Bloedgroep

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jacomien, 23 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jacomien

    Jacomien Lid

    5 nov 2005
    30
    0
    0
    Noorden des lands....
    Hallo,

    Ik zit met een brandende vraag:
    Mijn zus is zwanger en tijdens de controle is gebleken dat er een bloedgroepafwijking is.
    Hoe het precies allemaal zit weet ik niet, ze hebben het haar verteld alleen het was zo'n schok voor haar dat ze eigenlijk niet meer weet wat nou precies de oorzaak is.

    Heeft dit te maken met de verschillende bloedgroep van haar en haar man?
    In een bepaald stadia van de zwangerschap kan dit betekenen dat de baby afgestoten wordt, zodat er een miskraam komt.
    Zijn hier mensen die dit enigzins herkennen?
    Ze moet binnenkort voor een spuit waardoor dit voorkomen kan worden.

    Graag zou ik van meerdere mensen horen dat die dat ok beleeft hebben en hoe zij er mee omgegaan zijn en of het altijd goed afgelopen is.

    Groetjes Jacomien
     
  2. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Volgens mij heeft dat met onderstaande te maken... heb het even opgezocht op internet omdat ik het zelf moeilijk kan uitleggen. Een vriendin van mij had dat ook, was niks aan de hand, ze kreeg alleen een spuit tijdens de zwangerschap en 1 na de bevalling...

    'Rond de twaalfde week van je zwangerschap zal de verloskundige, huisarts of gynaecoloog bloed afnemen. Je bloed wordt nu onderzocht op: de resus-D-factor, de aanwezigheid van een aantal antistoffen, hepatitus-B en lues (syfilis). Blijkt dat je resus-D-negatief bent, dan volgt in de dertigste week verder onderzoek en krijg je eventueel een injectie met anti-resus-D-immunoglobine. Dit om te voorkomen dat jouw bloed antistoffen gaat maken tegen het bloed van je kind. Toont het onderzoek aan dat je andere antistoffen in je bloed hebt, dan al je bloed verder worden onderzocht.'
    (Gevonden op http://www.babydagboek.com/zwangerschap/onderzoek.php)

    Ik hoop dat je er wat aan hebt! Wat ik er van af weet is dat het niks ernstigs is... Liefs Anna
     
  3. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    klopt helemaal, ik heb het ook!!!! ik ben o negatief, dus een rhesus factor... sape is a positief... dus 2 verschillende soorten bloed... de kans is erg groot dat ons kindje bij de geboorte nieuw bloed moet.... maar ik heb in de 30e week een spuit in mijn bil gehad met antistoffen..... die krijg je, omdat anders je lichaam antistoffen gaat maken.... dat gaat nu goed, maar bij een eventueel volgend zwangerschap kan dat een miskraam ed beinvloeden....het is dus helemaal niets ernstigs, maar het moet allemaal wel gedaan worden.... je kan ook altijd informatie halen bij je vk of ha... die kunnen je het nog fijner uitleggen...
     
  4. Paula28

    Paula28 Actief lid

    10 nov 2005
    242
    1
    0
    Mama
    jep ik heb het ook
    ik is negatief en lorenzo positief...toch heb ik ipv 1, 4 spuitne gehad wegens bloedingen in de zwangerschap!

    wat ik wel raar vind is dat het elke zwangerschap moet, zijn best vervelende prikken namelijk :(

    groetjes Paula
     
  5. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Bah wat een nare vooruitzichten voor me dat die prikken zo vervelend zijn: ik heb A-negatief en mijn man is positief.

    Je kunt er trouwens veel over vinden op internet, hoor.

    Pim
     
  6. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Heeft toch niet met de bloedgroep van je man te maken?
     
  7. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Nee het heeft te maken met de resus factor van jou en je kindje.
     
  8. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Ja, precies daarom begreep ik het bericht van Pim niet helemaal!
     
  9. Miranda

    Miranda Bekend lid

    6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    nou dat is heel logich Anna je kindje kan de bloedgroep van de man overnemen en dan is er dus wel een probleen met de resusfactor
     
  10. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Ah op die manier... dank je!
     
  11. Miranda

    Miranda Bekend lid

    6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    graag gedaan. dit probleem kan alleen spelen wanneer de vrouw negatief is als de vrouw positief is en de man negatief is, is erdus geen probleem.
     
  12. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Ben zelf ook o-negatief en me dochter o-positief
    Heb dus ook een prik gehad voor de bevalling enzo.
    Maar nu ik dit hier allemaal lees heb ik toch een vraagje.
    Ik wist niet dat je een prik hoorde te krijgen bij elke zwangerschap.
    Met de zwangerschap van me zoontje ben ik nooit geprikt.
    Ondanks dat ze wisten dat ik een reshus factor ben.
    Ook na m'n bevalling geen prik.
    Er is natuurlijk bij m'n zoontje wel een hielen prik gedaan zoals bij alle pas geborenen.
    Nu ik er over na denk...ik weet niet eens z'n bloedgroep :(
    Ik ga het toch maar is even navragen.
     
  13. Miranda

    Miranda Bekend lid

    6 jun 2005
    627
    0
    0
    Verpleegkundige in ouderen psychiatrie
    Gelderland
    Het kan ook zo zijn dat je zoontje resus negatief is dus dan was er geen probleem.
     
  14. mamavanYeline

    mamavanYeline Bekend lid

    12 okt 2005
    666
    0
    0
    ik ben b negatief en mijn man a positief ik heb ook met 30 weken de anti D spuit gehad. na de bevalling halen ze wat bloed af uit de navelstreng om te kijken wat voor bloedgroep de kleine heeft. als die positief is dan krijg ik weer een injectie met anti D omdat mijn bloed anders anti stoffen gaat aanmaken daar tegen wat niet goed is voor een volgende zwangerschap. wel is zo dat als een vrouw een negatieve bloedgroep heeft een miskraam iets groter is als ze de antistoffen al bij zich draagt maar meestal valt het reuze mee en zitten niet veel risico's als je de spuiten maar krijgt is het geen probleem. de injectie op zich valt reuze mee vind ik ben zo bang voor naalden maar ik vond dit niks voorstellen. o ja als je al eerder bij een zwangerschap de spuiten anti D hebt gehad dan hoef je ze niet weer bij de volgende zwangerschap heb ik gelezen.
     

Deel Deze Pagina