Buiten de schoolvakantie op vakantie bij nog niet leerplichtig - wat vinden jullie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door PenK, 3 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Misschien zijn het de regels van die school, maar het is niet de wet.
    Leerplicht begint met 5, tot die tijd mag je kind spijbelen (dus niet inschrijven en nooit naar school gaan, dat is iets anders).

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik denk dat wij volgend jaar nog wel gewoon buiten de vakantie om weg gaan.
    Ik meld het gewoon, klaar.
    We gaan dan wel wat verder weg ( denk Dominicaanse Republiek of i.d. ) en dat scheelt gewoon vrij veel geld buiten het hoogseizoen om.
    Dus, nog 1 keer wat goedkoper op vakantie nu het nog kan ;)

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik kan me voorstellen dat je als je gebruikt maakt van een instituut dat er dan ook van je verlangd wordt dat je de regels naleeft. Ik vind dat ook vrij gewoon maar wettelijk heeft meneer geen gelijk. Je kind is niet leerplichtig.

4. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Ik heb het zoals beloofd even nagevraagd hoe het zit met verzuim van een 4jarige aan onze bouwcoordinator onderbouw. Zij vertelde dat er een wettelijk maximum aantal dagen (zij wist niet precies hoeveel) zijn die een 4 jarig kind mag verzuimen.

En dat die dagen vooral bedoeld zijn voor kinderen die wat moeite hebben om te wennen of op het einde van de week erg moe zijn. Zo maak je de overgang wat soepeler. Het is eigenlijk niet bedoeld om deze dagen te gebruiken voor dagjes Efteling of goedkope vakanties.
    De kinderen moeten officieel verlof aanvragen, ze krijgen als ze 4 zijn dit wel gemakkelijker toegekend.

Ze gaf ook aan dat het verzuim op onze school minimaal was. Wij vertellen bij de informatieavond aan het begin van het jaar ook dat als een kind start in een groep het de bedoeling is dat het iedere dag komt tenzij er bijzondere redenen zijn. Zij gaf ook aan, wat hier ook al eerder gezegd is: school is geen dagopvang waar je alleen komt als het gunstig uitkomt.

Helaas merken we dat als school juist veel vaker, dat we juist dienen als opvang. Hoeveel zieke kinderen, koortsig door de deur geduwd worden onder het mom van "hij wilde zo graag naar school". Maar eigenlijk moeten pap/mam werken en is er geen andere opvang, hetgeen je dan merkt wanneer je naar huis belt wanneer een ziek kind in de klas over zijn tafel heeft overgegeven... En dan geen excuses of wat dan ook :(. (Sorry een beetje frustratie :p, onderwijs is ook best leuk hoor...)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat jij nu schrijft, vind ik helemaal nergens terug.

Dit staat te lezen op de site van de Rijksoverheid:

Leerlingen van 4 jaar niet leerplichtig

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Leerlingen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht, ook niet wanneer ze zijn ingeschreven op een basisschool. U bent niet strafbaar als u uw 4-jarige kind thuis houdt. De leerplichtambtenaar kan hier niet tegen optreden. Het is wel verstandig contact op te nemen met de school als u uw kind een dag thuis wilt houden.

Jouw directeur is in de war met kinderen van 5:

Vrijstelling van leerplicht voor kinderen van 5 jaar

Uw kind is leerplichtig vanaf 5 jaar. Vanaf dat moment moet uw kind de basisschool dagelijks bezoeken. Maar is uw kind nog geen 6 jaar, dan mag u uw kind 5 uur per week thuishouden. U heeft hier voor geen toestemming nodig. U moet het thuishouden wel melden bij de schooldirecteur of het bevoegd gezag van de school. U kunt de vrijstelling uitbreiden met 5 extra uren tot maximaal 10 uur. Voor deze uitbreiding heeft u speciale toestemming van de directeur nodig.
    Deze mogelijkheid voor vrijstelling is uitsluitend bedoeld om overbelasting van uw kind te voorkomen.

Deel Deze Pagina