Buikslaper...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Snoopy82, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ja ik weet dat t zeer afgeraden word, CB gaf dit ook al aan. Maaaar, mijn zoontje heeft vreselijke krampen al weken en we zeulden er de hele dag en nacht mee rond en alleen bij ons op de borst wilde die slapen. Sinds gister in de box op zijn buik gelegd en hij slaapt goedddd, moet hem soms zelfs wakker maken om te drinken!!! Als hij in de box ligt kijk ik om de 5min en de bank staat dichtbij dus hoor m geluiden maken etc...maar in de nacht in zin bed toch maar op zijn zij of op de rug met als gevolg een onrustige baby die slecht slaapt. Nu mijn vraag: vanaf welke leeftijd is t verstandig en veilig een baby op zijn buik te laten slapen in de nacht aangezien je dan zelf ook slaapt en niet om de 5min kan kijken...hij vind t heeerlijk en wij hebben eindelijk een beetje rust maar vooral blij voor de baby dat t iets zijn pijn verminderd zo te slapen. Ben als de dood dat ie stikt maar hij draait nu al zo goed zijn hoofd tijdens t slapen vd ene kant naar de ander merkte ik vandaag en kan hoofdje goed optillen al.

Wie o wie weet wanneer t echt veilig is in de nacht en wie dit nog emer heeft gehad met zijn baby dat buikslapen beter ging en lekkerder werd gevonden en wat deden jullie aan die vreselijke krampen? Infacol werkt hier dus niet zo goed... hij laat heel veel scheten die stinken, veel lucht boeren, en af en toe goede spuitluier en soms geen poep. Loopt rood aan en kronkelt als een slang arm kind :(

2. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Ik lees mee, mijn dochter wil eigenlijk ook alleen maar op haar buik slapen.

3. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Mijn dochtertje slaapt ook altijd op haar buik, ze wilt niets anders meer. Ze heeft haar hoofdje altijd naar de zijkant en heeft nog nooit op haar gezicht gelegen, dus ik vind het niet erg. Als ik wakker ben hou ik haar constant in de gaten en als ik ga slapen dan weet ik hoe ze slaapt. En ik ben echt Een overbezorgde moeder altijd en iemand die wel 10 keer uit bed stapt om haar goed te leggen of toe te dekken :) Dus dat zegt genoeg :p

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Lastig he, wij hebben er uiteindelijk ook aan toe moeten geven, omdat ze op haar rug gewoon niet meer wilde slapen.
    In het begin zette ik nog 1 of 2 keer de wekker om bij haar te kijken, maar daar ben ik op een gegeven moment mee gestopt, kreeg er wel vertrouwen in dat ze het prima redt op haar buik.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben dan heel erg tegendraad maar als je ziet dat je kindje zo beterligd en slaapt waarom zou je het dan verbieden? fynn sliep met 6 weken overdag op zijn buik in de kinderwagen bak en in de box en met 8 weken ook in de nacht.

als je je kindje vertrouwd dan is er echt niets aan de hand.leg het op de buik in de box en observeer kan het het hoofd goed draaien? gata het zelf goed liggen? ja? nou doen dan

hier was het cb er ook helemaal niet blij mee maar ik ben zijn moeder en ik zie dat mijn kindje lekkerder slaapt op zijn buik.

6. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben ook een buikslaper sinds hij 1,5 week oud is. Ging gelijk prima en we hadden alle 3 betere nachten! ;)
    Tuurlijk vond ik het wel eens spannend of eng, maar ik vind het ook erg belangrijk dat ze lekker slapen.
    Ik probeer me ook niet gek te laten maken door anderen of het cb. Vroeger lagen alle kids op de buik en ik weet dat er meer kindje overleden toen. Maar dat had ook met vele andere dingen te maken: bijv roken in huis, wat ook veel gebeurde toen.

Mijn mening is: kijk naar wat je kindje nodig heeft!

7. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een buikslapertje. Helaas kwamen we er pas achter toen ze 6 mnd was. wat sliep ze opeens goed!!
    Ze heeft veel krampen gehad en moest vanwege een plat achterhoofd in een zijligkussen liggen. Altijd heel onrustig geslapen en toen ze eenmaal ze sterk was dat ze niet meer in het zijligkussen bleef liggen, kon ze al draaien en daaide ze zelf op haar buik. Dat is het enige wat ze wilde en zo slaapt ze nu iedere nacht (nu 10,5 maand).
    Als ik had geweten dat ze zo goed zou slapen op haar buik, had ik het veeeeeeeeeel eerder gedaan. Ik zou zeggen: lekker op de buik laten slapen als je kindje zijn/haar hoofdje goed omhoog kan houden en dan van links naar rechts kan bewegen.

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Misschien zou je voor je eigen gemoedsrust zo'n aerosleep kunnen aanschaffen?

Verder ben ik het ook eens met bovenstaande...als jouw kindje zo veel beter slaapt, dan zou ik hem ook op de buik laten slapen.

9. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Sinds een maand ong. slaapt mn meisje alleen nog maar op haar buik, het heeft geen zin om haar terug te draaien ze ligt toch altijd op haar buik. Heb wel het dekentje weg gehaald en een slaapzakje aangedaan omdat ze ook wel eens andersom gaat liggen. Ze ligt ook regelmatig tussen de spijlen... maar ze gaat wel huilen als ze niet lekker ligt dus das wel fijn en ze heeft een sterk nekje dus kan goed draaien....

Nu krijgt ze helaas wel kale zijkanten ipv een kaal achterhoofd ;). Zo u me er niet te druk om maken...

10. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter slaapt ook alleen op haar buik. Op haar rug en zij was het drama. Ze slaapt sinds ze een week of 3 was op haar buik. Eerst oefenen in de box. Ze draaide eigenlijk gelijk haar hoofd al goed en we zijn een week later ook 's nachts haar op haar buik gaan leggen. Ze draait nu 's nachts naar haar rug en dan slaapt ze niet meer tot ik haar weer omdraai.
    Het is belangrijk dat ze het niet te warm krijgen dus geen dikke dekens maar een dunne slaapzak bijv.

Als je bang bent voor wiegedood. De meeste gevallen zijn 5 maanden oud of 2 jaar. Als kinderen 2 jaar zijn kun je niet regelen dat ze alleen maar op hun rug liggen. Wiegedood is ook medisch niet te verklaren dus of het aan buikslapen ligt is niet te zeggen.

11. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik merk gewoon dat als we hem op zijn buik leggen dat ie gelijk lekker wegvalt en heel lang doorslaapt in plaats van blijven huilen, verkrampen en hooguit half uurtje slapen achtereen...

in de box durf ik t wel omdat ik dan in de buurt ben en elke 10 min zowat kijk en vanuit elke hoek vd woonkamer hem zowiezo kan zien, maar in de nacht slaap ik zelf ook en durf t dan net niet....heb wel gezien dat hij erg goed zijn hoofdje hoog kan houden en van links naar rechts draait zijn hoofd om neer te leggen maar toch ben ik bang dat ie geen lucht krijgt als ik t niet in de gaten kan houden.. hoe hebben jullie mamas zich hieroverheen gezet en vanaf hoeveel weken hadden jullie meer rust t te doen? Nu kwam t cb weer met : ja het heeft niet te maken met gezicht in matras duwen of dekentje maar borstkas dat er druk op komt...vond die zo krom klinken! ALs ie bij mij op me borst ligt dan zei ik zegt ze ja dan voel je de ademhaling..ppfff die zeggen ook maar wat er in een boekje staat denk ik.

12. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Ik heb hier in de box 2 boxkleden op elkaar zodat je de harde bodem niet voelt daar ligt ie dan op zijn buik met een hydrofile luier onder zijn hoofd en er bovenop een dun fleece babydekentje vanaf onder zijn armpjes en zijn armpjes heeft ie naast zijn hoofd want kan nog niet strekken... is dit goed?

In zijn bed hebben we zo een wikkeldeken met klittenband waar ie inligt lkkr warm maar als we hem op zijn buik gaan leggen is t gwn laken en weer hydrofiele luier onder zijn hoofd en dan een dekentje wederom want slaapzak past ie nog niet.. is dit goed zo of juist te koud of warm? Hij heeft dan vaak romper aan met longsleeve en broek aan en soms sokken. voor wiegendood ben ik niet bang, meer dat ie zijn gezicht in matras duwt en geen lucht krijgt of zijn gezzicht platdrukt van t zo op zijn wang liggen hele tijd ...

13. SyrianBeauty

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    #13 SyrianBeauty, 13 aug 2011
    Laatst bewerkt: 13 aug 2011
    Ik heb het 'los' gelaten toen ik zag dat ze constant op haar buik ging als ik haar op haar rug had gelegt. Ze slaapt nu ook sneller doordat ik haar niet meer op haar rug lig maar op haar buik. En ik heb me erbij neer gelegd omdat ik zie hoe ze slaapt. Ze ligt met haar hoofdje altijd naar links of rechts en nooit in het matras. Overdag kijk ik nog altijd om de 10 minuten en s'na hts heb ik er alle vertrouwen in.

Hier heeft ze een romper met lange mouwen, pyama, sokjes aan (ligt aan het weer buiten, als het heel erg warm is alleen romper en anders romper met korte mouwen en truitje langr mouwen en broekje) en dan heeft ze een lakentje en een fleece deken (groot) die ik kan dubbel vouwen naarmate de temperatuur in de kamer. Voor de winter heb ik een seizoens duodekentje. Ik had ook een hydrofiel onder haar hoofdje maar ze trekt hem weg, dus ik heb dat daar niet meer, ik ben bang dat ze het in haar gezicht trekt :)

14. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hoi! hier ook twee buikslapers. zoon en dochter slapen heerlijk vanaf een week of twee op de buik. bij het cb deden ze of ik mijn kind vermoordde toen ik het zei. maar als je goed om andere dingen denkt: ventilatie van het kamertje, niet te warm leggen, eventueel met aerosleep slapen vermindert dat ook de kans op wiegendood. Ik heb me er nooit zo druk om gemaakt eigenlijk, vond het wel heel vervelend dat cb zo deed en heb toen veel gelezen over risico's op wiegendood, vervolgens besloten dat mijn kindjes gewoon op hun buik mogen liggen.

en als ik nog even mag zeuren over cb... borstvoeding geven vermindert ook de kans op wiegendood maar daar hoor je ze niet over... Ik zeg het er maar even bij: niet om iemand voor het hoofd te stoten maar om aan te geven dat zij ook maar kiezen uit de adviezen die ze kunnen geven en niet alles past bij elke mama en bij elk kindje.

Succes in ieder geval Snoopy!

15. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    @syrian: mijn kindje is nog geen 6 weken oud dus die kan helaas niet zelf draaien van rug naar buik of andersom. Wij leggen hem dan zelf neer en als we dat op zijn buik doen ligt ie heerlijk... zoals nu slaapt ie al sninds half 2 al in de box en in zit ernaast te laptoppen. Hij is dus niet oud en groot genoeg nog dat ie zelf al op zijn buik of rug gaat liggen dat bepalen wij nog voor hem :)

@ geke: ik werd gebeld door wijkverpleegkundige omdat ik op cb op 1ste afspraak dus de krampen en slapeloosheid etc aangaf.. ze gaf tips en adviezen via de tel tot ik zei: dat weet ik allemaal ook uit boeken, maar in werkelijkeheid is elk kind anders en doet elke ouder anders ;) toen was t stil ! hahaha... joh ze zeggen wat ze uit boeken hebben, niet dat ze zelf de ervaring hebben ofzo en dat stoort mij alsof ze idd doen dat je je kindje met opzet pijn doet of iets ergs aandoet terwijl je juist dingen zoekt de situatie te verbeteren

16. natjes

natjes Niet meer actief

Hier beide kindjes buikslapen. Eerste vanaf zes weken, de tweede vanaf dag een! Voor je gemoedsrust kan je het bedje ook bij jullie op de kamer zetten. En liever iets te koud dan te warm aankleden!

17. SyrianBeauty

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam

Oh ik zie het :) nou als hij dan beter slaapt en hij ligt goed dan kan het niet zoveel kwaad denk ik

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hier vanaf 3 weken op de buik gaan slapen.. Wanneer je kindje alleen maar huilt en niet slaapt op de rug is voor mij de keuze snel gemaakt.

Idd niet te warm leggen, kamer dagelijks laten doortochten etc helpt ook mee. Bij de volgende doe ik het net zo mocht het nodig zijn.

19. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    @ natjes, zijn bedje staat al bij ons op de kamer vanwege kamertekort :)

@ Syrian, geen prob hoor ;)

@ Umm, ja idd de keus is wel snel gemaakt als je verschil ziet en een grote ook nog..alleen de angst dat t in de nacht misgaat terwijl je ligt te slapen houd me zo bezig! Ik wilde t afgelopen nacht proberen, maar mijn vriend vind t eng hahaha dus dan komt me eigen angst ook naar voren. Waardoor deze nacht weer drama was met veel opstaan, wiegen, lopen, neerleggen op verschillende manieren etc. Vandaag maybe toch maar voorzichtig uitproberen ......

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier ook een buikslaper, we laten het gewoon toe maar hebben we meteen maatregelen genomen in zijn bedje.

Zal je laten weten wat wij hebben gedaan/ hoe wij het nu doen. Misschien heb je er wat aan!

Ik heb hier in de box 2 boxkleden op elkaar zodat je de harde bodem niet voelt daar ligt ie dan op zijn buik met een hydrofile luier onder zijn hoofd en er bovenop een dun fleece babydekentje vanaf onder zijn armpjes en zijn armpjes heeft ie naast zijn hoofd want kan nog niet strekken... is dit goed?
    Zou als ik jou was niet te slapen leggen in de box, lijkt me dat hij in al deze doeken eerder smoort dan op een stevig matrasje. Hier zou hij zijn neusje in kunnen krijgen, lijkt me echt enger dan bed/ reiswieg.

In zijn bed hebben we zo een wikkeldeken met klittenband waar ie inligt lkkr warm maar als we hem op zijn buik gaan leggen is t gwn laken en weer hydrofiele luier onder zijn hoofd en dan een dekentje wederom want slaapzak past ie nog niet.. is dit goed zo of juist te koud of warm? Hij heeft dan vaak romper aan met longsleeve en broek aan en soms sokken. voor wiegendood ben ik niet bang, meer dat ie zijn gezicht in matras duwt en geen lucht krijgt of zijn gezzicht platdrukt van t zo op zijn wang liggen hele tijd ...

Ik zou geen hydrofiel onder zijn hoofd houden maar echt alleen maar hoeslaken. Als je een moltonluier(die dikke, hoe heet dat??) onder het hoeslaken legt dan blijft je matrasje ook netjes bij kwijlen en kan je kindje zich nergens in vastdraaien. Dat risico loop je bij een hydrofiel onder zijn hoofd wel(kunnen ze armpjes onder leggen en dan hydro om de nek:$).

Er zijn wel hele kleine slaapzakjes hoor, bij Hema, Prenatal en bij de Wibra geloof ik. Prenatal weet ik zeker, daar hebben wij ook een hele kleine(witte met zilveren sterretjes) gehaald met mooie kleine armsgaten. Dit zou ik je wel aanraden, op hun buik kunnen ze makkelijker omdraaien en kunnen ze ook eerder hun bedje doorgaan. Met als risico dat ze verstrikt raken in lakens of gesmoord worden omdat ze helemaal onder de dekens liggen.

In de reiswieg ook alleen hoeslaken met moltonluier(of hoe dat dan ook heet) er onder. Daar zou je wel dekentje kunnen doen want ze kunnen niet zo veel kanten op en je blijft er dan denk ik bij. Je zou de reiswieg ook in de box kunnen zetten als je dat een fijne plek vindt. Je kan trouwens wel een hydro net als het hoeslakentje om het matrasje vouwen, dan kan hij er ook niet onder komen.

Gezichtje platdrukken is helemaal niet erg hoor, gebeurt niks mee. Je voorkomt zelfs afplattingen met buikslapen.

Enn.. Nog even een weetje voor je. Wiegendood bij buikslapers komt niet door stikken maar doordat ze vaster slapen en in een diepere slaap raken. Dan stoppen ze met ademen. Soort slaapapneu maar dan schrikken ze niet en beginnen ze weer te ademen maar stoppen ze helemaal.

Hoop dat je er wat aan hebt! Succes!!

Deel Deze Pagina