"O, een tweede is veeeel makkelijker!"

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaMarije, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Is jouw tweede makkelijker?

1. Ja, mijn tweede is een makkelijkere baby en ik ben zelf rustiger

2. Ja, mijn tweede is makkelijker, maar zelf ben ik nog net zo bezorgd.

3. Nee, mijn baby is helemaal niet makkelijker, ookal ben ik zelf minder gestressed

4. Nee, mijn baby is niet makkelijker en ik ben zelf net zo gespannen en bezorgd!

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoe vaak heb ik dit wel niet gehoord tijdens en na mijn zwangerschap... een tweede is zoveel makkelijker dan een eerste!
    Ze leren sneller om te wachten, ze zijn rustiger, ze laten zich overal mee naartoe nemen, ze kunnen beter tegen drukte...

Nou.... daar kan ik wel een discussietje over opstarten met die mensen hoor. Ik moet zeggen dat ik Benjamin als baby helemaal niet zoveel makkelijker vind dan Lucas. Wij hebben gelukkig geen kinderen met echte problemen qua gezondheid of ontwikkeling, maar een hele trits aan babykwaaltjes is ons niet vreemd.
    Ook zijn onze beide kinderen snel overprikkeld en hebben veel R&R nodig, waardoor uitjes momenteel strak gepland moeten worden...

Het enige wat ik wel een stuk makkelijker vind, is dat ik er zelf rustiger in ben. Ik weet nu dat alles een fase is en weer overgaat... maar de baby? Nee, die is echt niet makkelijker.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    De 2e is qua gedrag wel veel makkelijker dan de oudste en ik ben zelf ook relaxter. De oudste huilde erg veel als baby en is nu nog een pittig meisje. Kon en kan zichzelf niet vermaken en vraagt ontzettend veel aandacht. De jongste is veel driftiger dan zij maar gaat zijn gang veel meer dus hoef hem niet steeds te vermaken. Maar ik had nooit verwacht ik 2 kinderen zo zwaar zou vinden, pfff... Dat valt me eigenlijk een beetje tegen:)

3. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    als baby was de jongste veeel makkelijk , de oudste had nl last van Kiss en jankte dagen in n uur :S
    nu hij 2 is issie weer moeilijker dan de oudste hij kopieert ook wel t gedrag van de oudste dus kan niet echt ja of nee zeggen .

4. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik ben net zo relaxed als bij de eerste en de baby is ook minstens net zo relaxed als de eerste..
    Ik doe juist heeeel weinig aan rust en regelmaat, hier zijn we van lekker alles op verzoek. Enige vaste op een dag is tussen 19:00-20:00 naar bed, de rest vul ik pas die dag in.
    En dat werkt hier prima, heb het niet zwaar in mn eentje en 2 supermakkelijke kindjes..

Maar ben bang dat je dus weinig hebt aan mijn reactie, sorry :)

En tsja, misschien is de 2e zelfs wel makkelijker want de 1e sliep pas door met 1,5 jaar en deze heeft nu al nachten van 20;00-5;00 gemaakt. Jayro had ik als baby ook wel wat meer echt bij me, hij sliep langer bij me in bed en had hem meer in een draagzak. Kenji kan zich iets beter vermaken in de box omdat ik hem soms wel iets langer (moet laten) mopperen.
    Ik sta er sowieso heel makkelijk tegenover, slaapt er 1tje niet, dan niet, eet of drinkt er 1tje niet dan haalt ie dat later wel weer in. Maar ja ze zijn ook gezond en groeien goed dus dat is makkelijk praten.

5. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    bij ons is onze tweede dochter wel makkelijker in de zin van, sneller leren lopen en daardoor kun je weer meer ondernemen zonder al het getil... ze is nu bijna 2 en plast en poept al af en toe op de wc omdat ze dat ziet van haar grote zus... ze spelen samen.... ze eet al eerder zelfstandig ook omdat ze dat ziet bij haar zus... ze praat al hele zinnen, wil veel leren zoals kleuren kennen enzo.... hier is de ervaring dat ze alles van haar zus ziet en dat na gaat doen......

als baby was ze erg makkelijk, wel makkelijker dan haar zus... want zij had een slechte start gemaakt waardoor ik enorm bezorgd was... onze tweede dochter deed het meteen al heel goed, dronk goed, was goed op gewicht en nooit ziek... daardoor werd ik wat zekerder en gerust gesteld... en dan gaat het allemaal ook wat relaxder... verder leer je wel plannen om dingen te ondernemen met 2 kleintjes en dan passen ze zich vanzelf aan....

moet wel zeggen dat nu ze 3 jr en bijna 2 jr zijn het pas echt leuk begint te worden omdat ze nu met elkaar spelen en elkaar begrijpen en de leukeste spelletjes verzinnen om samen te doen... begin nu te zien dat ze elkaar echt heel lief vinden en zich ook zorgen maken als de een is gevallen bv.... erg schatiig hoor zo deze leeftijden bij elkaar :p

6. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    MamaMarije ik zit in ongeveer dezelfde fase als jij en herken me heel erg in wat je zegt! Zelf zijn wij veel relaxter nu, dan bij de eerste, maar toch blijft het zoeken / aanklooien die eerste weken vind ik.

Mijn jongste is ook wel wat rustiger dan de eerste, maar heeft toch ook veel last van kramp, spugen, e.d.

Ik denk wel dat het veel uitmaakt hoe je als ouder in elkaar zit. Ik ben zelf nogal van de regelmaat en structuur en ben gewoon niet zo goed in de onrust / onzekerheid van de eerste weken!

Wij hebben vorige week echt een dipje gehad met de jongste. Ze was erg onrustig en heeft veel gehuild. Sinds twee dagen gaat het een stuk beter en hebben we ineens veel meer regelmaat. Heerlijk vind ik dat! Van de eerste weet ik dat het vanaf een maand of drie echt een stuk makkelijker werd allemaal, dus nog even volhouden!

Ik vind trouwens de drukte met twee kleintjes erg meevallen. Ik heb zelf meer 'last' van die onrust met een heel kleintje...

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hier is de jongste véééél moeilijker dan de oudste.
    Qua slapen, omgang, temperament. Pfieuw, het is soms echt pittig.
    Ik zelf ben misschien iets makkelijker dan met de 1e, maar onzeker of ongerust ben ik bij beide nog niet echt geweest.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#8 Cygnet2, 19 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jun 2011
    Twee keer een makkelijke baby dus makkelijker.. niet echt. Natuurlijk was het bij de tweede allemaal niet nieuw meer en daarom wel gemakkelijk. Ook ging de borstvoeding de tweede keer makkelijker (1e had spruw en verleerde de borst door het kolven ivm spruw)

De tweede slaapt wel minder goed (vergeleken met velen nog steeds erg goed hoor) en is minder makkelijk met drinken uit tuitbekers / rietjesbekers. Ze eet wel alles dus mij hoor je niet klagen. Haar fijne motoriek is wel weer beter.

Makkelijker? Nou alleen maar omdat het niet meer nieuw is... gestressed ben ik eigenlijk niet geweest.. En makkelijker dan zoon kan haast niet:
    - sliep door met 6,5 week van 23:30 - 8:00
    - sliep door met 15 weken van 19:30 - 8:00
    - zat op 3 flessen ,met 7 maanden (vaste voeding ging als een trein)
    - bijna alles eter en drinker
    - goed tegen prikkels kunnen (visite e.d.)
    - zelden ziek
    - liep de kamer uit op zijn verjaardag
    - dagzindelijk met 23 maanden
    - praten met 20 maanden (verstaanbaar dus geen losse woordjes)

Oja... één ding wel veel minder makkelijk: mijn tweede heeft mamaverlatingsangst.. heel onhandig! En soms heel frustrerend.

9. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Wij hebben de mazzel dat we tot 3x toe een hele makkelijke baby hadden/hebben. Geen problemen met slapen of eten en alle 3 sliepen ze met 6 weken door van 23.00 tot 8.00 uur. ( nr 2 zelfs al met 3 weken ). Dus nr 2 niet perse makkelijker, maar zo voelde het wel omdat ik er zelf veel relaxter in stond. En nu bij nr 3 weer net zo.

10. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Hier is het echt: ieder kind is anders!
    Echt 2 totaal verschillende meisjes ook qua karakter. Mijn oudste was in het begin een flesweigeraar en wilde nooit eten (potjes, vers ed). Heeft zeker tot 1,5 jaar opvolgmelk gehad omdat ze anders niets at (ja hele kleine beetjes, en nog steeds). Mijn jongste heeft dat probleem niet gelukkig. Maar zij heeft problemen met slapen overdag.

11. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Mijn 2de is net zo makkelijk als zijn grote zus. Hier 2 heerlijke kinderen die nooit een vast ritme hebben gehad en nooit last hebben gehad van prikkels. Bijna nooit ziek, spuugden wel veel, maar daar hadden ze zelf geen last van. Kortom ik kon altijd zelf heerlijk van genieten en ben nooit bezorgd geweest.

12. momentje

momentje Bekend lid

5 feb 2008
    587
    0
    0
    België
    Ik was zelf rustiger. Kindje was/is ook veel makkelijker dan grote broer. Wel sliep de oudste door met 6 weken en de jongste pas na 13 maand. Dus dat viel even tegen ;).

Maar met 2 is wel veel drukker en zwaarder dan 1'tje alleen. Dus al een geluk dat ik zelf wat soepeler en makkelijker ben met de 2de!!

13. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    hier was de 2 e echt niet gemakker dan de 1e, ze had huil uren van 17.00 tot minimaal 23.00, wilde alleen in alle rust de borst drinken wat lastig was als je een ouder guppie heb rondlopen. Sliep pas door toen ze 2 was ( was ik al gewend dat deed mijn zoontje ook niet ), wilde geen hapjes maar alleen maar ongeprakt eten en mega mama verlaat me niet angst.....maar verder is ze een super kind die ik voor geen goud meer wil missen.

Oke ik was minder onzeker maar daar werd ze echt niet makkelijker van.....of ik het gewoon enorm getroffen met de oudste die was zoo makkelijk en ik zoo onzeker :D dat was ik 2 e keer iig niet meer!!

14. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ja hier is de tweede makkelijker, lijkt tot nu toe minder snel geprikkeld en vind alles prima. Wel meer last van de darmen gehad en ook net zo als zus, verborgen reflux. Maar dat is allemaal onder controle nu.

Ik ben rustiger, denk dat de baby dat wel door heeft dus echt genieten nu....veel rust en regelmaat sowieso...weet baby waar hij aan toe is en weet ik ook wanneer het mama tijd is.

De oudste gaat na de zomervakantie naar school dus hier loopt alles prima....ben wel blij met het leeftijdsverschil...anders was ik stukken onrustiger geweest denk ik.

Charlie

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb hier stiekum wel de hoop dat de 2e makkelijker is.
    Eerste weken waren hier erg pittig doordat dochter allergieen heeft. Verder is het een pittig meisje, niet zo'n hele goede slaper en ze slaapt s nachts nog niet door.
    Verder begint het nu wel makkelijker te worden nu ze steeds meer begrijpt, begint te praten en loopt.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    mijn 2e is niet makkelijker, ze heeft flink last van haar reflux, is moeilijk ter wereld gekomen, veel afgevallen, de eerste weken 's nachts helemaal niet geslapen, etc etc..

Tot ze medicijnen kreeg en flesvoeding, toen werd het een gelukkige baby. en mama:)
    Ze slaapt wel veel moeilijker dan haar grote zus, krijgt nog een late voeding en is vroeger wakker. Bijvoeding gaat moeizamer.
    Maar ze is zo'n gezellige baby.
    En ik ben een stuk geruster op alles, kindjes worden toch wel groot!
    Alleen ben ik er lichamelijker wat minder fijn onder, heb het zelf gewoon een stuk zwaarder. De zwangerschap was zwaarder, de bevalling zwaarder, het herstel langzamer.
    Dus ik kan niet echt 1 antwoord geven, haha

17. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik moet zeggen dat ik met mijn dochtertje, nu 8 weken, wel meer werk heb als met de oudste. Hij was veel makkelijker als haar. Huilde amper, spuugde nooit, geen krampjes, goede slaper en verder ook geen gekke dingen. Mijn dochtertje daarintegen huilt meer, heeft erg last van krampjes waar ik steeds maar weer middeltjes e.d voor aan het verzinnen ben om het te verzachten, spuugt veel, moeilijke slaper en een voorkeurshouding voor links zodat ik bij de osteopaat loop. Maar je hoort me niet klagen verder, als dat alles is. Ben blij dat ze verder gezond is. Elk kindje is anders natuurlijk :).

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb ontzettend geluk met onze 2e... De zwangerschap was nog niet gepland - iets te vroeg eigenlijk- maar ze is zó'n gemakkelijk, lief, en ontzettend tevreden meisje, dat ik er bijna niet over uit kan.
    De oudste is ook best rustig en kan tegenwoordig goed zelf spelen, maar als baby sliep ze overdag amper en hooguit 3 kwartier achter elkaar. De box was een drama. Verder was ze qua motoriek in het begin vrij traag, ze rolde pas met 9,5 maand.

De jongste: Vermaakt zich prima in de box (overal eigenlijk) , slaapt overdag 2 x 2 uur en snachts ook prima door. Voor de oudste moesten we soms 5/6 keer per nacht eruit voor de speen, voor de jongste ook niet.
    De oudste brulde lange tijd alles bij elkaar met aankleden, de jongste is ontzettend tolerant, ook bij het cb konden ze behoorlijk met haar 'sollen' - toen ze me uitlegde hoe ik met haar kon oefenen. (zo liggen, dit doen, dat doen) Ze pikte het allemaal!
    En aankleden vind ze zelfs súperleuk - dat hoofd van papa of mama zo dichtbij is alleen maar ontzettend leuk :) haha

En ondanks mijn ppd - ontwikkelt ze zich goed en lijkt ze nergens last van te hebben. Het is echt een heerlijk meisje :) - en dat hoor ik op het kdv eigenlijk ook iedere week: Niets te melden, ze is gewoon hartstikke lief geweest... ze moeten haar bewust aandacht geven, want zelf vraagt ze er niet om. Ze vermaakt zich prima met de speeltjes en het kijken naar de andere kindjes - eigenlijk al vanaf het aller eerste begin.

En ja: ik maak me minder snel zorgen om haar, maar dat is geloof ik ook niet echt nodig geweest, wat ze de ene dag mist aan slaap, omdat we weg zijn, haalt ze de volgende wel in...

19. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

9 jan 2008
    537
    0
    0
    Mijn 2de is tot nu toe veel makkelijker, al klop ik het toch elke keer weer af als ik het zeg:). Allereerst ben ik nu veel rustiger en weet ik dat het allemaal weer goed komt. Mijn oudste zoontje huilde heel veel, spuugde tot 1,5 jaar en was erg snel overprikkeld. Had echt de 3 R's nodig. Daarbij heeft hij erg veel last van zijn luchtwegen gehad het 1ste jaar waardoor ik regelmatig bij de ha zat. Gelukkig sliep hij wel erg goed en nog steeds, alleen al snel geen midagdutje meer helaas.

Mijn jongste huilt alleen als hij moet eten, een poepluier heeft, of als hij moe is. Hij drinkt z'n fles goed al vanaf het begin en is een erg tevreden ventje en dat geeft mij ook veel rust en ben veel zekerder.

Ik kan het dus gelukkig wel zeggen dat een 2e makkelijker is.

20. Seth

Seth Niet meer actief

nou.... mijn tweede is echt niet makkelijker...

een refluxbaby... heeft het eerste half jaar, niets anders gedaan als huilen, huilen en nog eens huilen...

Ze was wel veel vlugger als haar grote broer, MAAR dat zorgt ook weer voor de nodige problemen...
    ze wilde (en wil) alles hetzelfde als haar grote broer, ook al is ze er nog niet aan toe.....

verder (vind ik) dat je het hebben van 1 kind... absoluut niet kan vergelijken met het hebben van meerdere kleine kinderen, omdat je dan toch tegen "dingetjes" aanloopt....

Deel Deze Pagina