Groen kdv, iemand tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door Appel en Peer, 7 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Appel en Peer

Appel en Peer Niet meer actief

Hoi,

Ik werk op een kdv en we zijn sinds een paar maanden een groen kdv.
    We hebben onze buiten ruimte al erg leuk opgeknapt, maar zoeken nu naar ideeën voor binnen.
    En dan vooral ook naar activiteiten wat je kan doen en/of maken met de kinderen.
    Kado's voor ouders etc. knutselwerkjes.
    Ik werk zelf op een babygroep en vind het erg moeilijk om allemaal te bedenken..

Misschien heeft hier iemand ervaring met een groen kdv die mij kan helpen.....

Ik hoor het graag :D!

2. Tese

Tese Niet meer actief

En wat houd dat in? Milieuvriendelijk ofzo?

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    #3 Beitsche, 7 sep 2011
    Laatst bewerkt: 7 sep 2011
    Hej,

Je kan buiten op zoek gaan naar beestjes en dan de beestjes met de kinderen bespreken.

Je kan kikkerdril in een aquarium doen en dan regelmatig met de kinderen gaan kijken (zie internet voor hoe je dat moet doen)

Een wormenhuis maken (kun je leuk zien hoe wormen graven enz, zie internet voor hoe je dit moet doen)

Ga met een klein groepje kinderen op zoek naar dingen uit de natuur, bijvoorbeeld herfstdingen (blaadjes, kastanjes, eikeltjes enz) en maak daar een mooi tafel (of vitrinekast) van.

Zoek met een aantal kinderen naar bladeren. Hiervan kan je een mooie bladeren slinger maken, je kunt de bladeren op papier laten plakken (nadat ze gedroogd zijn) of er mee stempelen (als ze gedroogd zijn).

ga met de grotere kindjes vetballetjes maken voor de vogels (op internet zijn goede manieren (met lauwwarm vet) te vinden.

laat door iemand iets maken voor de vogels, waar de kinderen zelf stukjes brood, appel enz in kunnen doen.

Zoek kippenveren, teken een kip op papier en laat de kinderen de veren erop plakken.

maak een slinger voor de vogels (van brood, appel enz).

Haal wat sneeuw naar binnen, laat de kinderen het voelen en laat ze zien wat er gebeurt als het in een warme ruimte komt. Je kunt het hier met de kinderen over hebben. Hoe voelt de sneuuw, wat gebeurt er nu de sneeuw binnen is enz.

Voor het lampionnen maken, kies iets wat met de natuur te maken heeft (bv een vis of een vlinder)

Voor moederdag, pak een melkpak, maak die goed schoon, knip er aan vier zijden (onderin, maar niet helemaal tot onderen) een vierkant uit, laat de kinderen het pak beschilderen, doen wat modder onderin het pak en zet er een leuk klimplantje in.

Zet een paar potten buiten en zet daar aardbeitjes, worteltjes enz in. Kinderen kunnen prima helpen bij het klaarmaken en zaaien van de plantjes. later kunnen ze zien dat er wat groeit en nog later kunnen ze het eten.

Ehmmm......bedoel je dit??? Ik denk nog even verder en als nog wat weet dan laat ik het hier wel horen.

Gr Yvonne

4. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Ohh zie nu dat je op een babygroep werkt.

baby's vinden het prachtig om lekker buiten te liggen (iets voor volgend zomer). laat ze lekker in het gras liggen zodat ze de structuur voelen, de wind voelen, de zon voelen of zien, het horen ruisen van de bomen enz)

Natuurlijk niet in een velle en warme zon, maar dat weet je wel :)

5. Saaya

Saaya Niet meer actief

ze zoekt ideeen voor binnen ;)

6. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    oei op een babygroep... lastig!
    Mijn kids zitten op een gewoon kdv maar op de babygroepen wordt niet heel veel 'gedaan' kiddies vermaken zichzelf immers heel goed...

werkt jullie kdv met thema's? Hier wel, zo hebben ze het nu over water en daarvoor over groeien en bloeien. Dan gingen ze op de peutergroep bijv zaadjes inzaaien in bakjes, opmeten hoe lang ze zijn enz. Nu met water leren ze dat ze de kraan dicht moeten doen, alleen de grote knop moeten gebruiken bij het poepen en de kleine voor het plassen. Maar goed, dat is bij de peuters. Maar wellicht is dat nog een idee als julile nog niet in thema's werken om dat te doen? Dan kan je bij die ukkies daarin mee gaan maar dan wat minder groots.

7. Sensea

Sensea Niet meer actief

tjah ik denk dat baby's nog niet zoveel kunnen met "groen"

die moeten hoofdzakelijk verzorgd worden. maar goed dan kun je ook denken aan duurzaam natuurlijk. de luiers bijv.waar de stroom vandaan komt, het voedsel van de hapjes, dat soort dingen.

maar echt iets in thema's daarvoor zullen ze toch iets ouder moeten zijn.

8. Appel en Peer

Appel en Peer Niet meer actief

Woow had niet al zoveel reacties verwachte. Helemaal super! :)

Ik werk op een baby groep indd van 0 tot en met 2 jaar.
    Dus in principe kunnen de kids van 1 tot 2 jaar wel wat knutselen.
    Heb iig al veel leuke tips gekregen, dank je wel! :)
    Kan het ook weer doorgeven aan de peuter groep.

Moederdag tip is ook erg leuk!

En indd buiten hebben we al van alles staan en gedaan met plantjes, zaaien etc.

Binnen staan al veel planten, bloemen..
    Vanaaf naar de Ikea om de baby groep meer aan te kleden, leuke kussens, kleden etc.

Vind alleen de activiteiten moeilijk. Maar kan wel beestjes etc dien, is erg interessant natuurlijk.

Leuk dat jullie reageren :)!

9. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Had ik niet gezien, maar veel activiteiten zijn ook voor binnen.

De kinderen kunnen buiten bladeren zoeken, maar het hoeft niet. De leidsters kunnen het ook doen en dan activiteiten met de bladeren bedenken.

Wormenhuis, kikkervisje, sneeuw enz zijn ook binnen.

Dingen voor vogels maken zijn ook binnen.

Alleen had ik eerder het idee dat ze dingen zocht voor alle kinderen, maar later zag ik dat ze op de babygroep werkte. Dus ik weet nou niet of ze alleen activiteiten zoekt voor de baby's of ook voor de andere kinderen. Voor baby's weet ik niet zo veel voor binnen.

Oeps! Ben niet zo helder vandaag, geloof ik. :) Ik zie nu dat je werkt op een groep van 0-2. Misschien kun je de activiteiten wel gebruiken en anders misschien aanpassen?

Wel leuk dat je op een groene kdv werkt.

Deel Deze Pagina