Deze week kreeg ik weer een nieuwe oproep voor het CB. De 18 maanden-afspraak. Nu was ik eigenlijk niet van plan om te gaan (meten en wegen kan ik thuis ook en heb verder geen vragen), maar in de brief stond dat de afspraak 40 minuten zou duren. Weten jullie of dit een heel uitgebreide afspraak is of staat dit standaard bij iedere afspraak? (voorheen kon je de afspraak zelf maken, dus heb nog niet eerder een brief gehad) Het is ook geen tijd voor prikjes...
Bij ons wordt er een huisbezoek gepland voor de 18 maanden afspraak. De reden hiervan is omdat "ouders rond deze leeftijd vaak heel veel vragen hebben over hun kind, de opvoeding, peuterspeelzaal, etc." Aldus de verpleegkundige hier toen ik vroeg waarom een huisbezoek dan nodig is. Zij plannen dat hier dus omdat ze dan langer de tijd kunnen nemen, ze houden rekening met een uur. Dus zoiets zal de reden bij jullie ook wel zijn. Persoonlijk heb ik er weinig zin in en ik sla dus ook over. Laat het meten en wegen wel doen tijdens een inloopspreekuur. Dat vind ik eigenlijk altijd het meest interessante onderdeel
Wij hebben 2 weken geleden de 18 maanden afspraak gehad en ik stond met welgeteld 10 minuten weer buiten hoor ...
Stond bij ons ook in de brief ze hebben toen gekeken hoe zijn ontwikkeling was en vroegen een aantal vragen via een standaard formulier. Stonden ook zo weer buiten.
huh? ik was afgelopen week bij het cb en daar zeiden ze dat de volgende afspraak weer met 2 jaar is. moeten wel extra terug komen met 18mnd om dr groei in de gaten te houden maar dat is extra..
Idd huh ? Met de oudste volgens mij niet gehad, want deze controle is (was?) wegbezuinigd. Met de jongste vonden zij het nodig omdat hij wat trager dan gemiddeld was/is. Maar doorgaans verviel deze afspraak ivm bezuinigingen.
Ben ook 2 weken geleden op cb geweest en ze vertelde dat 18 maanden controle geschrapt was. Als ik vragen had mag je wel een afspraak maken, anders pas bij 2 jaar weer komen.
Hier zou ik een oproep krijgen voor bij 18 mnd. Waten ze vergeten en na het bellen uiteindelijk een afspraak met 21 mnd gekregen. Duurde niet lang want hij babbelde er lekker op los en was lekker de beest aan het uithangen en aan het stapelen met blokken. Ze zag dus direct dat de ontwikkeling goed liep. Volgende afspraak is met 27 mnd. Ze willen hem dan voor zijn 2jaar controle zien en even wat extra lange afspraak omdat hij heel dun is en ze vaak met 2 jaar slechter gaan eten. Ze zijn bang dat anders de groei stagneert en ze het te laat signaleren. Ik ben altijd wel tevreden over het cb. Ze zijn heel relaxt en nooit commentaar. Gewoon heel fijn om even te checken hoe een professional vind hoe hij het doet. En daarnaast een check of zijn mager zijn niet te ver uit de hand loopt
Hier was de 18 maanden een extra ingeplande afspraak omdat hij nog niet praat. Maar dat was verder ook geen lange of hele boeiende afspraak. Volgende is met 21 maanden, maar dat zou ook geen hele lange afspraak moeten zijn geloof ik en is ook een extra ingeplande afspraak.
Wij hoeven ook niet te komen op de 18 maanden afspraak, pas met 2 jaar weer. Maar zal dan vast net zo gaan als normaal lijkt me.
Wij gaan altidj naar die consulten, dus zijn ook naar 18 mndn consult geweest (maandje later weliswaar). Was ons kortste bezoekje ooit (DL krijst altijd de boel bij elkaar, we moesten haar altijd smeken om een blokje te stapelen of iets te zeggen. maar deze keer hadden we het braafste kind vd klas.
Bedankt voor jullie reacties! Grappig dat het zo verschillend is per consultatiebureau. Ik bel voor de zekerheid nog maar even met de instantie wat het precies inhoudt. Is iig hier een standaardafspraak voor alle kindjes, want dl groeit en ontwikkelt niet bijzonder oid.
Hier ook pas met 2 jaar weer. Dochter is 20 maanden nu. Maar ze ontwikkeld zich prima, dus ik zie geen reden om voor haar 2e verjaardag nog te gaan. Tenzij er iets is waar ik hulp of advies bij kan gebruiken.
Wij kregen voor die 18 maandenafspraak een vragenlijst die dan werd doorgenomen. Over haar ontwikkeling, gedrag, eetpatroon etc. Geen huisbezoek.
Bij ons is het een normaal bezoekje (heb gebeld), maar er is extra tijd ingepland omdat kindjes van deze leeftijd meestal minder goed luisteren en een eigen willetje hebben En ze gaan ervan uit dat de ouders op die leeftijd veel vragen hebben. Ik heb de afspraak gecanceld. Nu krijgen we met 2,5 jaar weer een oproep.
Laatste keer bij 14 maanden check werd duidelijk tegen mij gezegd, kom met 2 jaar terug. Dan krijg je 'n brief, schijnt dat enkel met zorgen zouden ze je met 18 maanden laten terug komen. Wel hebben ze onze dochter ongevraagd door gegeven voor psz.
hier is het gewoon nog standaard met 18 maand.... niet omdat er iets mis zou zijn... is volgens mij regio gebonden. . waar er bezuinigt moet worde hoeft dit niet meer... mijn schoonzus woont in een andere plaats en wegens bezuiniging gaat daar de afspraak niet Door. .. ik ben wel geweest en mijn dochter wil nooit wat doen wat die vrouw zegt haha lekker eigenwijs