Buikslapen is gevaarlijk, dat wordt overal gezegd. Maar nu slaapt mijn zoontje overdag dus écht niet op zijn rug. Als hij al in slaap komt schrikt hij iedere keer wakker, slaapt hoogstens een paar minuten of komt door het steeds schrikken helemaal niet in slaap. Hij lijkt erg gevoelig voor prikkels en ik denk dat hij op zijn buik prikkels beter kan buitensluiten waardoor hij zo wel kan slapen. 's Nachts heeft hij nergens last van, wat ook te verklaren is want 's nachts zijn er amper prikkels. Nu vind ik buikslapen dus best eng omdat je zoveel hoort over wiegendood door buikslapen. En dus leg ik hem te slapen in de box, zodat ik hem in de gaten kan houden. Hij slaapt nu hartstikke goed, slaapt 2-3 uur met uitschieters naar zelfs 3,5 uur per slaapje. Maar is buikslapen nog steeds gevaarlijk als ik er constant bij ben en hem in de gaten houd? Of kan het zo in de box wel?
Tja.. Hier sliepen ze alledrie altijd op hun buik: overdag en 's nachts. Liever een tevreden baby die energiek wakker wordt dan een compleet overstuur baby'tje absoluut niet slapende en oververmoeid. Het zijn overigens nog alledrie buikslapers even als mijn man In de kraamweek en de week erna allerlei houdingen geprobeerd, maar de enige slaaphouding waarin ze direct rustig werden en ontspande was op de buik. Eerst ging het 's nachts nog wel op de rug en dan was het alleen overdag in de box op de buik, maar na een paar weken was het alleen nog maar op de buik liggen bij het slapen.
Ik heb hier wekenlang een huilbaby gehad die nooit wilde slapen, 6 tot 7 uur op een dag huilde en oververmoeid was. En nu hij zo op zijn buik slaapt is hij veel opgewekter en rustiger. Speelt ook wel mee dat hij nu behandeld wordt voor KISS en de behandelingen beginnen te werken, maar ik ben zo blij dat hij nu goed slaapt. Al is het dus op zijn buik. Maar je wordt zo bang gemaakt voor wiegendood constant. Ik moet nu de hele tijd kijken en voelen of hij nog ademt om gerust te zijn...
Hoi Linnaea, Goed dat je zo bezig ben met de risico's van buikslapen. Ons advies is om je kindje toch op z'n rug te laten slapen, omdat dit inderdaad de veiligste slaaphouding is. Misschien kun je op een andere manier de prikkels proberen te verminderen? Bijvoorbeeld door donkere gordijnen? Groet, Laura VeiligheidNL
Snachts liet ik haar pas op haar buik toen ze zelf heen en terug kon (4mnd) maar overdag veel eerder. Beter dat dan een oververmoeid kind dat is namelijk ook een risicofactor. Ze weten niet waar wiegendood vandaan komt, het zijn slechts dingen die zij opgemerkt hebben tijdens onderzoek. De meeste kinderen die overleden lagen op hun buik, daarom is t een risicofactor. Maar de kans is nog steeds enorm klein
Ik heb het inmiddels op het consultatiebureau gevraagd. Daar gaven ze aan dat het in de box wel kan zolang ik zelf ook in de woonkamer ben, omdat ik er dan bij ben en het in de gaten kan houden. En ondertussen blijven proberen hem op zijn rug te slapen te leggen met vervolgens langzaam naar slaapjes in zijn bed maar wat niet lukt lukt niet, dan proberen we het de volgende dag gewoon nog een keer.
Hier ook een huilbaby gehad, 10-12 uur per dag. Met buikslapen ging het een stuk beter. Overdag in begin ook in de box, maar na een tijdje bleek dat dat toch teveel prikkels waren en begon het huilen weer. Met nog geen 4 weken kon ze dr hoofdje zelf omdraaien, dus uiteindelijk met 6,5 alleen maar op buik, en gewoon in bed. Dat constante huilen trok ik echt niet meer, en zij sliep na een paar keer huilend in slaap vallen, binnen een dag weer helemaal top. Zelfs cb vpk snapte dat het zo beter was. Nachten heeft ze tot ze 4 maanden oud was in de wieg naast me gedaan.
Rooming in de eerste 6 maanden wordt ook als advies gegeven om het risico op wiegendood te verkleinen. Jammer dat er zo vaak met 1 maat gemeten wordt en buik slapen afgeraden wordt maar het slapen op een eigen kamer weer geadviseerd wordt.
Ja dat is ook stom. Al hadden ze het hier op het CB erover dat ze streven naar overdag slapen in eigen bed omdat het daar rustiger is en ze dan dus beter kunnen slapen en uitgeruster wakker worden. Maar goed, je kan een baby ook niets dwingen vind ik. Overigens ligt meneer nu op zijn rug te slapen. Het zal vanzelf wel komen allemaal, elke stap is er één.
Ons meisje slaapt ook alleen maar goed op haar zij of haar buik. ik had haar overdag in de kinderwagenbak beneden tijdens haar slaapjes. Kon die bak dan makkelijk naast me zetten, of buiten als ik naar buiten ging. Nu slaapt ze in haar bedje, met aerosleep, en zet ik de babyfoon met camera neer. Ideaal. Inmiddels slaapt ze ook in de nacht op haar buikje. Moet wel zeggen dat ze sinds een maand of 1.5 minder diep slaapt dan voorheen. Toen ze kleiner was kreeg ik dr amper wakker als ze op haar buik lag, en dat is wel een risico voor wiegendood...