Hoi iedereen, Een jaar geleden heb ik een spoedkeizersnede gehad. Ik heb erg veel last ervaren van het litteken daarvan. En tijdens de zwangerschap heb ik ergens last gehad van bekkenpijn/instabiliteit. Waardoor ik dus ook niet veel meer kon doen aan trainen. Ik ben erg veel aangekomen tijdens de zwangerschap en ben nu sinds 14 weken bezig met gezond eten en dus afvallen om weer zo dicht mogelijk bij mijn lijf van voor de zwangerschap te komen. Tot nu toe ben ik 11kg kwijt. Het stagneert nu alleen een beetje en ik wil het proces dus verbeteren door erbij te gaan trainen. Ik begon met 10 crunches om de dag. Echter ervaar ik na die crunches erge last van het litteken van de keizersnede. Ik durf dus niet zo goed door te trainen omdat ik bang ben dat ik het stuk maak vanbinnen of het alleen maar vererger. Iemand ervaring met het opbouwen van buikspieren na een keizersnede? Is het iets waar ik doorheen moet en dat de pijn dat steeds minder wordt? Bedankt voor het lezen!
Als je doel zit in afvallen zou ik je niet focussen op crunches, zeker niet als dat pijn doet. Ga grote spieren trainen, die verbranden de meeste energie. Kies voor squats bijvoorbeeld, of burpees, lunges, dat soort oefeningen.
Bedankt voor je reactie! Wat je zegt is waar. Ik wil alleen m'n buik weer wat strakker trainen. M'n buik is nu wel platter maar zwak en niet echt strak. En dat stukje wil ik met buikspieroefeningen aanpakken. Heb je misschien een idee waar ik terecht kan voor info over het opbouwen icm het litteken?
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de pijn uiteindelijk wel minder wordt. Ik heb verschillende pogingen ondernomen om mijn buikspieren te trainen na mijn keizersnede. Ook veel last gehad van het litteken in het eerste jaar. Toen ik het na een jaar aandurfde deed het echt pijn. Na een paar keer heb ik het maar even gelaten voor wat het was. Maanden daarna weer opgepakt maar dit was hetzelfde verhaal. Daarna weer een keer geprobeerd en toen ging het wel goed. Ik weet niet precies meer wanneer dat was maar in ieder geval wel voordat mijn dochter 2 werd. Maar mijn hele onderste buikspieren kan ik nog steeds helemaal niks mee beginnen. Het doet pijn als ik het probeer te trainen en er zit geen kracht in. Dat zal wel zijn omdat ik die niet getraind heb. Maar dan bedoel ik dus niet de spieren die je traint met crunches.
Bedankt voor je reactie! Dus toch nog maar wat meer tijd geven en af en toe weer een poging wagen dus. Nog tips voor oefeningen die niets heel belastend zijn?
Dat zou ik wel doen ja. Maar ik heb geen professional geraadpleegd hoor. Ik heb gewoon gedaan wat voor mij het beste voelde . Wat ik wel deed was mijn buikspieren extra aanspannen als ik ging fietsen of wandelen. Of gewoon tijdens het koken mijn buik inhouden. Dan ben je ook met je spieren bezig maar niet zo belastend in de vorm van crunches. Dat deed geen pijn en ik merkte dat ik daarmee na verloop van tijd ook wat meer kon hebben. Verder ben ik er niet bewust mee bezig geweest.