Geruststelling

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door grasspriet84, 27 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Niet meer actief

hoi meiden,

Graag zou ik jullie ervaringen willen lezen.

Gisteren bij de gyn geweest en aangegeven dat ik zo weinig plas, maar wel genoeg drink. Ik zorg dat ik aan de twee liter per dag kom.
    Ze vroeg of ik veel was aangekomen, maar dat wist ik op dat moment niet. Ze zei als ik meerdere kilo's per week aan was gekomen, ik aan de bel moest trekken.

Vanmorgen op de weegschaal gestaan en ik zag dat ik in een week 4 kilo was aangekomen! Ik schrok me rot! Ik heb de vk gebeld in het ziekenhuis en er was overlegd met een dienstdoende gyn, maar die zei dat het heel normaal was en dat dit bij de zwangerschap hoort. Ik snap er niets meer van. Ik voel dat dit niet klopt. Komende week krijg ik (opnieuw) een glucoseonderzoek. Zou het met zw. Diabetes te maken kunnen hebben? Ik hou ook vocht vast, maar dit hoort natuurlijk ook bij zwangerschap, maar in combinatie met 4 kg aankomen in één week vind ik zorgelijk.

Ook heb ik andere dingen te horen gekregen en hier ben ik ook nogal van geschrokken (zie ander bericht). Misschien is het alles bij elkaar... Ik weet het even niet meer.

Ik zoek misschien extra geruststelling... Is dit echt normaal?

2. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik heb ook je andere berichtje gelezen en kan me voorstellen dat je je zorgen maakt! Ik heb geen ervaring met vocht vasthouden (baby of ik), maar ik vind 4 kilo aankomen in 1 week wel erg veel. Als het voor je gevoel niet goed zit zou ik dat toch aankaarten, beter een keer te vaak vragen dan te weinig. Ze houden in ieder geval je kindje goed in de gaten. Los van het vocht wat ze bij hem hebben gezien is een kindje dat voorloopt op de groei niet raar ofzo, maar je wilt natuurlijk weten of hij gewoon groot is of dat er meer aan de hand is.
    Ik zou je verloskundige bellen en voor het gesprek al je vragen opschrijven, zodat je niets vergeet.
    Zodra je zwanger bent beginnen ook de zorgen over de gezondheid van je kindje (dat krijg je er als ouder gratis bij ;)) en als dan ook nog iets niet volgens het boekje loopt maakt je dat extra onzeker, heel normaal, maar heel vervelend! Hopelijk kan je verloskundige je wat geruststellen en blijf ondertussen je lichaam in de gaten houden en gewoon aan de bel trekken als je twijfelt!

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Bel morgenochtend je verloskundige! Hoe was je bloeddruk bij de gyn? 4 kilo in een week is echt veel!

4. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Ik kom ongeveer 2 kilo aan in de week. Bij mij heeft het alles te maken met vocht vasthouden.
    Je kunt altijd even maandag bellen met je verloskundige. Beter gerust gesteld worden dan met allerlei gedachtes rond blijven lopen.

5. grasspriet84

Dank voor jullie woorden. Net de vk weer gebeld en had nu een andere aan de telefoon. Zij vond dat ik wel erg weinig had geplast (500ml) icm de kilo's en vocht vasthouden. Ze wilde toch graag dat ik naar z'huis kwam om van alles te controleren. Dus daar ga ik zo heen.

6. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Bij diabetes ga je veel drinken en net veel plassen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. Voch vasthouden hoort een beetje bij de zwangerschap, maar 4kg op een week is wel veel. Soms kan het een teken zijn van zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie), maar daar horen dan weer andere dingen bij zoals hoge bloeddruk, eiwit in urine en evt klachten als hoofdpijn, sterretjes zien etc.
    Maar daar zullen ze dan wel naar kijken. Succes!

7. grasspriet84

Gelukkig weer thuis en geen pre-eclampsie. Mijn bloeddruk was wel aan de hoge kant, maar bloed en urine waren schoon.

Die vier kilo in een week komt waars door de enorme groei van de kleine. Het weinig plassen heeft dus ook met algehele zwangerschap te maken. Toch word ik nu wel regelmatig gecontroleerd met bloeddruk e.d. Deze vk was het er niet zo mee eens hoe ik gisteren werd afgescheept, zeker met het oog op vrijdag wat ik toen allemaal te verwerken kreeg.

Ik denk zelf niet dat ik diabetes heb, omdat ik geen kenmerken daarvan vertoon. Ik vind de medische echo die ik deze week ga krijgen nog wel spannend. Ook wel fijn dat ze al zijn organen gaan nakijken op vocht. Misschien is er niets aan de hand, maar liever dat ze hebben onderzocht dan dat ik een schijnzekerheid zou hebben. :)

8. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Fijn dat t allemaal goed was.
    Hopelijkt zakt je bloeddruk wel wat.

Ik ben ook n keer in korte tijd veel aangekomen.
    Beeb had toen ook een groeisprut. :)

9. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Goed dat je hebt gebeld, hopelijk ben je na de echo helemaal gerustgesteld!

10. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.793
    493
    83
    Ik lees net je andere berichtje over schoenen, maar denk dat dit een iets betere plek is om te reageren :)

Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook ontzettend veel aangekomen (+/- 32 kilo), omdat ik extreem veel vocht vast hield. Op een gegeven moment ook iets van 7 kilo in 2 weken tijd. Dan weet je ook wel dat het vocht en baby is, en niet van het eten. Ook 2 keer getest op suiker (deels ook omdat mijn moeder het heeft gehad toen ze zwanger was en het erfelijk is), en beide keren helemaal goed. Gewoon een grote baby en veel vocht dus.

Mijn bloeddruk was eigenlijk de hele zwangerschap keurig laag, alleen met ik dacht 28 weken ofzo een keer naar het ziekenhuis doorgestuurd om te laten testen op pre-eclampsie omdat ik ook sterretjes begon te zien, maar alles was toen goed.

Dus het hóeft niks te betekenen, het vocht vasthouden en snelle aankomen. Maar extra controle lijkt mij wel verstandig!

Uiteindelijk ben ik trouwens met precies 38 weken ingeleid. De dag ervoor bij de controle bij de gyn bleek mijn bloeddruk ineens 145/95 te zijn en ik had 3 cm ontsluiting, dus ze vonden het wel mooi geweest ;) En dat was ook het weekend dat het 35 graden zou worden, dus ze wilden geen risico's verder nemen.

Wel zou ik proberen om zelfs nog meer water te drinken, omdat hoe meer water je drinkt, hoe minder vocht je vast houdt (in theorie dan). En misschien kan je je eens door laten verwijzen naar een fysio voor een lymfekliermassage, dat zou er geloof ik ook voor zorgen dat het vocht beter doorstroomt. Maar dat kan je aan je vk vragen. Bij mij kwamen ze helaas met dat advies toen ik 37 weken was...ja toen hoefde het voor mij niet meer ;)

Trek alleen wel gelijk aan de bel als je dus duizelig wordt, sterretjes gaat zien of je ineens niet meer lekker voelt!

11. grasspriet84

Hoi! Dank voor je verhaal!

Hield jij vanaf het begin van de zwangerschap al zoveel vocht vast? Ik ben nu 30 weken en sinds zaterdag zag ik dat ik vocht vasthield bij mijn enkels. Vanmorgen had ik geen enkels meer en het zit nu ook in mijn kuiten. De vk zei dus dat dit door zwangerschap kwam, maar het enige wat mij dwars zit is dat ik zeer weinig plas en dat ik nu al zoveel vocht vasthoudt, terwijl het winter is. Had jij dat ook?

Vanavond nog een extra bloeddrukmeting laten doen en dese was keurig: 120/80. Donderdag moet ik weer naar z'huis dus ik ga het dan ook even vragen.

12. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.793
    493
    83
    Ik weet niet meer precies vanaf wanneer ik echt vocht ging vasthouden, ik denk vanaf een maand of 5.5/6. Maar nou was ik dus wel in de zomer uitgerekend, en twee jaar terug toen we dus ook echt een bloedhete lente en zomer hadden. Dus vanaf het moment dat de temperaturen omhoog gingen, begon ik op te zwellen. Op het laatst hield ik zelfs vocht vast op m'n buik, nooit geweten dat dat ook nog kon ;)

Dat je zo weinig plast is aan de ene kant best logisch, want blijkbaar houdt je lichaam al het vocht vast. Maar wat is weinig bij jou? Elke keer echt kleine plasjes, of hoef je gewoon niet zo vaak op een dag? En ik zou wel proberen om echt nog wat meer water te drinken, dat je minimaal 2.5 liter per dag drinkt.

En veel met je benen omhoog, ook 's nachts een kussen onder je voeten leggen scheelt al een hoop :)

Wel fijn dat je bloeddruk in ieder geval goed blijft! Maar ik zou wel in het ziekenhuis navragen wat de mogelijkheden zijn om wat vocht kwijt te raken, want zo opzwellen is echt geen pretje!

13. grasspriet84

Ik ben al een stuk geruster en ga het morgen gewoon vragen.
    Gisteren ben ik vier keer naar het toilet geweest, waarvan een plas een redelijk plasje was. De rest was echt druppelwerk. Ik zou graag willen weten of het vocht vasthouden het gevolg is van niet kunnen plassen of dat het juist andersom is. Vragen om mogelijkheden om het vocht kwijt te raken, vind ik een goed idee. Ga ik doen; je weet nooit.

Nou ja, nu voel ik me goed en ga even afleiding zoeken. Teveel hiermee bezig zijn, is ook niet goed. :)

Dank je wel! Begon al te denken dat ik helemaal alleen was hierin.

Deel Deze Pagina