsdiabetes en had de laatste weken ook novorapid nodig. En ik moest regelmatig wisselen in mijn hoeveelheden. Ik spoot altijd een aantal eenheden voor de maaltijd en dan spoot ik na anderhalf uur bij, al naar gelang mijn waarde. Tegen het einde, week 38/39, gingen mn suikers heel gek doen en leek de novorapid ook niks te doen. Toen zijn ze mijn inleiding gaan plannen.
Ik ben net 3 dagen aan het spuiten, ik heb Humalog. Ik begon met 2 maar dat is duidelijk niet genoeg, moet ook steeds bijspuiten. Ga vanavond omhoog naar 5. Kijken of dat genoeg is. Ik heb het direct overlegd met die diabetesverpleegkundige en die zei ook ophogen.
Ik ben begonnen met twee keer 2eh. Daarna drie keer 2eh. Toen 4,2,2. En nu 6,4,2. Maar mn waardes veranderen nauwelijks. En dit in 1 week.
Ja ik kom je achterna. Begon met 2 afgelopen woensdag en nu dus 5. Balen he, maar overleg met je diabetesverpleegkundige. Kun je die niet mailen?
Nou lekker dan! Mij werd gezegd ja hoog het maar op het is even zoeken naar wat je nodig hebt. En dan moet ik maandag weer laten weten hoe het nu gaat.
Het gekke is, ik heb alleen bij Emma in de zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. De andere twee niet. En toen had ik aan 2 keer 2 eenheden genoeg. De waardes zijn veeeeel hoger. Geen idee waarom en dat weet de internist en diabetesverpleegkundige ook niet.
Iedere zwangerschap is helaas anders. En ik heb wel gehoord dat het vaak de tweede keer erger is. Je bent ook ouder geworden in de tussentijd, je lichaam verandert. Ik had bij mijn eerste zwangerschap helemaal geen insuline nodig en kijk nu....
Ik moet de intake nog krijgen! Ben pas 9 weken zwanger nu Maar nee vorige keer hoefde ik niet met 38 weken te worden ingeleid, ik moest alleen vanaf 38 weken wel iedere dag voor een CTG komen. Volgens mij is inleiding vanaf 38 wel normaal als de diabetes erg heftig is en het kindje ook echt groter is daardoor en last heeft. Dan is het medisch verantwoorder om het gewoon te halen want de placenta kan minder goed gaan werken en dat wil je gewoon echt niet mee maken dus dan is het risico van laten zitten groter.
Oh ik zie het 9 weken haha, was me niet opgevallen. Bij Emma was ik niet ingeleid. Zij kwam precies met 40 weken. De diabetesverpleegkundige zei dat de protocollen veranderd zijn en dat ze standaard met 38 weken inleiden of eerder. Ik moet nu ook al 1 a anderhalf uur na het eten mn waarde testen. voorheen was dat na 2 uur.
Ja dat heb ik ook ondervonden. Ik moest vorige keer 2 uur na maaltijd onder de 7,8 zitten en nu moet ik 1 uur na maaltijd al daaronder zitten. Met deze regels had ik vorige keer ook insuline gehad. En toen was mijn dochter helemaal niet te groot. Wel gehaald met 39w5d uiteindelijk want ze had nog lang geen zin. Ben benieuwd of dat protocol hier dan ook is veranderd. Dat ga ik dinsdag meteen even vragen bij de intake. Thanks!
Ik word ondertussen weer even gek van mn waardes.. Het zakt maar niet ondanks verhogen van de insuline.. Een kennis van me is een tijd geleden opgenomen in het ziekenhuis omdat haar waardes zo verstoord waren. Dat wil ik echt niet! Aanstaande donderdag controle bij de gynaecoloog. Maandag ga ik de diabetesverpleegkundige bellen. Dit kan toch niet goed zijn voor de kleine..
Nuchter zit ik rond de 7, na ontbijt 10 of 11, na de lunch 9 of 10, na avondeten 8 ongeveer. Ik heb kortwerkende novarapid. Voor ontbijt 12eenheden, voor de lunch 10eenheden en voor Avondeten 4.
Dat is pittig inderdaad. Maar je hoeveelheid insuline moet dus zeker onhoog als ik het zo lees en wellicht ook langwerkende insuline voor de nacht zodat je nuchter beter zit. Mag je zelf verhogen? Heb ik wel gedaan. En dan maandag inderdaad direct bellen.