Buikslapen jonge baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Snoopy1979, 18 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

Ik wil graag even wat ervaringen/meningen horen van andere ouders, die hun jonge baby's ook op de buik te slapen leggen. En dan vooral ook 's nachts.

In verband met de reflux van Lisa slaapt ze overdag op haar buik. Ze sliep overdag helemaal niet omdat haar voeding telkens omhoog kwam, toen bedacht mijn vriend om haar op haar buik te leggen en nu slaapt ze ongeveer de hele dag! We hebben in de kinderwagen en de wieg inmiddels een aerosleep matje, voor de zekerheid en vooral mijn geruststelling ;).

's Nachts ging het slapen op de rug wel goed, maar afgelopen nacht absoluut niet. Ze is ook erg verkouden nu. Ze heeft de hele nacht (zonder mijn medeweten, ik was in diepe slaap ;)) op haar buik geslapen. Maar ik vind het doodeng! Maar goed, ze moet toch slapen.... Ik ben telkens zo bang dat ze te diep gaat slapen en niet meer wakker wordt.... Ik heb de neiging om elk uur mijn wekker te zetten om even te kijken of het nog goed gaat en haar even aan te raken zodat ze weer een prikkel krijgt. Op het cb zeiden ze namelijk dat ze overdag best op haar buik mag slapen, als ik haar maar goed in de gaten houd en als ze maar wat prikkels krijgt. Maar die krijgt ze 's nachts dus niet. Ze zeiden eigenlijk ook vrij resoluut dat ze 's nachts op haar rug moet slapen. Dat zeggen ze natuurlijk niet zonder reden...
    Ze kan haar hoofdje goed optillen en we hebben dus een aerosleep, dus daar maak ik me niet druk om. Ik maak me alleen maar druk dat ze misschien te diep gaat slapen...

Ik benieuwd naar jullie meningen en ervaringen! Maak ik me te druk? Of hebben jullie zoiets van, probeer haar 's nachts inderdaad maar liever op haar rug te laten slapen...

2. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn heeft vanaf 2 maanden overdag op haar buik geslapen, en vanaf 2,5 maand ook 'snachts omdat ze op haar rug slechter ging slapen. Wij hebben in het begin wel een aerosleep gebruikt, maar omdat het bij ons nogal koud is boven (in de winter dan) en wij vonden dat een matras dan toch wat meer warmte bied hebben wij hem er al vrij snel weer uitgehaald.
    Robyn is vanaf het begin af aan al heel sterk in haar nekje, dat stelde mij wel heel erg gerust, anders had ik haar ook niet op haar buik gelegd ('snachts dan, overdag sliep ze altijd beneden in het zicht)
    Op het CB kreeg ik een afkeurende blik van de arts, maarja wat moet je dan. Ik heb liever een kind die lekker slaapt op haar buik, dan een kindje wat amper slaapt maar wel veilig op haar rug ligt. Slecht slapen is ook niet echt bevordelijk voor de ontwikkeling lijkt mij, dus hier was de keuze snel gemaakt.

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb 2 buikslapers. Beide al vanaf een paar weken op de buik. Ook op de rug hoor. Ik bied altijd eerst de rug aan, vallen ze echt niet in slaap dan op de buik (dan zijn ze ook echt zo vertrokken).
    Wat je kunt proberen (werkt niet bij iedereen) om op de rug in slaap te laten vallen en dan als ze goed vast slapen, terug te draaien :D
    Probeer te ontspannen!

4. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid sliep overdag al vrij snel op haar buik. 's Nachts bakerden we haar in (ze sliep anders erg onrustig). Vanaf 8 weken hebben we haar ook 'snachts op haar buik gelegd (niet ingebakerd dus!). We vonden het natuurlijk wel wat eng, maar anders sliep ze helemaal niet. Ook wij hadden een aerosleep en ze was ook al erg sterk met haar nekje.
    Sindsdien slaapt ze altijd op haar buik, nu nog steeds. Op een gegeven moment vonden we het niet meer eng. Misschien moet je wel regelmatig even gaan kijken bij haar, om dat vertrouwen te krijgen. Maar er komt een tijd dat je dat vertrouwen wel hebt hoor!
    Hier was de cb-arts trouwens niet echt afwijzend. Ze mocht het idd niet aanraden, maar begreep waarom wij het deden. Kindjes die op de buik liggen kunnen meestal wel meer bewegen in bed, dus het is wel verstandig om geen lossen dekentjes in bed te leggen. Maar verder zou ik zegen, doen!

5. tulip

tulip Niet meer actief

over het te diep slapen zou ik mij niet zo'n zorgen maken. Het enige wat ik eng zou vinden is als ze idd haar hoofdje niet op kan tillen, maar dat kan ze zeg je dus ik zou het dan doen. De nachtrust is o zo belangrijk voor de verdere ontwikkeling.
    Ik heb mijn dochter altijd op de zij gelegd, omdat ik de rug gewoon doodeng vindt. Voegt voor jou niks toe, maar dan weet je een beetje waar het vandaan komt.;)

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ow, onze knul ligt wel nog op onze kamer (naast mij) in zijn wieg.

7. TessNL

TessNL Actief lid

17 sep 2008
    312
    0
    16
    Groningen
    Mijn kleine heeft nooit anders gelegen als op d'r buikje.
    Ook nooit problemen mee gehad. Ik vond het ook wel eng, maar ik had genoeg vertrouwen erin dat het wel goed ging.
    Nu is ze inmiddels een jaar en slaapt nu hoe het haar uitkomt.

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier met 8 weken voledig op zijn buik.
    sommige baby zijn echt buik slapers. ik zelf ook en papa ook dus ja erg vreemd is het niet ;)

het cb was hier over ook niet te spreken! MAAR dat had de rede dat ze buikslapen niet mogen noemen toen ik de vp op een een ander moment trof zei ze ons gelijk te geven.

de kinderarts zei gelijk als hij zijn hoofdje goed op kan tillen dan is er niets aan de hand.

tis in het begin eng maar als je vertrouwens hebt in je kindje dan komt het wel goed!

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Jullie zeggen dus eigenlijk allemaal dat we het gewoon kunnen doen.

Lisa slaapt naast ons bed, maar als ik slaap, slaap ik echt heel vast, dus of dat wat uitmaakt? In de kraamweek was het zelfs zo erg dat de kraamhulp een paar keer met een huilende Lisa naast mijn bed stond, maar ik werd niet wakker ;).

Eva draaide met 4 maanden om in bed en met 6 maanden ging ze op haar buik slapen (toen moest ze helaas ook uit de wieg en naar haar kamer). Dat vond ik ook al eng, maar anders omdat ze het zelf deed en al zo 'groot' was. En door de reflux van Lisa maak ik me toch al wat meer zorgen.

Vannacht had mijn vriend haar op haar buik gelegd en na een uurtje haar op haar rug gelegd (dat was ook wat we van tevoren hadden afgesproken ;)), maar ze werd meteen wakker en op haar buik sliep ze wel meteen verder. We zullen wel zien hoe het vannacht gaat, we beginnen gewoon op haar rug. En als ze op haar buik slaapt zet ik mijn wekker wel elke 2 uur ofzo en hopelijk vind ik dat dan over een paar dagen niet meer nodig ;)

Donderdag trouwens naar de kinderarts, ben wel benieuwd wat die erover zegt. Ik heb wel eens gelezen dat bij reflux buikslapen sowieso veiliger is.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

En op haar zij, is dat geen optie, eventueel met een zijliggingskussen?

Wij hebben een paar dagen geleden ontdekt dat Irem ook veel en veel beter slaapt op haar buik. Nu leggen we haar overdag op haar buik en s nachts op haar zij, met of een zijliggingskussen of een kruik tegen omrollen. Ik vind haar nog te klein om snachts ook op haar buik te slapen maar als ze wat ouder is wil ik het wel gaan proberen wellicht (met aerosleep dan). Op haar rug slapen doet ze helemaal niet, ook als je haar slapend op haar rug legt is ze binnen 10 minuten wakker.

11. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Mijn oudste dochter Kyra was ook een echte buikslaper, vanaf week 6 sliep ze dag en nacht op haar buik.

12. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Is het misschien een idee haar op de zij te leggen. Evt in zo'n speciaal kussen.

Milan slaapt sinds 8 weken overdag op de buik en sinds 16 weken ook s'nacht. Op de rug werd hij ingebakerd.
    Ik moet je eerlijk zeggen, ik vond het doodeng. Maar ja, wat moet je als je kindje niet wil slapen op zijn rug.
    En hier werkte het zij kussen helaas niet.
    Het gevaar van buikslapen is vooral dat ze te diep gaan slapen.
    Ons cb vertelde me dat ze het tot 12 weken echt afraden.
    Wat ik me ook net bedenk, misschien is een nannycare ook wel wat.
    Ik moet eerlijk zeggen, mij maakte het niet uit wat het koste als het mij een geruster gevoel gaf dan kocht ik het!
    Succes, want ik vind het een moeilijke keuze!

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Op haar zij ligt ze ook niet echt lekker. Gaat wel beter dan op haar rug, maar ze wordt wel wakker dan.

Zo'n nannycare vind ik dan eigenlijk weer ver gaan. Ik denk dat om de paar uur even kijken/aanraken wel 'genoeg' is en waarschijnlijk heb ik wel snel het vertrouwen dat het gewoon goed gaat. Ik merk wel dat Lisa lichter slaapt sinds ze overdag ook slaapt. Eerst sliep ze alleen 's nachts en was dan echt knock out.

14. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn zoon wilde vanaf dat hij zelf kon bewegen minimaal op zijn zij en werd hysterisch als dat van mij niet mocht. even later ging hij zelf steeds op zijn buik slapen knietjes onder zich en hoevaak ik hem ook terug legde het was net een boemerang. ik heb toen 7 weken niet geslapen zowat omdat ik doodsbang was omdat hij zo jong al steeds op zijn buik draaide en maar terug draaien elke keer tot dat niet meer wilde. hij stribbelde tegen werd woest en spartelde net zolang tegen tot hij weer op zijn buik lag trok zijn beetjes onder zich stopte zijn duim in zijn mondje en viel in slaap. ten einde raad naar het cb gegaan. die zeiden, ja we moeten het afraden maar die stresvolle nachten voor jullie 2 op deze manier zijn nog veel slechter. toen heb ik het losgelaten en sindsdien slaapt hij op zijn buik altijd en altijd. hij wordt er rustig van en slaapt in. ik heb nu een aerosleep en zijn bedje staat naast dat van mij en inmiddels heb ik er vrede mee. dit is wat hij wil en wie hij is en dat moet ik accepteren. mijn zoon was wel ouder als 12 weken ik denk 5 maanden rond die koers.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als ze zelf op haar buik gaat draaien, vind ik het niet zo eng meer. Eva deed dat dus met 4 maanden en ging met 6 maanden op haar buik slapen, tuurlijk de eerste dagen even eng, maar daarna vond ik het prima. Maar Lisa is nog maar zo klein...

Vannacht had ik de wekker van mijn telefoon gezet 1,5 uur nadat Lisa sliep, maar ik werd wakker om 6:30 van Lisa ;), geen idee wat er mis is gegaan... Maar goed, Lisa en wij hebben heerlijk geslapen :)

16. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    hier ook een reflux buikslapen. ook vanaf een maandje oud denk ik. en heb hem gelijk ook s'nachts op zn buik laten slapen. vond het ook dood eng hoor, maar het was kiezen tussen buikslapen of niet slapen. ja dan is de keus gauw gemaakt. hij slaapt nu heerlijk op zn buik de klok rond en nu ben ik ook niet zo bang meer.
    het cb mag jou nooit adviseren om haar op der buik te laten slapen vanwege de wiegedood kans maar ik vind dat jij naar je moeder hart moet luisteren. wat denk jij dat goed voor der is?

daarbij, 25 jaar geleden moesten ze nog verplicht op de buik slapen..

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

opzich gunstig jij heb een goede nacht gehad en zij heeft laten zijn dat ze in de nacht ook op haar buik zich zelf wel red

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eigenlijk zijn de nachten hier altijd wel goed geweest. Eerst wel op haar rug, maar toen sliep ze overdag niet en was ze helemaal op 's avonds. En nu dus op haar buik. Eigenlijk slaapt ze bijna altijd wel 9 uur achter elkaar. Maar ik voed volledig op verzoek, dus soms komt het voor ons dat niet gunstig uit ;).

Ik ga vannacht gewoon weer m'n wekker zetten en kijken of het nu wel werkt ;).

En het klopt dat 25 jaar geleden bijna alle kindjes op de buik sliepen. Maar het is ook niet voor niets dat het het advies nu is aangepast. Maar ik probeer maar gewoon vertrouwen in haar te hebben, al vind ik het lastig...

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Onze 2e sliep de eerste 2 dagen na haar geboorte en daarna niet meer, ook niet 's nachts. Zodra ze op haar buikje op mijn buik lag sliep ze als een blok maar zodra we haar op haar rug legde was het mis. Mijn moeder zij ook dat we haar dan maar moetsen proberen op haar buik te laten slapen maar ik wilde dit niet. Na een paar dagen en nachten op te hebben gelopen was ik er "klaar" mee en hebben we haar op haar buik gelegd. Vanaf dat moment was het over en slipe ze op de dag en in de nacht super! OP het Cb erover gehad en die gaven aan dat ze het niet mogen aanraden maar begrepen dat als je een paar nachten niet slaapt en dit werkt ze er niks tegen kunnen doen.
    Ik met wel zeggen dat ze al heel snel haar hoofdje zelf kon draaien en ophouden en daardoor durfde ik het wel aan. We hadden haar wiegje wel naast ons bed staan.

20. EmyD

EmyD Niet meer actief

Weet je wat het is.. 25 jaar geleden moesten alle kindjes op hun buik liggen, ook de kindjes die dat niet wilden en er lichamelijk 'niet aan toe waren'. Jouw dochtertje is sterk in haar nekje en wil graag zelf op haar buik liggen. Ik denk dan altijd dat een kindje dat niet doet als ze er niet aan toe is..
    Alleen nu moet mama dat vertrouwen nog krijgen..;)

Deel Deze Pagina