Beste verloskundige(n), Ik lees in diverse zwangerschapsliteratuur en op -sites dat het beter is om geen (aangemaakte) sla die je bewaard hebt in de koelkast na een dag nog te eten i.v.m. het gevaar van de listeria bacterie. Dit omdat deze vooral in gesneden groenten en rauwkost en in een koele omgeving (koelkast dus) zich snel kan vermenigvuldigen. Nu heb ik dat misschien twee keer gedaan gedurende mijn zwangerschap (ben nu 18 weken) en maak me daar op de een of andere manier niet zo'n zorgen over...nou ja, misschien een beetje.. Wat ik echter sinds ik zwanger ben regelmatig eet is voorverpakte fruitsalade van de AH. Elke week eet ik wel zo'n bak(je). Soms maak ik deze pas open tegen of op de uiterste houdbaarheidsdatum. Dit is natuurlijk ook gesneden en ik maak de verpakking dan dus soms na een paar dagen in de koelkast pas open (een enkele keer heb ik 'm half opgegeten, er vershoudfolie over gedaan en de volgende dag de rest gegeten). Nu begon ik mij af te vragen of ik dit voortaan beter kan laten. Ik ben eigenlijk helemaal niet dol op fruit, maar nu ik zwanger ben vind ik dat ik het moet eten, maar het zou toch wel wrang zijn als ik juist met deze actie nu risico loop... Oftewel, kan een van jullie mij vertellen of het veilig is om voorverpakte fruitsalade te eten? Bij voorbaat dank voor de reactie. Groeten, Sarahtje
Hoihoi, Je kan met een gerust hart voorverpakt fruit eten. En wat betreft voorverpakte groenten en de houdheidsbaardatum. De kans dat je daar listeria van oploopt is heel klein maar geen nul daarom dekt men zich in. Geen zorgen je bent hartstikke goed bezig door netjes fruit te eten! Imke