Twijfel aan doktersadvies paracetamol

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mikki77, 26 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Mijn ventje is voor het eerst van zijn leven ziek. Hij heeft een virus, en heeft keel- en oorpijn. Hij heeft al 3 dagen koorts, en heeft vandaag maar 250 cc vocht op, en 1 liga'tje. Zijn fruithap kwam er linea recta weer uit, en hij wil helemaal niks anders. Drinken krijg ik er ook met een lepeltje niet in.
    Ik ben als de dood dat hij uitdroogt, dus vandaag ben ik om 17.00 weer met hem naar de dokter geweest (gisteren waren we er ook al). Die vertelde dat ik hem paracetamol van 240 mg. moet geven. Ik heb thuis die van 120 mg. Hij zei dat het geen kwaad kon om een hogere dosering te geven (mits ik niet teveel geef natuurlijk).
    Vervolgens ben ik die pillen gaan halen bij de apotheek, en die apotheker deed er heel moeilijk over :( Het was wel oké, maar dan mocht ik hem er ab-so-luut niet meer dan 3 per dag geven. Nu zit ik heel erg in dubio...ik heb mijn zoontje nog geen zetpil van 240 mg. gegeven (wel 120 mg.) omdat ik bang ben dat ik teveel geef.
    Maar volgens de huisarts zou 240 mg. hem juist helpen om weer iets te kunnen drinken (omdat hij de keelpijn dan niet voelt).

Sowieso vraag ik me af of het wel gezond is dat een kind maar 250 cc vocht drinkt op een dag...maar volgens de huisarts is het oké zolang hij nog plasluiers en lichaamsvocht heeft (tranen, snot). En dat heeft hij.

Wat denken jullie over die paracetamol? En zou ik vanavond toch nog met hem naar de huisartsenpost moeten gaan vanwege dat drinken? De koorts was net wel ineens weg, voor het eerst in 3 dagen... Hij is niet suf, maar hij heeft wel de hele dag gehuild en gejammerd. Hij wil ook niet spelen, alleen maar rondgedragen worden.

Ik ben vreselijk bang dat die huisarts de verkeerde diagnose heeft gesteld en dat mijn zoontje iets heel engs heeft, hersenvliesontsteking of zo. Hoe vaak hoor je zulke verhalen wel niet? Ik voel me echt zo'n 'overbezorgde moeder'.:(

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn huisarts raade mij toen ook 240MG toen mijn zoon nog niet 1 jaar was want je moest niet alleen naar de leeftijd kijken maar ook naar het gewicht van het kindje en het gewicht toen van mijn zoon gaf aan dat hij wel 240 MG kon hebben. Ik heb het toen wel gedaan en het werkte veel beter dan 120 MG. enne rare bijwerkingen hebben zich nooit voorgedaan ;)

3. talithatje

talithatje Bekend lid

9 jun 2009
    681
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Ik vind 240mg ook wel erg veel in 1x. Ik zou net als jij ook 120mg geven dan kan je er altijd nog 1 bij doen na een tijdje mocht het niet werken.
    Als je je er niet goed bij voelt en het gevoel hebt dat er meer aan de hand is zou ik zeker de ha-post bellen. Er gaat niets boven een moedergevoel. En het is ook niets als je je de hele avond op zit te vreten.
    Ik vind eerlijk gezegd 250cc vocht ook erg weinig. Hij kan nu nog wel goede plasluiers hebben maar dat houd ook een keer op zou je denken.
    Sterkte in ieder geval.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hoe zwaar is je kindje? Want vanaf 10 kilo mogen ze 240mg paracetamol per keer hebben. Toevallig stond ik met Jelle voor ongeveer hetzelfde probleem, alleen was hij al 1 en pas 9 kilo... Ik heb het dus niet gegeven. Maar als het goed is staat het in de bijsluiter.

Hier de bijsluiter van de pcm die ik heb, daar staan ook de gewichten bij:
    Leidapharm Paracetamol Zetpil 120MG - De echte 24-uurs drogist

Overigens is het zoontje van mijn vriendin opgenomen geweest in het ziekenhuis toen hij een maand of 10 was, en hij kreeg ook gewoon een hoge dosering pcm, ik geloof zelfs 500mg per keer...

Je moet het gewoon niet te lang gebruiken, maar als het je kindje helpt te drinken zou ik het wel doen... Succes en heel veel beterschap!

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Het gaat inderdaad om gewicht. In het ziekenhuis maken ze ook een berekening aan de hand van het gewicht.
    Persoonlijk had ik misschien gekozen voor een dosis van 180 -dus 120 + 60 . Anderzijds: Ik denk dat 1 wat hogere dosis paracetamol , geen kwaad kan, en als je kindje dan weer gaat eten/drinken dan is dat wel érg belangrijk.
    Dus wat dat betreft zou ik het denk ik wel proberen.
    Ik denk ook weleens: Misschien weegt je kindje met 12 maanden ineens 700 gram meer dan nu en dan mag hij wél ineens die 240 ?

6. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Marin heeft van t weekend in het ziekenhuis gelegen en kreeg echt de max. dosering.
    3 x daags 240 mg en dat krijgt ze ophet moment nog!
    Maar er MOET 8 uur tussen zitten.
    07.00 uur 15.00 en 11.00

7. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    O ja, nog een andere tip, je kunt ook pcm drank kopen van Sinaspril is dat. Daar kun je nog makkelijker mee doseren... Daar zit 120mg in per 5 ml, dus dan zou je 7.5 ml kunnen geven, dan zit je op anderhalve dosis... Daar heb je nu niet zoveel aan, maar misschien handig om te weten... ;)

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Onwijs bedankt voor de antwoorden tot zover!
    Als hij morgen nog niet wil drinken ga ik hem 240 mg. geven. Als ze in het ziekenhuis kindjes van 6 maanden ook zo'n dosis geven, zal het wel goed zijn neem ik aan. Ik schat in dat hij nu zo'n 9 kilo weegt.

9. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dat is ook een hele goeie, bedankt! Ik ga dat morgen wel even halen. Moet hij het wel willen drinken natuurlijk ;)

10. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    is ors niet een idee? das tegen uitdroging en mag vanaf 0 jaar (in overleg met arts ) gebruikt worden.
    maar iig veel beterschap

11. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Marin is 8,2 en dit was echt de hoogste dosering die ze mag! Mar abosuluut niet hoger.
    Dus neem aan dat je kindje het met 9 kilo dan zeker wel mag hebben

12. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb vanmiddag ook orisel gekocht inderdaad, maar ook dat wil hij niet, ook niet als ik het meng met diksap. Schreeuwen, tranen, drama! Tsja het is een portret hoor, die zoon van mij...

13. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Kan me ook voorstellen dat je je zorg maakt ove dat drinken. Mijn zoon was ook een keer ziek, was ook nog heel jong en prematuur geboren maar hij wou toen ook niet drinken. Misschien mag 30 ml gehad. Uiteraard bij de huisarts geweest en die gaf aan dat dat wel voldoende was omdat hij dus ziek was. Ik had echt zoiets van voldoende?? Maar goed hij zei dat als je kind huilt en plasluiers heeft dat het dan goed is. Misschien een geruststelling.

Van de week waren mijn jongens ook ziek, beide 40 graden koorts. 1 van mijn jongens had toen ook maar 270 gedronken over de hele dag.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

Ja, als ze écht ziek zijn, dan is melk misschien nog net wat prettiger, dan een onbekende, vieze drank.

Toen m'n dochter met 6 maanden zo ziek was en tegen uitdroging aan zat (die heeft toen 5 of 6 dagen op 1/3 van haar flesvoeding geteerd -zonder verder eten) , zeiden ze ook: Het liefst hebben we dat ze o.r.s drinkt, maar als ze dat niet wil - dan gewoon melk, want ze moet gewoon vocht krijgen.

Dus toch maar melk proberen anders hoor. Maar oke, beterschap in elk geval, erg rottig en zielig dit.

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou idd ook iets geven wat hij lekker vind, anders drinkt hij helemaal niks en dat is ook niet goed. Orisel (ORS) is volgens mij heel zout van smaak, dus ik kan begrijpen dat hij dat niet wil...

En op zich kan het niet zoveel kwaad als hij een dagje niet zoveel drinkt. Als het maar niet te lang duurt...

Misschien lust hij een waterijsje? Is ook vocht en lekker koud, dat is ook lekker in zijn keel...

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zo, dat is echt erg weinig zeg :$ Werd ze toen niet opgenomen?
    Ik ga inderdaad maar weer alleen melk proberen, of een ijsje, zoals Bluesky zegt... die melk gaf ik uit zijn fles, maar hij wil/kan nu niet aan de speen zuigen. Misschien wil hij het wel van een lepel.

17. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    hier n meisje dat nu bijna een week niet eet en nauwelijks drinkt (hooguit 100 cc per dag) ze heeft nergens zin in en leeft op 2 waterijsjes per dag en nog niet uitgedroogd..ze krijgt ook 240 mg max. 3 x daags en ze weegt 8.2 kg

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Gaat het vandaag al wat beter? Ik hoop van wel, het is zo naar om je kindje zo ziek te zien... :(

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Koorts maakt het virus dood. Onze arts is geen voorstander van het onderdrukken van koorts. Paracetamol heb ik gelukkig nog nooit hoeven geven.

Dat niet drinken zou me wel zorgen baren. Juist bij koorts moeten ze veel drinken. Een baby van 10 maanden krijgt nog ongeveer 900cc per dag? Dan kan hij echt niet toe met 250cc lijkt mij, maar ik ben geen arts.

Is er door de dokter niet gedacht aan de Mexicaanse griep? Koorts en luchtweginfecties zijn daar wel de symptomen van.

Ik zou iets geven wat hij lekker vindt; als hij maar drinkt of vocht binnenkrijgt. Beetje koude vla of appelmoes misschien?

20. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Probeer eens kleine slokjes drinken uit een (plastic)beker te geven. Mijn zoon is vorig jaar ook zo ziek geweest, toen mocht ik dus ook 240mg paracetamol gaan geven. En hij wou absoluut niet drinken toen. Ik heb steeds slokjes melk gegeven uit een plastic beker die van Difrax met een inham er in. Uit een fles drinken wou mijn zoon toen ook niet... Maar vocht is erg belangerijk. Ik hoop dat je kindje snel op knapt! Sterkte en beterschap.

Deel Deze Pagina