paar vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by kawaii, Nov 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    hallo verloskundige,

hier een toch wel beetje onzekere zwangere, met een paar vraagjes!
    Ben 21 weken zwanger, heb een paar dagen geleden de 20-weken echo gehad. hier kwam uit dat het hoofdje iets te groot is. Op de grafiek die we na de echo te zien kregen lag het net boven de bovenste lijn. Dus daar krijg ik over zes weken weer een echo voor. Hoeft op zich niks te betekenen, aangezien mijn vriend, schoonmoeder en mijn vader allemaal een groot hoofd hebben. Het is dus hoogstwaarschijnlijk genetisch bepaald, maar vind het toch eng. Het idee dat ik er voor terug moeten komen vind ik maar niks, want terugkomen=niet goed, in mijn gedachten...
    verder ligt mijn placenta aan de voorkant, én veel te laag. Nu zelfs voor "de uitgang". Nu heb ik me laten vertellen dat die vaak nog verplaatst met het groeien van de buik. Laten we het hopen.. want anders wordt het een geplande keizersnede toch? :( Wat zijn je ervaringen wat betreft het nog "omhoog komen" van de placenta wat verder in de zwangerschap? Hiervoor moet ik in februari terugkomen, als ik 32 weken zwanger ben.

Weet eigenlijk niet eens wat ik met dit bericht wil, misschien wel het gewoon even van me af typen en hopen op wat geruststelling..

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

het nadeel van zo'n 20 weken echo is dat mensen zich vaak onterecht zorgen gaan maken.....
    Je hebt de meeste kans dat het hoofdje genetisch gezien groot is, je legt dat zelf ook al uit. Dus geen zorgen daarom!
    Placenta's groeien in de meeste gevallen nog wel een stukje mee omhoog, dus je hebt de grootste kans dat dat nog wel gebeurt. Afhankelijk van hoeveel ie voor de uitgang ligt is die kans iets groter of kleiner. Blijft ie voor de uitgang liggen dan wordt het inderdaad een geplande keizersnede.

Mirjam

Share This Page