Wettelijk mag het gewoon dus lekker doen. Die scholen kunnen soms zo halsstarrig zijn. Wij hebben het destijds ook gedaan toen de oudste 4,5 jaar was en was geen enkel probleem. Vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig en eerder niet.
Lekker doen. Hier ook gedaan en de juf gaf ons groot gelijk. Mijn moeder is ook juf en die geeft de ouders ook altijd aan dat dat nog prima kan.
Oke, ik denk dat we het wel gaan doen. Zo te lezen hoef ik me niet erg schuldig te voelen en ben ik niet de enige die het doet. Mijn man heeft tot dit jaar altijd een baan gehad waarbij hij alleen in de bouwvak vrij kon krijgen, dit jaar mag hij buiten de bouwvak vrij nemen en is dit dus het eerste én gelijk het laatste jaar dat we nog buiten de schoolvakanties kunnen. Overigens had ik nog niks aan de juf gevraagd ofzo hoor over de vakantie, het daagje efteling vorige week vond ze prima en heeft ze helemaal niks over gezegd. Het is niet dat school moeilijk doet maar dat ik me zelf zo schuldig voelde
Dit. Niet moeilijk over doen, nu alles doen wat nog kan. Na 5 jaar kan het allemaal niet meer. Genieten dus! Hier gaat mijn oudste naar school na de zomervakantie maar twee middagen hou ik hem het hele jaar thuis voor zwemles. En we gaan in oktober 2 weken op vakantie.
Huh?? Je houdt hem het hele schooljaar 2 middagen per week thuis om naar zwemles te gaan, of begrijp ik het niet goed?
Ik denk dat school dit echt niet gaat waarderen? Zwemles behoort niet onder schooltijd wat mij betreft.
Geen idee maar onze zwemschool doet kinderen onder de 5 jaar altijd onder schooltijd. Of de school dit waardeert, geen idee maar het is zoals het is.
Het is zoals het is vind ik heel simpel gedacht. Zwemles wordt overigens ook aangeraden vanaf 5 jaar. Maar ondanks dat een kind niet leerplichtig is denk ik niet dat dit zo werkt. Volgens mij zijn er ook een bepaalde aantal schooluren die een kind gemaakt moet hebben om door te kunnen naar groep 2, dus hij gaat dan misschien volgend jaar niet door.
Nee dit klopt niet. Je bent geheel niet leerplichtig. Je mag gewoon in je groep mee lopen. Mocht je niet mee kunnen komen in groep 2 zal je daar blijven zitten. Zwemles aanraden vanaf 5 is weer een ander onderwerp
Geheel niet leerplichtig betekend niet dat jouw kindje gewoon mee mag naar groep 2 hoor. Dan zal het echt aan bepaalde eisen moeten voldoen. Hier in groep 1 een meisje dat pfeiffer heeft en dus maar halve dagen gaat. Die gaat dus groep 1 overdoen omdat ze te weinig op school is geweest om het lesprogramma te kunnen volgen. Maar heel bijzonder hoe ouders gewoon hun eigen plan trekken en denken dat dat zomaar kan.
Waarom kan het niet dan? Vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig, daarvoor niet. Ik vind het vroeg genoeg dat ze vanaf 5 jaar alles 'moeten'. Tot die tijd gaan we 1x op vakantie tijdens school en gaat hij 2x naar zwemles. Daarnaast zou ik het helemaal niet erg vinden als hij een jaar extra moet kleuteren. Hechten we absoluut geen waarde aan dus misschien dat dat een andere instelling is dan de meeste. Verder leef en laten leven. Iedereen mag zijn eigen weg volgen. Oh en nu ben ik ff naar dorp dus internet gaat uit
Ik denk dat het zinloos is, maar een laatste poging. Ik ben ook helemaal niet tegen extra kleuteren. Maar wel om een goede reden. Voor herfstkindjes mag extra kleuteren zonder problemen. Maar jouw kindje gaat na de zomervakantie, dus doet in principe 2 volledige kleuterjaren. Als hij om een reden nog een jaar kleutert telt dat als blijven zitten en mag dat in de verdere basisschooltijd volgens mij niet meer. Wat jij zo makkelijk stelt kan gewoon allemaal niet zo simpel. Daarbij geloof ik niet dat er 1 school is die het goed vindt dat een kind standaard 2 van de 8 dagdelen mist ivm zwemles. Ik zou er nog maar eens goed over nadenken en je laten informeren.
Ook tot 5 jaar is school geen vrijblijvende instelling waar je kunt binnenwandelen wanneer het uitkomt.
Vindt het wel heel wat wat jij hier allemaal roept zonder bewijs te hebben. Mijn dochtertje bleef ivm extreme vermoeidheidsklachten in groep 1 en 2 nagenoeg elke woensdag en vrijdag thuis. Ze is van september, ging gewoon naar groep 3 en doet het heel erg goed. Zij zal dat vast met school overlegd hebben, zo raar is het helemaal niet om kinderem in groep 1 regelmatig thuis te houden. Ik maakte mij er wel zorgen om, maar hier raadde school het gewoon aan. De meeste kindjes hier missen wel een dagdeel per week, om welke reden dan ook.
Over de vakantie verschillen we van mening, maar hier ben ik het helemaal mee eens. Onze overbuurvrouw liet haar zoontje de eerste 4 maanden alle middagen thuis, gewoon omdat het makkelijk was. School is toen wel het gesprek aangegaan, want het jochie ontwikkelde minder snel dan zijn klasgenootjes en werd een buitenbeentje (sprak dus ook nooit met vriendjes af want hij was er niet om af te spreken). Dus structureel lesuren missen kan echt wel invloed hebben op de ontwikkeling.
Op de basisschool mag je gewoon meerdere keren blijven zitten; je mag er zitten t/m het schooljaar waarin je 14 wordt. En van een keer een weekje extra vakantie hoef je heus geen groep over te doen, dan is er wel meer aan de hand. Wat ik me wel voor kan stellen is dat als een kind pas met vijf naar school gaat, hij ook in groep 1 start, omdat dat het eerste schooljaar is, en qua leeftijd dus automatisch een jaar later dan gemiddeld naar groep 3 zal gaan. Maar dat is een heel andere discussie.
Lekker vakantie boeken, ook hier gaf de juf ons groot gelijk. Wij zijn 2 x een midweek geweest en 1 x 2 weken bij de oudste. Bij de jongste kon het natuurlijk sowieso niet meer . Onze 4 jarige had toen echt geen besef dat toen zij in Disneyland was, de rest van de kinderen op school zaten. Zo ver dacht ze ook niet.
Vakantie prima, das eenmalig. Hebben wij toen ook gedaan. Nog lekker een keer goedkoop buiten het seizoen. Maar structureel (ivm zwemles) zou ook niet mijn keuze zijn. Hier hebben ze tot en met groep 4 ook maar 3 middagen school. Twee daarvan missen zou betekenen dat je bijna alleen maar ochtenden naar school gaat. Dat lijkt mij vrij weinig.