Buikslapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Roema, 17 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    We leren allemaal dat ons kindje op de rug moet slapen. Mijn ouders hebben afgelopen weekend een nachtje opgepast en onze zoon had het hartstikke goed gedaan... Bleek dat ze hem de hele tijd op de buik hadden laten slapen (deden wij vroeger immers ook..) Op zich vond ik het prima dat mijn moeder dat had gedaan.. Maar ik deed het steeds niet omdat het CB er zo panisch over doet.

Omdat hij het wel veel fijner vind ben ik het nu ook meer aan het doen (deed het al in de box, maar nu ook in het bedje).

Nu heb ik een matras wat niet heel hard is. Er zitten nopjes aan de bovenkant waar hij op slaapt en daarover heen een molton en een hoeslaken. Ik ben nog een beetje onzeker of er iets kan gebeuren. Als hij met zijn hoofdje op zij ligt is een neusgat niet vrij. Hij kan wel zelf zijn hoofdje optillen en draaien enzo, dus dat stelt me wel weer gerust.

Wat vinden jullie en hoe doen jullie het? Mijn zoontjes is trouwens 7 weken nu.

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

als je kindje uit zichzelf op de buik draait dan hou je het niet tegen maar ik zou mijn kindje niet op de buik leggen met 7 weken, maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)

3. gerda b

gerda b Lid

17 mrt 2006
    93
    0
    0
    winkelmedewerker
    friesland
    Ons kleintje slaapt al sinds ze een week is op haar buik.
    Een verpleegster in het ziekenhuis zei al tegen mij dat ze een echte buikslaper is.Ik was in het begin ook wat huiverig,maar ze slaapt wel goed zo.En als ik moet kiezen tussen de hele tijd huilen en op de buik lekker slapen dan weet ik het wel.
    Bij ons cb doen ze er gelukkig niet zo moeilijk over.
    Zei zeggen zelfs zo gaat dat de natuur houd je niet tegen.
    We hebben voor onze gemoedsrust wel een nanny care voor 's nachts genomen.Wel is ze al heel stevig in haar nekje.
    Dus lekker doen waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen.

4. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Als ze zelf op de buik rollen is het geen probleem, dan kunnen ze ook weer terug. Maar ik zou zo'n kleintje niet specifiek op zijn buik leggen. Mijn dochter deed het een paar weken geleden zelf steeds en ik vond het nog steeds doodeng.

Ik weet niet of hij ook ooit naar een kdv gaat? Want daar zijn ze er ook niet zo blij mee. Ik weet van een vriendin dat je dan verklaringen moet tekenen enzo. Want officieel mag dat daar niet.

5. Lintje

Lintje VIP lid

9 okt 2006
    6.218
    1.423
    113
    Nederland
    Klopt, op het dagverblijf moet je verklaringen ondertekenen dat als er wat gebeurt het het dagverblijf niet te verwijten valt.

Hier ook twee buikslapertjes. niets mis mee, ik heb geen voorzorgsmaatregelen zoals aerosleep oid. Ik zorg ervoor dat ie in ieder geval niets over zijn hoofdje kan trekken. Voordeel is dat ze erg sterke nekspieren krijgen en dat is erg goed voor een sterke rug op latere leeftijd.

En wiegedood is vaak een dood op onverklaarbare wijze. Er zijn immers ook kindjes die op hun rug aan wiegendood sterven, die stikken ook niet in het matras, maar houden gewoon op met ademen op de één of ander manier. Alleen schijnt er meer risico te zijn met buikslapen en adviseren ze daarom rugslapen. (met alle gevolgen van dien: afgeplatte hoofdjes, redressiehelmpjes e.d.)

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

fynn was 8 weken toen wij hem volledig op zijn buik hebben laten slapen.en nu rolt hij alweer 3 maanden om en gaat hij zelf op zijn buik liggen. op zijn rug heeft hij nooit willen slapen. de eerste 8 weken waren een ramp hij had slaapjes van max 20 minuten ook snachts.
    als hij kindje niet op zijn rug kan slapen.dan zou ik zeggen luister naar je eigen gevoel.

7. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid is ook een echte buikslaper. Sinds ze 8 weken is slapt ze altijd op haar buik. Achteraf had ik het juist eerder gedan, maar ja, dat advies he.. Nu kan ze alle kante oprollen, maar ze slaapt nog steeds altijd op haar buik. Let er wel op dat je geen losse dingen in bed hebt liggen (slaapzakje gebruiken..). Als hij sterk genoeg is in zijn nekje, lekker op de buik laten slapen!

8. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Hier wilde Milan niet op de rug slapen. Vanaf 8 weken slaapt hij op de buik wel in de woonkamer en op een speciaal matras, sinds 1,5 week (hij nu 16 weken) ook s'nachts (bij ons).
    Ik vond het wel een beetje eng door alle comotie rondom buikslapen. Maar hier zit er niet veel anders op.
    Zelf zou ik, als Milan wel op de rug zou slapen, hem gewoon op de rug laten slapen.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Mijn dochter is ook een buikslaper, maar ik deed het nooit. Ze heeft geleerd dat ze gewoon op haar rug moest slapen. Nu gaat ze natuurlijk zelf op dr buik liggen, dan vind ik het prima.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa heeft nooit op haar rug geslapen, ze was dan veel te onrustig.
    ik heb alyssa in het begin op dr zij laten slapen (iedere keer omdraaien om afplatting en voorkeurshouding te voorkomen) in een zij-lig kussen.
    toen ze niet meer in het kussen paste is ze zelf op de buik gaan slapen.
    ik vond het in het begin echt geen fijn idee maar je doet er niks aan.
    nu leg ik haar op dr rug in bed en als ze echt gaat slapen gaat ze op dr buik liggen.

als jij je er goed bij voelt moet je het zeker doen.

liefs doris

11. Writer

Writer Niet meer actief

ik heb mij zoontje vanaf een week op buik laten slapen , in woonkamer dan , ik merkte dat hij heerlijk ging slapen , na een maand ofzo ging hij in zijn bed ook op zijn buik slapen

ik durfde haast niks over te zeggen want mensen maakten z'n probleem van ,maar hij had sterke nek ,draaide al vanaf week een zijn hoofd naar beide kanten :)dus maakte me niet zo veel zorgen , tuurlijk als je hier op forum leest of ergens anders dat het heel gevaarlijk is ga je twijfelen en bang worden maar luister naar je eigen gevoel denk ik dan
    achteraf denk ik had ik met me dochter ook zo gedaan ,dan had ze misschien beter kunnen slapen .ze sliep zo onrustig altijd

12. Roema

Roema Actief lid

31 dec 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Pfff, ik vind het nog wel moeilijk. Meer het idee dat stel.. als..
    Maar mijn zoontje draait op de buik zelf zijn hoofd van links naar rechts en ook als hij honger heeft en 'gaat zoeken', dan kan hij zijn hoofdje op tillen.

Heeft een baby genoeg reflex om als hij geen adem kijgt zijn hoofd te draaien?

Ondertussen slaapt ze nu op haar buik, maar heb nog een beetje dubbel gevoel... denk zelf overbezorgdheid!!

13. Fleurisabelle

22 jan 2008
    56
    0
    0
    lerares
    breda
    Onze baby slaapt vanaf week 2 op haar buik.
    MAAR wij hebben wel aerosleep EN een Nannycare aangeschaft.
    Nannycare is echt ideaal!
    Er gaat een alarm af zodra je kindje langer dan 30 sec. geen hartslag/ademhaling heeft.
    Fé kon na 2 weken ook al zelf haar hoofdje draaien.
    Ze is nu ouder dan 6mnd en slaapt nog steeds alleen op haar buikje.

Deel Deze Pagina