Peuterspeelzaal, wel of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DeeLighT, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey dames!

Ik heb een vraag. Ons dochtertje mag binnenkort worden aangemeld bij een peuterspeelzaal en ik vroeg me af of iedereen dat doet of dat er ook mensen zijn die er voor kiezen dit niet te doen?

Mijn dochter gaat 2 dagen naar een gastouder en 1 dag naar het kdv. Ik voel me dan schuldig bij het idee dat ik haar ook nog eens wegbreng als ik vrij ben... Anderzijds is het wel lekker als de baby er straks is en de oudste heeft wat leuks te doen.

Pfff, wat is normaal?

2. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Wij kiezen er bewust voor om het niet te doen. Ons ventje gaat nu 1 dag in de week naar het kdv en 2 dagen in de week naar mijn schoonouders.
    Als wij hem op de psz willen doen komt het erop neer dat hij dan op mijn twee "vrije" dagen naar de psz zal moeten en dat wil ik niet, want dan komt het erop neer dat ik hem 5 (gedeeltelijke) dagen weg breng. Voelt voor mij gewoon niet goed...

Je moet doen waar je je goed bij voelt en niet kijken naar wat "normaal" of "gangbaar" is.

3. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    ik denk dat je je gevoel moet volgen... (heb je niet veel aan, weet ik... maar je moeder gevoel zegt meestal wat je moet doen)
    onze kids gaan wel naar de oeuterspeelzaal als het zover is... maar onze kinderen gaan niet naar het kdv/oppas oid.
    ik vind het belangrijk dat kinderen worden voorbereid op wat ze straks kunnen verwachten als ze naar school gaan en leren omgaan met andere kinderen. maar dit gebeurd ook al op het kdv.
    is het misschien een optie om je dochter op de dagen dat zij naar de gastouder gaat naar de peuterspeelzaal te doen? dat de gastouder haar daarna ophaalt?

4. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik zou het in jullie situatie niet doen. Ze heeft naast thuis al 2 adressen waar ze wekelijks is, met de psz erbij zou ik het toch wel erg druk vinden..
    Onze dochter gaat 2 dagen naar het kdv (en 1 dag naar oma). Het kdv waar zij zit hebben aparte peutergroepen waar kindjes voorbereid worden op de basisschool. Wij vinden de psz dus geen toegevoegde waarde meer hebben.

5. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

wij kiezen er bewust niet voor, Sander gaat een dag naar de opvang en 1 dag past mijn ouders op en ik ga nog vaak een ochtend met hem zwemmen.
    Ik doe hem nu een ochtend extra naar de opvang.

De reden is dat ik het erg duur vind, we zouden bijna 80 euro pm kwijt zijn en hij heeft moeite met afscheid nemen, ik wil hem niet teveel adressen geven. De kinderopvang weet prima mee om te gaan en ik laat hem bewust wel even bij een vriendin. Maar ik wil niet en mijn ouders, en kinderopvang en peuterspeelzaal voor hem. Maar elk kind is anders natuurlijk!
    Dus kijk ook naar je kind!

Als hij niet naar de opvang zou gaan, zou ik hem wel naar een peuterspeelzaal brengen.

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze dochter gaat binnenkort wel naar de psz. Maar zij gaat niet naar een kdv oid. Anders zou ik het ook niet doen.

7. Vica86

Vica86 Niet meer actief

De functie van het peuterspeelzaal wordt ook nageleefd in de meeste kinderdagverblijven en bij gastouders.

Leren samen spelen, samen delen, sociaal worden, voorbereiden op de basisschool.

Onze kleine gaat straks dus ook niet naar de peuterspeelzaal. Ze zal meerdere dagdelen (ga onregelmatig werken) bij een gastouder zijn.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

hier sluit ik me bij aan.. onze oudste gaat 2 halve dagen naar het kdv - dus laat ik haar verder niet naar een psz gaan. Op het kdv doen ze ook aan die voorbereiding. Zéker zo dadelijk op de peutergroep, waar ze per 1 feb. naartoe gaat.

9. Hier wel gedaan maar voor de rest was iris gewoon thuis geen gastouders oppas of kdv
    in jou geval ja moet je zelf weten maar zelf zoi ik het dan niet doen ..

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gaat ze straks wel denk ik. Hier gaat ze naar een gastouder, vaak een aantal dagen achter elkaar omdat ik altijd 2x8 dagen werk per maand.
    Psz zal dus ook geregeld vallen onder de tijd dat ze bij de gastouder is. Bij de oppas is nog wel een kindje maar vindt het toch wel fijn dat ze met meerdere kindjes om leert gaan.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn dochtertje ging er heen toen ik werkloos was, gewoon om lekker met andere kinderen te spelen en nieuwe dingen te leren, maar sinds ik weer werk, gaat ze samen met haar broertje naar het kdv. Ze leert hier wel ietsje minder, maar nog wel genoeg. Ik ga haar daarnaast niet nog naar de psz doen, zie de toegevoegde waarde daar niet van in. Zou het een ander verhaal vinden als ze altijd thuis was bij mij, dan had ik haar zeker weer naar de psz gebracht.

12. miepie28

miepie28 Fanatiek lid

13 aug 2008
    2.687
    0
    36
    intercedent
    Ik twijfel er ook in. Mijn dochter gaat 2 dagen naar gastouder en zou dan nog 2 dagen naar psz gaan. Aan de ene kant vind ik dat straks als ze naar de basisschool gaan ook 5 dagen moeten. Dus wat dat betreft vind ik het wel een goede voorbereiding voor de basisschool. Dus kan niet helpen met je beslissing haha twijfel zelf ook.

13. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wij gaan het wel doen, hier passen de oma's op en heeft mijn man 1 x in de 2 weken papadag, dus ik ga eerst wel kijken of Jelmar niet juiste mijn 2 vrije dagen of mijn man zijn vrije dag heen moet, het mooist zou zijn 1 oppasochtend, en 1 van mijn ochtenden (schoonmaken!!!!!!!!!!!)

14. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Wij doen het niet. Maar dat komt omdat ze al 3 dagen naar het kdv gaan.
    En Martijn speelt al vaak bij de peuters omdat hij bijna 2 is en hij de oudste in de babygroep is, en het is een klein kdv dus met brengen en ophalen zijn ze altijd al verticaal.
    Hij kan het heel goed aan en heeft het er goed naar zijn gelukkig.

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik persoonlijk zou een kindje alleen naar peuterspeelzaal doen als hij/zij niet naar het kdv gaat. Aangezien dat bij jouw kindje wel het geval is zou ik er niet voor kiezen.

Hier gaat zoontje ook 1x per week naar kdv en 1x per week past oma op. Geen peuterspeelzaal dus!

16. misa

misa Niet meer actief

Ik zou voor een kdv óf een psz gaan en niet allebei. Eén van de twee is echt wel genoeg hoor! :)
    En als je gebruik maar van een gastouder, dan zou ik kijken naar hoe zij ermee omgaat en hoeveel kids ze heeft om op te passen.

17. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Heel erg bedankt voor alle antwoorden! Jullie hebben me gesterkt in mijn gevoel het niet te doen.
    Ik was erg bang dat ik haar misschien iets zou onthouden maar dat valt dus alles mee. Ik houd d'r lekker bij me op mijn vrije dagen. Mijn man vind het ook niet echt nodig dat ze gaat.

Cheryl, nee dat de gastouder haar brengt gaat niet (die moet al andere kinderen van en naar school brengen. En die doet echt super veel leuke en goede dingen met de kinderen, ben zeeer tevreden over haar!).

18. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik sluit me aan bij de vorige dames. Onze zoon is altijd bij mij thuis, dus ook al ingeschreven bij de PSZ.
    Mocht de situatie zo zijn geweest dat hij naar gastouder of KDV was gegaan, denk ik niet dat we ervoor gekozen hadden.

Maar je kunt altijd inschrijven, en mocht de tijd daar zijn en je wilt het niet, doe je het gewoon niet, toch? ;)
    Of zijn er bij jullie inschrijfkosten?

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Hoe werkt het eigenlijk, kun je ook kiezen uit 1 of 2 x? en het zijn toch dagdelen? dus of een ochtend, of een middag? en heb je ook iets van kiezen in welke dagen het zijn? of verschilt dat weer per psz?

(is allemaal nieuwe voor ons natuurlijk, en het duurt ook nog wel even hahaha, maar ben wel nieuwsgierig)

20. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hier kun je kiezen voor dagdeelcombinaties. Dus bijv. maandagochtend en donderdagmiddag of maandagmiddag en donderdagochtend, en zo ook voor de vrijdag-dinsdagcombinatie. Snap je?

Maar wellicht verschilt dat per PSZ of regio! Hier kon ik een informatiepakket aanvragen en daar stond alles in!

Deel Deze Pagina