hoi allemaal, We willen vanavond graag gaan kaasfonduen, dat deden we regelmatig toen ik nog niet zwanger was. maar in de kant en klare kaasfondue van de appie zit alcohol (kirsch) als je de fondue lang laat koken wordt ie zachter van smaak dus de alcohol zal wel (deels?) verdampen maat zeker weten doe ik het niet. 1x hebben we veel moeite gedaan om alcoholvrije kaasfondue te vinden, maar die bleek achteraf van rauwmelkse kaas te zijn gemaakt en was ook nog eens minder lekker. Nu is mijn vraag: verdampt die alcohol volledig, en zoniet, zou dat kleine beetje kwaad kunnen? heb er al zolang trek in.. groetjes Marieke
Op het pakje kaasfondue dat wij een tijdje geleden hadden stond indd. dat de alcohol verdampt tijdens het verhitten en dat het geschikt was voor kinderen. Dus ik denk dat wel kan.
Ik zat met hezelfde dilemma maar ik heb het op een gegeven moment wel gewoon gedaan. het wordt inderdaad verhit.
Ik heb dat eigelijk nog nooit gedaan. Hoe moet je dat eigelijk klaarmaken? En wat kan je er allemaal bij eten. Stokbrood of zo?
Hier ook pas nog gekaasfonduet erg lekker ja en de VK en HA zeiden allebei gewoon doen hoor alcohol verdampt zodra je het verhit.. en het kookt.. lekker eten
Maar die rauwmelkse kaas kaasfondue, die verhit je toch ook...? Dan maakt dat rauwmelkse toch ook niet zoveel meer uit, of is dat een rare gedachtensprong van mij? Ik denk inderdaad dat het meeste van de alcohol wel verdampt, geniet ervan!
Alcohol vervliegt bij 70 graden en eventuele slechte bacteriën in rauwmelkse kazen worden gedood bij 75 graden. Weet alleen niet hoe heet kaasfondue wordt?
ik heb ook geen flauw idee. we hebben nu een gepasteuriseerde kaasfondue op met witte wijn en kirsch. flink laten borrelen zodat het meeste waarschijnlijk wel verdampt was. was erg lekker! en bedankt voor jullie antwoorden! @chantal, je kunt het kant en klaar kopen. in een pannetje doen, op een fondueste plaatsen en klaar. wij eten er altijd stokbrood bij, en groenten als wortel en bloemkool. voor op het stokbrood hebben we dan meestal nog pesto en brie. lekker!