Wie oh wie heeft er hier ervaring mee?? Quinn is altijd al een kindje geweest die heel graag wil weten wat we gaan doen en wanneer. Maar nu hij ouder word gaat hij ook vooruit denken, en hij raakt het overzicht totaal kwijt. We merken het nu vooral, sinds hij op school zit, sint, kerst, de kerstvakantie die er aankomt, dat hij het allemaal niet meer snapt, en alles door elkaar haalt, en continu vraagt wanneer er iets is, wanneer hij vrij is, en wanneer hij weer naar school moet. Nou heb ik vanmiddag een klein maand kalende van Dec gemaakt, met alle dagen wanneer hij wat doet, en wanneer, wanneer school en wanneer vrij. Merkte dat hij hier veel rustig van werd, heeft een paar keer de kalender erbij gepakt, dagen geteld, gekeken wanneer hij naar school moet enz enz Of heeft iemand nog een tip voor ons om hier beter mee om te kunnen gaan.
Ik heb het 7-dagen bord van gezinnig.nl gekocht voor zoonlief. Leuk bordje, maar ik vind het eigenlijk wat te ielig en klein. Maar op zich voldoet het wel aan de behoefte. De magneetjes die erbij zitten, zijn vooral gericht op schoolgaande kinderen, maar je kunt er makkelijk je eigen symbolen bij maken. Maar een flinke jaarkalender kan ook helpen, lijkt me.
Ik heb voor komend jaar zo'n Jan Jans en de kinderenkalender gekocht. Wel wat groot, maar in ieder geval was het een maandkalender (ik wil geen weekkalender, vind dit veel overzichtelijker) waar je genoeg ruimte had om dingen in te vullen. Zag ook wel maandkalenders waarbij de dagen (dus maandag etc.) niet steeds op dezelfde plek stonden, nogal onoverzichtelijk. Zo'n familieplanner waarbij je per persoon kan schrijven wat ze doen, vond ik ook weer niet nodig. Dit is gewoon 1 vlakje van een aardig formaat per dag en er zitten allemaal stickers bij met symbolen zoals zwemles, verjaardagen, feestjes, vakantie, dokter, tandarts, uit logeren etc.
We hebben gewoon een simpel whiteboard en schrijven/tekenen daar zelf de dagen op en de dingen die in de komende week gaan gebeuren.
Je kan even googlen op dagritmekaarten, in mijn klas gebruik ik die van leendert jan vis, via website van juf samantha. Je zou dan de weekdagen kunnen printen en ophangen en daarachter wat er die dag bijzonder is. Succes, laat maar weten als je het niet kan vinden en wel benieuwd bent..
kijk is op een pictobord op google zo heb je daar ook een kalender van en die kan je dan beplakken met stickertjes.