Niet eens met doen & laten zwangerschap vriendin

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lientje1985, 28 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Hallo dames,

Ik zit ergens mee en ik hoop dat jullie misschien wat tips hebben / met me mee willen denken.

Heb al 27 jaar een beste vriendin.
    Ik ben 3 maanden geleden bevallen van een prachtige dochter en het geluk kon niet op, want ook mijn beste vriendin bleek (voor t eerst) zwanger (15 weken nu ).
    Hier hadden we vroeger al over gefantaseerd en nu mag 't ook echt zo zijn :)

Maar wat mij heel erg raakt en wat ik ook niet had verwacht van haar, is hoe anders zij met haar zwangerschap omgaat.

Ik ben misschien (waarschijnlijk ;)) het ene uiterste en een onwijze "zeurpiet"(geweest), ik googelde ALLES of ik het wel kon eten / drinken, ik ben direct gestopt met roken, lette elke dag op of ik wel voldoende van alles en nog wat binnenkreeg, vermeed situaties die misschien maar ietwat link leken enz enz .
    Las elke week op elke zwanger site die er te vinden was wat mijn beebje die week alweer kon en hoeveel ie was gegroeid.

Vriendin rookt ook, zou stoppen als bij de 1e echo (6 wk) alles goed was, die was goed, niet gestopt.
    Heb haar er een paar keer op aangesproken en zegt dan dat ze weet dat het niet goed is, maar dat stress nog minder goed is , blijft dus ook gewoon stug door roken.
    Toen ze net een paar weken zwanger was en ik vroeg wanneer ze was uitgerekend wist ze dat niet, heb ik dat voor haar uitgerekend.
    Ze wist niet dat ze een afspraak moest gaan maken bij een vk, heb ik haar bij geholpen.
    Heb haar wat links gegeven om te bekijken wat je baby al allemaal kan , hoe leuk dat is om te zien !, bekijkt ze ook niet ...

Ik heb ook t idee dat ze af & toe een drankje drinkt, ze vroeg aan mij wanneer ze de baby zou gaan voelen, dus ik vroeg aan haar of haar placenta voor of achter ligt, wist ze ook niet ...

Ik besef dondersgoed dat dit niet mijn baby is, dat t haar zwangerschap is en we het allemaal op onze eigen manier doen, gelukkig maar ook .
    Ik hou mijn mond en ik ben ook echt enthousiast voor haar en ik help , denk & leef met haar mee.
    Maar ik vind een zwangerschap iets heel bijzonders en vind dit lastig om "aan te zien".

Jullie misschien tips / ervaringen ??

2. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb zelf ervaringen met vriendschappen die bekoeld zijn toen we kinderen kregen. Dit is nog maar pas de zwangerschap ... Straks als je vriendin een kindje heeft, gaat ze ook op haar eigen manier haar kind opvoeden en ook waarschijnlijk op een totaal andere manier dan jij doet. Als jullie dan vaak afspreken met de kindjes erbij leidt dit tot nare conflicten. Bijvoorbeeld dat jouw vriendin het heel normaal vindt om haar 2 jarige de hele ochtend voor de tv te zetten met een schaal chips, terwijl jij ook even naar buiten wilt en alleen fruit wil geven;)

Ik zou me zo kapot ergeren aan een vriendin die rookt en drinkt in de zwangerschap, dat ik het contact op een heel laag pitje zou zetten en haar ook duidelijk zou vertellen waarom.

3. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Tja, het drinken en het roken zou ik zeker wat van blijven zeggen, maar verder: laat het los. Ik wist ook pas heel laat dat de placenta bij mij voor lag, maakte me ook niet veel uit.
    Als ik het zo lees ben jij ook wel heel erg met je zwangerschap bezig geweest. Denk dat er maar weinig mensen zo sterk er mee bezig zijn.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Och ja, de 'stress is erger dan roken' excuus. Dat er mensen zijn die zichzelf dat nog wijs maken...

Verder vind ik dat je wel wat aardiger mag zijn. Het haar eerste zwangerschap he? Ze is pas een paar weken zwanger. Waarom verwacht je dat ze nu al van alles weet en het ook allemaal op jouw manier doet?
    Ik wist tot week 12 ook niet waar mijn placenta zat (dat moet de verloskundige je ook maar toevallig vertellen), ook had ik geen idee wanneer ik een afspraak moest maken. Ik heb rond week 6 a 7 de huisarts maar gebeld. Vervolgens 2 afspraken bij de verloskundige vergeten .. ik had géén idee. Nu nog heb ik soms geen idee.

Laat het los, het is niet jouw zwangerschap.

5. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Nog gefeliciteerd met je dochtertje.

Over je vriendin, tja, iedereen staat er anders in. Een vriendin van mij was wat betreft roken ook zo hoor. Hetzelfde argument. Maargoed, het is haar lijf, haar kind haar beslissing. Helaas kunnen wij niemand dwingen om te stoppen. Daar moeten wij ons maar bij neerleggen. Enige wat je eventueel zou kunnen doen is een filmpje laten zien hoeveel stress het oplevert aan het kindje, en laten voelen hoe weinig lucht de kleine krijgt bij elke sigaret. Maar dan nog, blijft het haar eigen beslissing.

Dat ze niet goed weet waar te beginnen, zoals afspraak bij de vk, is zo gek niet hoor. Zijn er veel die dat niet weten. En waar de placenta ligt krijgt niet iedereen direct te horen, ik wist dat dus ook pas met 20weken.

En ja...dat googelen, ik doe het ook. Niet zo extreem als jij, maar toch wel vaak. En zeker sites bekijken wat kleintje in welke week leert/doet/kan. Maar niet iedereen vind dit even belangrijk. Het komt uiteindelijk wel goed.... als ze de kleine voelt bewegen wordt het echter. En als kleintje er eenmaal is kan ze als toverslag ook een heel ander mens worden.

Ik denk dat je haar haar gang moet laten gaan, want het is haar zwangerschap. Bij vragen zeker helpen en blijven vragen hoe het gaat. Maar verder zul je moeten accepteren dat iedereen anders is.

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Uhhh.... tja had ook geen idee waar de placenta lag. Hebben ze mij ook niet verteld, volgens mij. Iedereen gaat er op haar eigen manier mee om. Nu rookte en dronk ik niet, maar ik had ook geen zin in dat 'gezwijmel' rondom een zwangerschap.
    Laat haar op haar eigen manier zwanger zijn! Als vriendin, vind ik, dat je wel mag aangeven dat roken en drinken een no go is bij een zwangerschap. En laat haar alsjeblieft lezen dat het dus complete onzin is, dat de stress van stoppen met roken nog schadelijker is. Want dat is dus niet zo. Daar zou ik ook boos over worden. Fijn dat je zo betrokken bent, maar verder laat het los.

7. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Heb haar ook al gezegd dat ze misschien even moet opzoeken wat iig het roken met haar kindje doet, maar dan geeft ze aan dat ze dat al heeft gedaan en dat dus al weet .... :(

Bedoel ook niet dat als je niet weet waar je placenta ligt je ongeïnteresseerd bent ofzo ;), maar het is een klein voorbeeldje .
    Bedoel meer als je graag wilt weten wanneer je je kindje kan gaan voelen, je dat bijv. gaat opzoeken en dan lees je dat vanzelf, maar dat doet ze allemaal niet .

En jaaa, ik was misschien wel een beetje heel veel met mijn zwangerschap bezig haha :D

8. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Er zit een verschil in dingen opzoeken en naar dingen vragen/over dingen praten.
    Google zegt 'meestal tussen de 18 en 22 weken.' Maar wat is de praktijk? Hoeveel zwangeren (incl. mijzelf) openen hier op het forum topics over hoe de eerste schopjes voelen, wanneer je deze gaat voelen, hoe duidelijk zullen ze zijn, wat als ik ze nog niet voel met 21 weken? enzovoort.
    Ik vind je hard overkomen naar je vriendin. Ik vind haar vragen en haar onwetendheid heel normaal..

9. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Het roken is het enige waar je wat over kan zeggen.. dat is gewoon ronduit slecht.

Af en toe een drankje weet je niet zeker, dus daar kan je alleen iets van zeggen als je het zeker weet ,anders niet.

en alle andere dingen.. tsja.. hier wist ik ook pas met 17 weken waar mijn placenta lag.. via een pretecho, dus zo raar is dat niet om met 15 weken nog niet te weten?

En ik vond het helemaal niet leuk om te weten wat mijn baby allemaal kon in de vroege weken.. er kon nog zoveel mis gaan.. dat trok ik niet. Ondertussen vind ik het leuker, vanaf een week of 24 maar nog, heb maar 1 app en dat is voldoende..

En googlen.. haha, eigenlijk is dat helemaal niet goed in mijn mening, daar krijg je 100x meer stress van dan gewoon over je heen laten komen ;) maar goed, ik heb ook wel een neiging tot googlen. Maar verbied het mezelf sinds ik zwanger ben. Al is zp natuurlijk net zoiets ;).

dus ja, lastig, maar zoveel en zo erg als jij er mee bezig bent geweest ken ik ook weer niet zoveel mensen.. dus probeer dat te accepteren.. zij laat het over zich heen komen, jij was uiterst intensief opzoek naar informatie en bezig met je zwangerschap. Beidde even prima!

Op het roken na dan.. dat is gewoon ronduit slecht..

10. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Ze moet t idd ook zelf ervaren, daarom denk ik dit ook alleen en zeg ik niks ( behalve over het roken ).
    En als ze wat vraagt of ik haar kan helpen doe ik dat ook met alle liefde.
    Zal idd moeten proberen om het los te laten ....

11. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Dat roken en drinken tijdens de zwangerschap is absoluut fout, heb ik geen goed woord voor over.

Maar verder tijdens het lezen dacht ik, wat een bemoeial en wat betuttelend! Ik werd er al moe van tijdens het lezen.
    Bijna iedere vrouw zal haar zwangerschap (heus wel) bijzonder vinden, maar dat mag iedereen toch op haar eigen manier ervaren? Ook al is zij jouw vriendin, dan mag zij toch op een andere manier met haar zwangerschap omgaan dan jij doet/deed?

12. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou ook zeggen laat het los, de een is meer bezig met haar zwangerschap dan de ander.
    Misschien komt het bij haar nog of misschien helemaal niet, ieder zijn ding.
    Roken tijdens de zwangerschap is natuurlijk uit ten boze en dat weet zij ook wel, ik denk ook dat je op een gegeven moment moet stoppen met daarover 'zeuren' ... hoe rot ook, op een gegeven moment heb jij je punt gemaakt betreft roken en is het aan haar wat ze ermee doet.

13. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Haha nee dat googlen is ook 10x niks
    Ik geloof ook wel dat hoe verder ze raakt, hoe meer geïnteresseerd ze word (waarschijnlijk)
    Vooral het roken vind ik het moeilijkste , wil haar dat zo graag laten zien, maar ja, wil ook geen ruzie ....

14. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Ja ik ben ook verschrikkelijk, ik weet t , ben ik 100% met je eens haha ! ;)

Ik ben het ene uiterste en zij het andere ...
    Maar nogmaals, ze is mijn beste vriendin en ik wil het beste voor haar en mijn kleine neefje / nichtje, het komt allemaal uit een goed hart ...

15. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Laat het los!!!
    Ze komt er wel!

Ik denk dat de vk ons bij de 9 weken en 12 weken echo ook ongeïnteresseerd vond overkomen.
    Is ons kindje dan niet welkom? Juist wel!
    Maar we waren bang dat er nog iets zou gebeuren en wilde nog niet teveel weten.
    Mensen hadden zich ook echt niet met mij moeten bemoeien.
    Ik heb ook pas met 6,5 week de huisarts gebeld met wat moet ik doen?
    Je krijgt genoeg begeleiding van de vk, laat het daar lekker bij!
    Wees verder een vriendin voor haar en ga je er niet mee bemoeien!

16. mama en zoon

mama en zoon Bekend lid

27 jan 2017
    740
    209
    43
    jammer dat je vriendin de slechte gewoontes blijft aanhouden mbt roken (en waarschijnlijk drinken).
    wat betreft de rest: bij mij moest de zwangerschap nog landen totdat je eigenlijk pas echt iets begon te zien (18 w+). tot die tijd was ik alleen maar moe en misselijk. pas rond 16 wkn voelde ik het eerste schopje (ik heb de hele zwangerschap niet geweten hoe mijn placenta lag trouwens) en raakte ik geïnteresseerd. ondanks de gewekte interesse vond ik zwanger zijn niks aan.
    Het kan zo zijn dat jouw vriendin dit ook zo ervaart.
    laat het maar gewoon los... ik denk dat dit het beste is :)

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou het roken wel heel kwalijk vinden en daar nog een keer wat van zeggen, als ze blijft roken is dat haar keuze. Dan is het jou keuze te zien hoe zwaar je er aan wilt tillen. Het is een vriendin die je al je hele leven hebt, je moet voor je zelf kijken hoe zwaar je hier aan wilt tillen.

Dat zij anders met haar zwangerschap omgaat is haar keuze. Dat is heel persoonlijk hoe veel je wilt googlen, hoe leuk je het vindt om naar beurzen te gaan etc.

18. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Roken en drinken kan beide schadelijk zijn voor de baby.
    Ik las hier ergens dat dat van drinken niet aangetoond is, maar dat klopt niet. Ik zou 1 keer daarover hebben, en desnoods een filmpje of andere (bondige) info delen. Maar me ook in haar proberen te verplaatsen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze echt graag blijft roken nu. Misschien heeft ze het idee dat het haar niet lukt oid?
    Desnoods wat meer afstand nemen. Ik zou het persoonlijk niet aan kunnen zien dat een zwangere rookt en daarom wat afstand moeten nemen.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Roken en 'stress is slechter' en alcohol zou ik veel moeite mee hebben. De rest niet. Wel wat vreemd dat jij moest helpen een vk te vinden etc...

20. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.269
    25.739
    113
    Roken en drinken kan echt niet, en ik zou mijn vriendin dan uitleggen waarom niet. Zo krijgt de baby hetzelfde promillage aan alcohol in zijn bloed en dat is echt niet goed. En misschien even uitleggen dat roken juist voor stress in het lichaam zorgt. Dus die fabel dat stress erger is dan roken gaat ook niet op.
    Maar stoppen met roken kan natuurlijk wel heel moeilijk zijn. Dus misschien heeft ze ondersteuning en aanmoediging nodig om te stoppen. Je kan ook aan haar vragen hoe je haar daarbij kan steunen. Hoewel ze uiteindelijk wel zelf moet doen natuurlijk.

Maar voor de rest moet ze de zwangerschap toch op haar eigen manier beleven. Misschien gaat het wat meer leven als ze een buikje krijgt en het kindje voelt. En misschien heeft ze pas echt een klik als het geboren is. Dat is toch vooral aan haar.

Deel Deze Pagina