Buisjes.. ja of nee?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by asmama, Mar 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Hebben ze dan geen zwemmersdopjes nodig voor in de oren?

2. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    ik zou het doen.
    Zeker ivm spraakontwikkeling. en de controles stellen niets voor.
    ons zoontje mocht 2 weken niet zwemmen of haren wassen
    na het plaatsen van de buisjes heeft hij zoveel ingehaald wat praten betreft.

3. asmama

asmama Bekend lid

Mar 22, 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    bedankt voor alle reacties ik moet vanmiddag bij kno zijn dus hoop dat ik daar nog iets wijzer word fijn andere ervaringen te lezen in ieder geval ik weet het niet hoop zo dat hij vocht uitzichzelf weer vertrekt maargoed dat weet je niet en ik wil niet dat zijn spraak ontwikkeling er onder lijd dat zou jammer zijn en ook als hij er last van heeft

4. asmama

asmama Bekend lid

Mar 22, 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    hallo wij zijn vanmiddag bij de kno geweest en hij zegt dus dat de beslissing puur bij ons ligt hij zegt willen jullie dat ik er wat aan doe (buisjes en neusamandele eruit) of willen jullie afwachten in de hoop dat het vocht wegtrekt. Hij zegt dat het in de meeste gevallen binnen 3 tot 6 maanden vanzelf wegtrekt. Tja ik heb gezegd dat als het niet nodig is en een operatie uitgespaard kan blijven dat we dat liever hebben maar dan zit je daar. In de auto zat ik toch weer te denken en te denken heb ik me niet te makkelijk weg laten sturen van ag t gaat wel over.. (ja ik weet het stom :)) we hebben nu wel afgesproken omdat ik mijn zorg heb uitgesproken ik zei dat ik me wel zorgen maakte over dat hij als hij ons niet goed hoort een taal/ontwikkeling achterstand krijgt en nu worden we doorgestuurd naar audiologisch centrum kentalis. Dus ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft? het rottige is dat de oproep hiervan ook weer een aantal weken gaat duren. Dus wat vinden jullie in het algemeen?

5. asmama

asmama Bekend lid

Mar 22, 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    niemand?

6. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    dat is niet waar hoor, wij hebben een boekje gekregen dat ze de eerste 6 weken niet mocht zwemmen en daarna kan er gewoon gezwommen worden, ik ben ondertussen al 3 keer wezen zwemmen met onze dochter en van de week nog controle gehad dat de buisjes super mooi zaten en toen hij de kno ook nog dat er gewoon gezwommen mocht worden.

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female

sommige kindjes krijgen het water indd in de oren en die geven dan "pijn" aan zei de kno, dan zou je oordoppen voor het zwemmen kunnen proberen,

maar mijn nichtje met buisjes en mijn dochter met buisjes hebben nergens last van met zwemmen

8. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    en even on topic,

ik zou het zeker doen !! onze dochter had 5 keer per jaar oorontsteking, en een snotneus... we kenden haar echt niet zonder snotneus

door die snotneus kreeg ze open mond gedrag en daardoor is ze slecht gaan praten. toen is ze in december geopereerd aan haar neus amandelen, niet veel later kreeg ze ook voor de zekerheid een hoortest, ze moest kunnen horen vanaf 35 a 40 decibel en ze hoorde pas bij 80 !!! decibel echt veels te weinig dus, op basis hiervan en de vocht achter de oren vond de kno toch dat er buisjes moesten komen, een maand na de neusamdelen verwijderd te hebben kreeg ze dus buisjes.

de arts kwam na de operatie nog naar mij toe dat het heel goed was om toch voor buisjes gekozen te hebben want de ontsteking die ze had was echt fors ! zag ze niet vaak dat er zo'n vieze grote ontsteking zat,

na 4 weken kreeg ze weer een hoortest en ze moest ook nu weer kunnen horen bij 35 a 40 decibel maar ze kon horen vanaf de 30 decibel !!!! je merkt echt dat ze nu een heel stuk beter praat, ze leert klanken die ze gewoon nog nooit gehoord heeft, geen wonder dat ze niet kon praten... nu met hulp van de logo gaat het echt veel beter,

ik zou het liefst een jaar geleden al buisjes gedaan hebben (achteraf ;);) als ik dit geweten had.... had ze misschien geen logopedie gehoeven en had ze juist leren praten op de correcte manier)

9. JannekevL

JannekevL Lid

Dec 12, 2011
    38
    1
    8
    Ha asmama!

Lastige beslissing he?
    Het lijkt me in elk geval een goede stap om het gehoor van je zoontje eens te kunnen testen. Maar het blijft een kwestie van voor- en nadelen afwegen...
    Probeer ze voor jezelf op een rijtje te zetten, er zijn al veel voor- en nadelen genoemd hier.
    Voor zover ik weet is er een indicatie voor buisjes als je kind langer dan 3 maanden vocht in zijn oren heeft en daardoor een verminderd gehoor (dat gaan ze straks dus testen).
    Vanaf 3 maanden is bekend dat er dan problemen in de spraak- taalontwikkeling kunnen ontstaan. Let wel, kunnen ontstaan, want sommige kindjes die bijvoorbeeld erg slim zijn, lopen alsnog geen achterstand op. Wel is het zo dat veel ouders na buisjes aangeven dat hun kind een enorme sprong heeft gemaakt (dat lees je hier ook wel terug).
    Andere voordelen zijn natuurlijk minder kans op oorontsteking (maar let op, er ontstaat natuurlijk nu een directe verbinding met de buitenlucht door het buisje, waardoor nu ook via die weg wel eventueel een ontsteking kan ontstaan. Kans daarop is wel klein), dus minder ellende en hopelijk wat betere nachten.

Nou ja... het blijft natuurlijk altijd een keuze die je zelf moet maken, jij kan het beste inschatten hoeveel last de kleine ervan heeft... vertrouw op je gevoel zou ik zeggen!

succes!

10. asmama

asmama Bekend lid

Mar 22, 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoihoi ik heb voor as maandag weer een afspraak bij kno. Mijn zoontje is trouwens 3 weken geleden verkouden geweest en toen die verkoudheid over was heeft hij snachts veel gehoest. ook alleen snachts overdag niks. Hij heeft die hoest gehad tot aan nu en is nu weer strontverkouden :( ben al bezig met zoutoplossing in de hoop een ooronsteking te voorkomen.. Maar het helpt niet echt zijn neusje zit potdicht maar herkent iemand dit nachtelijke hoestje"?/ gr

11. asmama

asmama Bekend lid

Mar 22, 2011
    525
    0
    16
    NULL
    NULL
    niemand?

Share This Page