He meiden, Ik zou graag jullie advies willen hebben over de volgende situatie. Ik ben zelf geboren met 32 weken en was 28 weken groot omdat mijn moeder het HELLPsyndroom had. Nu ben ik zelf zwanger, voor de zwangerschap had ik een bloeddruk van 120/70 maar eigenlijk is mijn bloeddruk in de zwangerschap nu elke keer rond de 158/87, soms ook 145/86 maar de bovendruk altijd wel redelijk hoog. Nu heb ik daar ook andere klachten bij zoals hoofdpijn, lichtflitsen en sterretjes zien, pijn bij mijn ribben voor en achter aan de rechterkant en sinds deze week houd ik vocht vast. NU heb ik mijn zorgen geuit bij de vk en de ene vk gaat er goed mee om maar de andere geeft mij elke keer het gevoel dat ik me aanstel. Ik mag nu elke keer urine meenemen en dat wordt dan getest op eiwit en suiker. 2x kwam hier niks uit dus ik had zoiets van als er niets uitkomt zal het wel goed zitten. Tot de laatste keer toen kwam er ineens suiker en eiwit uit! Ik schrok me rot want dat was mijn laatste strohalm zeg maar. Zegt de 'vervelende' vk o dat ik niet zo erg want ik heb net je bloeddruk gemeten (was op een andere locatie met een heel oud ding die het de eerste 3 keer niet deed) en die was 117/74 goh zei ik das wel erg laag he weet je zeker dat het klopt. Jahoor die klopt wel. Nou ja uiteindelijk heb ik voor de suiker morgen een lunchtest maar ik ben er niet gerust op op het eiwit bedoel ik. Dus de volgende dag naar de dokter geweest met urine weer eiwit en suiker en mijn bloeddruk was 140/86. Nu het volgende: Ik had de 'leuke' vk (sorry voor de benamingen maar zo voel ik het...) gemaild omdat ik mijn kindje wat minder voelde en veel harde buiken had heeft zij teruggemaild als ik het kindje echt minder ging voelen moest ik gelijk bellen. Nou moet je weten dat ik niet van bellen houdt en dat dus erg moeilijk vind. Dit hele weekend mn kindje niet heel veel gevoeld maar wel af en toe. Gisteravond opeens misselijk en overgeven en heel veel sterretjes zien en vandaag heb ik mijn kindje misschien 1 x voelen trappen. Dus om half 11 ik al mijn moed bij elkaar geraapt om te bellen want ik vertrouwde het niet. Krijg ik helaas de 'vervelende' vk aan de telefoon ik uitleggen dat ik mn kindje nog niet heb gevoeld en het ook niet reageert op aanraking etc. ook verteld dat ik zo misselijk etc. was gisteravond. Zegt ze doodleuk o maar dan is je kindje gewoon geschrokken van gisteravond omdat je zo moest overgeven en dan slaapt het kindje nu gewoon heel veel. Ik nogmaals aangeven dat ik me toch wel veel zorgen maakte inmiddels met tranen in mijn ogen zegt ze je kan morgen om 13.00 uur nog wel even langskomen dan testen we je urine nog een keer en gaan we even luisteren. Ik was helemaal bedust en zij had al opgehangen. Het koste mij zoveel moeite om te bellen en dan krijg ik dit... Nou het is inmiddels een ontzettend lang verhaal geworden maar ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen. Wat moet ik nou doen? En zouden jullie op zoek gaan naar een andere vk of niet want ik wil haar niet bij mijn bevalling hebben! Bedankt voor jullie reacties
ik zou even je huisarts bellen, en je zorgen uiten, hoofdpijn en sterretjes zien is niet echt goed. en de huisarts kan je bloeddruk ook meten, omdat je moeder het hellpsyndroom heeft gehad, en jij je zorgen maakt dat je het ook kan krijgen en je zekerheid wil over je bloeddruk (niet te veel drop eten dus)
Ben zelf in 2007 bevallen met pre-eclampsie en Hellp. Al opgenomen vanaf week 29. Probeer je te laten omschakelen naar een gynaecoloog. Als een gynaecoloog je voorgeschiedenis hoort, zal hij absoluut aktie ondernemen. Al je verschijnselen hebben de bekende symptomen. De risico's zijn enorm als je er niet op tijd bij bent. Ben je erop tijd bij dan is het soms goed te begleiden en kan de kleine ook langer bij je binnen blijven. Luister naar je eigen lijf!!! En gewoon doorkaarten. Gaat om jou en de kleine! Neem contact op met je huisarts en vk.
Dit is echt niet goed meid. Laat je niet wegsturen en kom op voor de veiligheid van je eigen kindje. Je stelt je echt niet aan, de klachten die je hebt zijn heel serieus. Je kan via je eigen huisarts ook doorverwezen worden naar de gyn je hebt daar je vk niet voor nodig. Neem a.u.b. actie ik vind je klachten zorgwekkend. Sorry meid, geen geruststellend berichtje van mij. Luister naar je eigen gevoel, je hebt helemaal gelijk als je denkt dat dit niet goed voelt. Succes!
ehhhmm ik zou nu gewoon het ziekenhuis (laten) bellen en afd. gyn vragen of naar de eerst hulp gaan. klinkt niet goed en je zo afschepen is belachelijk.. Elke gyn. gaat direct actie ondernemen op jouw symptomen..Niet aarzelen nummer intoetsen en doen.. ik hou ook niet van bellen, maar met je erstand op nul gewoon doen.. of je naar ehbo laten brengen .. dit kan niet. Het gaat hiet potverdorie om 2 mensen zeg!
ik zie nu dat je in assen woont des te beter.. whilhelmina is een super ziekenhuis.. met hele aardige mensen.. bellen meid.. echt doen.
Ik zou je door laten verwijzen door het ziekenhuis of zelf gewoon gaan/bellen. Mijn schoonzus had dit ook en haar klachten werden ook weg gewimpeld. Uiteindelijk is ze zelf naar het ziekenhuis gegaan en bleek ze zwangerschapsvergiftiging te hebben. Wil je niet bang maken maar ik heb hier wel van geleerd dat je echt voor je zelf op moet komen wat betreft zorg. Succes! en hou je ons op de hoogte?
Ik zou blijven bellen tot er wel geluisterd wordt en anders het ziekenhuis bellen of naar de eerste hulp gaan. Beter 1 keer voor niks dat het allemaal wel goed blijkt te zijn dan te laat.
Kom voor jezelf op, liever teveel als een keer te weinig, dit is toch te zotte voor woorden om zo afgescheept te worden....:x Bel je huisarts leg het verhaal voor, en anders het ziekenhuis en leg daar je verhaal voor, evt EHBO post gaan of HAP bellen. Laat je even weten hoe het gaat?
o en wat betreft bij de vk blijven, lieverd zodra jij door een gyn. gezien bent en geholpen bent met deze klachten.. word jij overgenomen door die gyn. dus dat is niet aan de orde nu.. Jij moet zo snel mogenlijk een gyn. spreken.
Zeker niet te laat reageren met die klachten! De ene dag kan er niets aan de hand zijn, de volgende dag heb je wel eiwitten. Dat heb je zelf gemerkt. Misschien kun je je nare vk laten weten dat je je zorgen maakt en dat je het idee hebt dat ze niet serieus neemt. Of vraag om doorverwijzing bij de leuke vk. Dan kom je bij de gyn en misschien kun je daar wel blijven. Ik heb de hele zwangerschap een nette bloeddruk gehad 120/55 en 120/60. Nu de laatste weken is de onderdruk elke keer tussen de 80 en 95. Voor mijn doen veel te hoog. Ik heb dan ook al twee keer extra gebeld, waarvan één keer in het weekend. Voor de zekerheid heb ik naast mijn vaste afspraak elke week een tweede afspraak in de week bij de assistent voor de bloeddruk en urinecheck. Dit alles gebeurt dus twee keer per week. Toen ik afgelopen zondag belde (ik had niet eens dezelfde duidelijke klachten, maar voelde me echt niet goed) mocht ik min of meer direct langskomen met urine. Doe was goed, bloeddruk was 140/95. Direct door naar het ziekenhuis voor onderzoeken (ctg, boeddruk, bloedafname, echo e.d.). Daar was de onderddruk weer 85 en alle uitslagen waren goed, dus weer naar huis. Voor de zekerheid moet ik dit alles morgen nog een keer 'ondergaan'. Is het weer goed, dan mag ik weer naar de vk. Voor mijn vk's dus petje af! Niets anders dan lof. Ik wil dus ook graag naar ze terug (beval wel poliklinisch) en heb alle vertrouwen dat ze me bij twijfel niet te lang aan het lijntje houden. Als je het niet vertrouwd: bellen. Nemen ze je niet serieus: zoek een andere of laat je doorverwijzen naar de gyn! Ga je eigen gevoel na, niet aan jezelf twijfelen. Succes meid!
He allemaal! Nou gisteravond werd de hoofdpijn steeds erger en ik had mn kleintje nog steeds niet goed gevoeld dus ik moest van mn vader (hihi lief he ) de huisartsenpost bellen. Dat heb ik gedaan en ik kon gelijk langskomen dus oppas geregeld, maar toen werd ik teruggebeld door de hap dat ik het toch eerst met mijn vk moest regelen. Ik dus uiteindelijk toch maar weer mijn vk gebeld kreeg helaas weer die waar ik het niet zo goed mee kan vinden dus na veel gedoe en gepraat over dat het erbij hoort etc. ik gezegd geef me dan een verwijzing dan ga ik wel naar de hap. Toen zei ze uiteindelijk dat ze rond 10 uur wel even langs zou komen. Het eerste wat ze zei is dat ze me zou doorverwijzen naar de gyn (ze zal ook wel helemaal zat zijn van mn gezeur ) en toen begon ze alles weer te bagataliseren maar ja ik had gyn gehoord dus het deed me niks meer. Hartje klopte goed maar mn kindje reageerde ook niet op haar porren en duwen dus daar gaf ze me gelijk in... mn bloeddruk was 120/60... maar wel weer met een ander apparaat gemeten. Kan het dan zijn dat het apparaat in de praktijk niet goed is of hoger meet? Nou vandaag dus een lunchtest voor de suiker en naar de gyn om helemaal van top tot teen onderzocht te worden! Heb ik iig alles voor mn kindje gedaan nu maar hopen dat er alleen maar positief nieuws is! Ik laat jullie nog weten hoe het is gegaan!
is het apparaat in de praktijk een elektrische?? zo ja dan kan het zeker zijn dat die niet goed meet..
Belachelijk zoals je behandeld wordt. Je bent dochter van een HELLP moeder, dus heb je er zelf ook kans op. De symptomen die je aangeeft duiden allemaal op HELLP. Ik had allang naar de EHBO gerend (weet wat het is om HELLP te hebben) Dat je geen eiwit in de urine hebt wil NIKS zeggen. Ik ben met 27,5 weken met bovenbuikpijn klachten en een hoge bloeddruk (onderdruk 90) meteen doorgestuurd naar het ZH voor een bloedtest. De uitslag daarvan was rampzalig..........HELLP! Meteen met de ambulance naar het WKZ in Utrecht waar ik nog 10 dagen aan infusen heb kunnen rekken voor ik met 29,1 week een spoed KS kreeg. (kon niet eerder omdat ik niet stabiel genoeg was, bloedstollingsplaatjes waren dusdanig laag dat een KS te riskant zou zijn) Pas op de dag van de KS zat er eiwit in mijn urine.....daarvoor dus helemaal niet! Ga hierin aub niet af lopen wachten........ Sterkte!
He meiden ben net terug gelukkig was alles goed! echo gehad en ik krijg een dik groot kind... zit overal op 33 weken en weegt nu al 2110 gram waar ik wel weer heel blij mee ben want dat is echt lekker dik nog steeds eiwit en suiker in urine dus daar nog verdere testen voor...
Wat goed dat je nu eindelijk bij iemand zit die je klachten serieus onderzoekt. Wat jij omschrijft, daar zou ik me ook zorgen over gemaakt hebben! Hoofdpijn, sterretjes, sterk wisselende bloeddruk en dan ook nog een moeder die HELLP heeft gehad... Gelukkig maakt je kleintje het goed! Dus zelfs al zou je vroeg moeten bevallen, het geboortegewicht geeft hem/haar een goed uitgangspunt. maar ik hoop voor jou dat je lijf het nog een aantal weken vol kan houden. sterkte hoor!
Snap niet dat je vlos hier zo nuchter over kan doen, heb ook zo een gyn gehad en neem het hem nog steeds kwalijk. Hoe is het nu afgelopen, hopelijk ben je al in het zh geweest.