Ontzettend moe en misselijk zijn! Wie heeft tips?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door iris85, 24 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iris85

iris85 Lid

14 mei 2010
    47
    0
    0
    onderwijsassistente
    Groningen
    Dag lady`s,

Ik hoop dat jullie me een goede tip kunnen geven.Op het moment ben ik 6 week zwanger en steeds ontzettend moe/lusteloos en misselijk. Het beheerst me eigenlijk elk moment van de dag. Nu vertellen we het aan de fam en goede vrienden, maar ik doe het helaas niet met een grote glimlach omdat ik me zo rot voel. Die hormonen zorgen bij mij ook voor stemmingswisselingen van hier tot simboektoe. Zonet nog jankend met me vriend op de bank gezeten. Als dit zo nog maanden doorgaat word ik gek! Ik zat altijd volop energie en positiviteit! Raak er best gefrustreerd van.
    En ik weet ook wel dat ik niet moet zeuren en blij moet zijn met de zwangerschap, maar ik voel me nu gewoon echt zo. De boekjes over het zwanger zijn wil ik gewoon niet lezen omdat het voor mij nu iets negatiefs aan het worden is. Dit moet natuurlijk niet! Ik schaam me een beetje voor mijn negativiteit terwijl ik ervan `hoor` te genieten.

Wie herkend dit en kan me goede tips geven over wat te doen tegen de moeheid en misselijkheid? Morgen bel ik de dokter voor de zekerheid.

Alvast bedankt voor een reactie!

Liefs;)

2. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    ik herken je volkomen. ik begin nu pas te genieten....
    ik ben mega misselijk geweest van 6 tot 15,5 week en pas sinds een paar dagen voel ik me weer onder de levenden.
    heb ook in het ziekenhuis gelegen omdat ik me zo beroerd voelde en weken op de bank verbracht, liggend en niet in staat om recht te zitten.

Op momenten heb ik zelfs gewenst niet zwanger te zijn.
    Niet iedereen snapt dit maar ik was het gewoon helemaal BEU.

Goed dat je langs de dokter gaat, als je het niet vertrouwd kun je urine laten controleren op KETONEN....

Tips.... eet wat je lekker vindt, al is dat ijsjes en cola.
    volgens de gyn maakte dat eventjes niet uit, het belangrijkste is dat er eten/drinken binnen blijft.
    vocht is even belangrijker dan eten dus probeer veel te drinken....

Heel veel sterkte en je hoeft je nergens voor te schamen.
    ik (en velen met mij) konden ook niet genieten als je misselijk boven de wc pot hangt hoor. ieder die daar geen begrip heeft, moet je gewoon even negeren..... het gaat om jouw en je kindje!!!!

3. Storm

Storm Niet meer actief

Nou, ik ben niet jaloers op je als ik dit zo lees. Mijn zwangerschap is ook nog pril en bij vlagen ben ik misselijk en wel de hele tijd moe. Maar niet zo moe dat ik niet meer kan functioneren.

Ik kan me best indenken dat je niet lekker kunt genieten, hoop voor je dat het nog komt. Dat de misselijkheid nog over gaat.
    Tips heb ik niet. Sommige mensen moet even een hapje van iets nemen en voelen zich dan beter, maar ik zou het je verder echt niet kunnen vertellen.
    En tegen je moeheid, tja, af en toe gewoon even gaan liggen. Als je de mogelijkheid hebt natuurlijk.

En je frutraties kan ik best begrijpen, maar kom op, ze zijn niet terrecht!! Je voelt je echt helemaal niet lekker, dus ga niet blue op de bank zitten. Daardoor wordt het alleen maar erger.
    Je hebt gewoon de pech dat je lijf de blijdschap in je hoofd niet helemaal met je deelt.

Kop op!! En ik hoop voor je dat je ook snel kunt genieten van het wondertje dat aan het groeien is.:)

Succes!

4. Foofer

Foofer Bekend lid

25 jul 2010
    831
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hoi,

Wat vervelend dat je de eerste weken zo ervaard, maar ik kan het me wel voorstellen. Ik ben zelf tot week 13 heel de dag door misselijk geweest en at vrij weinig. Wat Lucky ook al zei, gewoon eten waar je op dat moment zin in hebt. Dat deed ik ook. Van de week nog een tip gehad om vanillevla te eten. Dat zou blijkbaar helpen tegen de misselijkheid. Omdat het bij mij echt af aan het nemen is heb ik dat niet meer gedaan. Maar misschien is het voor jou dan het proberen waard?
    Verder heb ik geen last van vermoeidheid gehad. Lekker aan toegeven zou ik zeggen :)

Sterkte ermee en geloof me, als je je eenmaal beter voelt dan ga je zeker ervan genieten :)
    Even doorbijten meid..

5. M78

M78 Actief lid

8 okt 2010
    173
    0
    0
    Ik herken het helemaal!

Ben de hele dag misselijk en moe. Kan niet langer dan een half uur achter de pc, niet lezen, niet autorijden, dan word ik nog misselijker dan ik al ben. Het enige wat helpt is in bed liggen met de tv uit en de gordijnen dicht.

Word ook gek van al die mensen die zeggen: "Het hoort erbij"
    Dat zal allemaal wel, maar ik voel me goed beroerd!
    Zo dat is eruit...:$

Succes Iris! You're not alone ;)

6. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    mensen die zeggen
    * het hoort erbij
    * het is voor een goed doel
    * zet je eroverheen dan gaat het beter
    * stel je niet zo aan....

Kon ik afschieten.... ik heb niet zo'n sterke wil dat ik me daaroverheen kon zetten, ik voelde me gewoonweg TE slecht!!!!

Gewoon rustig aandoen en doen wat jij voor goed acht.
    (wel proberen te eten/drinken natuurlijk en anders aan de bel trekken)

7. Mlien

Mlien Fanatiek lid

24 jun 2010
    3.756
    0
    0
    In een klein dorpje
    #7 Mlien, 25 okt 2010
    Laatst bewerkt: 25 okt 2010
    Ik ben ook zo ontzettend moe, misselijk alleen met vlagen. Maar hoe doen jullie het met jullie werk dan? Ik werk fulltime en ga wel gewoon elke dag naar mijn werk (ze weten daar wel dat ik zwanger ben), maar meer dan dat kan ik echt niet op een dag, ben gewoon helemaal kapot daardoor. Moet ik me hiervoor dan ziekmelden? Kan natuurlijk niemand zeggen, maar vind het zelf ook heel erg moeilijk.. Ben niet ziek, ben alleen maar moe... maarja...

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hee Iris,

Schaam je alsjeblieft niet hoor! Misselijkheid is echt vreselijk, vooral als het lang aanhoudt. Mensen begrijpen vaak niet hoe ingrijpend het is, omdat ze het zich niet kunnen voorstellen hoe het is om langer dan een paar dagen misselijk te zijn. En daardoor gaan ze soms ook rare dingen zeggen!

Negatieve gedachten, schuldgevoelens etc komen ook veel voor bij vrouwen die zwanger zijn en (ernstig) misselijk. Het is gewoon niet hoe je het je had voorgesteld en voor je gevoel voel je je niet zoals je je hoort te voelen. Toen ik zelf heel misselijk was en zelfs dacht: "ik wil niet meer zwanger zijn" voelde ik me kwaad, schuldig en verraden, niemand had me ooit verteld dat dit een mogelijkheid was!!! Uiteindelijk heb ik voor mezelf kunnen accepteren dat dit nou eenmaal was hoe ik me voelde en dat ik best mocht denken dat ik zwanger zijn niet leuk vond: het was ook niet leuk! Maar dat betekende niet dat ik niet blij was een kindje te krijgen. Voor mij waren dat echt 2 verschillende dingen.

Ik heb op mijn sites over zwangerschap en misselijkheid (ik pb je de links) wat tips verzameld. Ik zet ze hier even neer, kijk maar wat je er uit haalt :)

- De allerbelangrijkste tip : luister naar je lichaam! Neem de rust die je nodig hebt en probeer niet geforceerd de dingen te blijven doen die je normaal ook deed. Overgeven en misselijk zijn is een aanslag op je lichaam en je hebt nu alle energie die je hebt voor je zelf nodig. Zet je leven dus een versnelling lager en voel je vooral niet schuldig als je je ziek meldt op je werk. Als je bij je ziekmelding aangeeft dat het om een zwangerschapsgerelateerde ziekte gaat, wordt je werkgever door het UWV gecompenseerd voor jouw salaris.
    - Overleg op je werk over je werktijden. Soms lukt het gewoon niet om in de ochtend te werken, maar kun je in de middag prima functioneren. Je kunt dan ook overwegen om een tijdje halve dagen te gaan werken.
    - Als je veel last hebt van geuren, maak je huis dan geurarm. Was met parfumloos wasmiddel en gebruik geurarme verzorgingsproducten (of gebruik doucheschuim met een essentiele olie die je prettig vind ruiken, citrus kan bijvoorbeeld helpen bij misselijkheid). Ga naar een andere kamer als er wordt gekookt en haal zelf geen dingen uit de koelkast.
    Voor de partner: vrouwen met zwangerschapsmisselijkheid hebben vaak last van parfumige luchtjes zoals deoderant of aftershave. Doe dit dus bij voorkeur pas op buiten de deur.
    - Besteed aandacht aan tandverzorging. Overgeven laat je tanden veel lijden. Spoel na het overgeven je mond goed met water, maar poets je tanden niet direct. Door het overgeven wordt het glazuur van je tanden zachter waardoor het door het poetsen kan beschadigen. Wacht minstens een half uur na het overgeven voor je je tanden poetst. Als je geen munttandpasta meer kunt verdragen kun je proberen of je parodontax wel fijn vindt. Ook homeopathische tandpasta's smaken niet naar munt en zou je kunnen uittesten. Die vind je vaak bij een reformwinkel. Als je die ook niet lekker vindt smaken, is een kindertandpasta ook nog een optie. Die smaken een beetje zoetig.

- Eet regelmatig iets, een lege maag zorgt vaak voor een veel misselijkerder gevoel. Eet daarom ook het liefst zo snel mogelijk na het opstaan iets kleins;
    - Heb je geen eetlust? Neem dan een kopje bouillon, dat wekt de eetlust een beetje op en dan kun je daarna makkelijker iets eten;
    - Voel je je naast de misselijkheid ook vaak flauw (vaak door een lage bloeddruk)? Eet dat wat zouter dan je gewend bent, bijvoorbeeld met zoute dropjes, bouillon, zoute koekjes of iets dergelijks;
    - Laat je eten voor zo ver mogelijk door iemand anders klaar maken, doe hoef je veel minder in de kookgeur te zitten;
    - Experimenteer met de temperatuur van eten en drinken. Misschien vallen koude dranken en waterijsjes beter of heb je juist meer zin in warme dranken of voeding. Lauw drinken en eten valt over het algemeen niet goed, maar misschien ben jij juist een uitzondering!
    - Heb je bepaalde voedingsmiddelen en dranken gevonden die goed vallen? Probeer dan binnen dat thema maximaal resultaat te krijgen en te experimenteren. Heb je bijvoorbeeld veel zin in milkshakes? Probeer dan of je er ook fruit aan toe kunt voegen. Heb je meer zin in soep? Experimenteer dan met verschillende groente en vlees als vulling;
    - Probeer alternatieve bronnen van vocht, zoals fruit (watermeloen, peren, appels), groente (komkommer, tomaat) of (water)ijs. Probeer ook zo veel mogelijk verschillende dranken om te bekijken wat goed valt. Denk daarbij ook aan ontbijtdrankjes (ook geweldig omdat hier vezels, vitaminen en calcium in zitten), sportdrankjes (vullen bepaalde mineralen weer aan), vruchtensappen, frisdranken en thee of koffie;
    - Als je probeert uit te vinden waar je wel of geen zin in hebt, denk dan niet alleen aan specifieke voedingsmiddelen, maar ook aan welke texturen en smaken goed zouden vallen;
    - Als je alleen junkfood kunt verdragen (vreemd genoeg valt dat vaak goed bij vrouwen met zwangerschapsmisselijkheid), voel je daar dan niet schuldig over. Elke calorie die binnen blijft is een gewonnen calorie en ook in deze voedingsmiddelen zitten voedingstoffen die je nodig hebt;
    - Blijf geregeld nieuwe dingen proberen. Voedingsmiddelen die eerst niet goed vielen, kunnen nu juist aanspreken en omgekeerd;
    - Zorg dat je wat makkelijk te grijpen dingen hebt liggen om meteen te kunnen eten als je trekt hebt, zodat het weinig moeite kost om iets klaar te maken;
    - Houd je koelkast vrij van sterk geurend voedsel zodat je geen vlaag van misselijkheid krijgt als je de deur open trekt. Helaas zorgt de koelkast soms ook zonder dit voedsel voor een vlaag van misselijkheid. Heb je daar last van? Bedenk dan van te voren wat je nodig hebt, houd je adem in, doe snel de koelkastdeur open en grijp het. Herhaal indien nodig. Of laat iemand anders de dingen voor je uit de koelkast halen...

Verder heel veel sterkte voor iedereen!

9. Miek74

Miek74 Fanatiek lid

3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    goeie tips Rosao! en die koelkast, zoooo herkenbaar!

Ik gebruik nu een homeopatisch middel, coccukus indicus, dit haalt bij mij de scherpe randen ervan af, ik sta niet meer de hele dag te kokhalsen. Ik eet erg eentonig, want dat hou ik binnen zonder uren lang alles op te boeren (bah). Ik eet veel bananen, mandarijnen, appels, brood met kaas, cake, iedere week patat, stamppot zonder vlees. Vooral vleesbraden is erg, de koelkast openen, of de vaatwasser, alles met kruiden... bij Timo heb ik er 9 maanden last van gehad al werd het na 25 weken minder, ik hou nu rekening ermee dat het weer zo lang aanhoud...

succes!
    Miek

10. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Gek he: als je misselijk bent vanwege een virus heeft iedereen begrip, maar als het is vanwege een zwangerschap dan 'hoort het erbij' en 'moet je niet teveel klagen'. Terwijl het echt hetzelfde voelt!
    Wat mij hielp was papaya pillen (natuurvoedingswinkel) nemen en lollies. Succes, ik hoop dat het snel minder wordt!

11. sjaandiaan

sjaandiaan Actief lid

1 mrt 2007
    484
    0
    0
    hee hier ook misselijk de hele dag, met vlagen niet haha. dus meestal wel. bij me eerste zwangerschap ook missleijkheid maar dan alleen in de ochtend, 1 keer overgeven en het was weer klaar voor die dag, ging zelfs schilderen en zo in die lucht. maar dit keer ben ik al eerder missleijk en gewoon de hele dag. ik heb geen zin om te eten of drinken, wat slecht is voor de stoelgang en me blaas. dus ik moet mezelf dwingen om iets te eten. als ik smorgens eet dan voel ik me wel even beter. ik geniet wel heel erg van mandarijnen!!! had ik vorige keer ook. was ook inde mandarijnen tijd haha.

succes er mee en ik hoop dat de missleijkheid niet te lang duurt, en anders moeten anderen dr maar rekening mee houden. t ergste vind ik dat ik me soms te belabbert voel om iets te gaan doen buitenhuis. terwijl als ik me er dan toch maar toe zet, lukt het wel! ik wil genieten van de zwangerschap en zo lang als t kan allemaal leuke dingen blijven doen...

x sjaan

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dit is bij mij idd ook een bron van verwarring en irritatie! Waarom laten zelfs artsen en verloskundigen vrouwen zo lang door lopen met misselijkheid omdat ze vinden dat het er bij hoort en je het maar moet dragen? Als je de hele dag misselijk bent dan hoort dat er NIET bij! En als het te ernstig wordt, dan kan het ook echt heel gevaarlijk worden!

Ok, adem in, adem uit :)

13. Puck

Puck Actief lid

23 jun 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, ik sluit me bij dit topic aan. Ik ben ook vreselijk moe vanaf ongeveer 6 weken. Kan de hele dag wel slapen. Lig rond 21.30 of nog eerder in bed. Heb afspraken afgezegd 's avonds. En ben bij vlagen misselijk. Vorige week 2 dagen plat gelegen, alleen maar overgeven. Dokter gebeld, hoort erbij, kunnen niks geven. Alleen als je meer eruit gooit, dan erin gaat. Snap ik wel, alles wat je zelf neemt, krijgt de baby ook binnen. En ik wil ook eigenlijk niet teveel medicatie nemen. Het hoort er nou eenmaal bij, klinkt lullig, voelt lullig, vind het klote, maar het is nou eenmaal zo.
    Ik kreeg als tip om voor het opstaan iets te eten, even blijven liggen en dan rustig opstaan. Dit gaat best goed. Verder de hele dag door kleine beetjes eten. Ook bij de maaltijden, gewoon een klein beetje eten, niet te veel. Vetarm en licht verteerbaar. Verder goed drinken.
    Ik zelf eet wel veel fruit, ben verzot ineens op mandarijnen en uitgeperst sinaasappelsap. Verder eet ik heel weinig. En probeer ik gewoon aan mijn moeheid toe te geven, pak zoveel mogelijk rust en slaap. Volgens de meesten gaat het na 12 weken beter. Mijn moeder had het 9 maanden lang, 's ochtends. Maar daar werd ik niet blij van, haha!
    Ik probeer het positief te bekijken. Het hoort erbij en als het niet gaat, dan gaat het niet, ook niet op het werk. Je eigen gaat op dit moment voor, je hebt niet alleen de verantwoordelijkheid voor jezelf op dit moment, maar ook voor een enorm klein wondertje binnenin.
    Dus... we houden vol meiden, het is voor een goed doel moeten we maar denken!
    Af en toe lekker klagen is ook fijn. En gewoon eten wat je wel lekker vind!

14. zustertje

zustertje Niet meer actief

Dan is onze HA gelukkig wel heel makkelijk! Ik was er vanmorgen voor een echo en hij vroeg of de misselijkheid al een beetje gezakt was ik zei nee maar ik hoef niet over te geven en ik wil liever geen medicatie voel me wat zekerder als ik kwaaltjes voel (ik heb al een keer een miskraam gehad)
    Maar ik heb toch een doosje zetpillen meegekregen voor noodgevallen.

Deel Deze Pagina