vanwege het ziekmelden. Gisteren meldde een moeder al haar 3 kinderen ziek die op 1 school zitten... Dat is verdacht. Als ze op meerdere scholen zitten heb je er geen weet van
nee dat snap ik, maar omdat de leraar het ädviseert"om het op deze manier te doen, maakt het niet uit, ziekte wordt niet gemeld bij de leerplichtambtenaar, tenzij een kind te vaak ziek is dan wel, dus als de leraar het adviseert is er binnen school niks aan de hand, en dan nog.... kinderen uit 1 gezin zijn wel vaker samen ziek ivm elkaar aansteken. rare reactie van de leraar.............
TS, wil je per se dit jaar met hem op vakantie? Als je een jaartje wacht, heeft hij geen leerplicht meer.
Ik wil niet oordelen maar ik zou dat nooit doen (en ik ben daar ook te schijterig voor ). Lijkt me toch raar als je kinderen na de vakantie met een bruin kleurtje terugkomen. En als de juf dan vraagt, goh.. Pietje ben je weer beter? wat moet je kind dan zeggen...? Liegen? Als ze erachter komen kun je voor elke gemiste schooldag een boete van 50 euro per kind krijgen en moeten de kinderen de gemiste uren inhalen. En als het niet de eerste keer is dat dit gebeurt dan mag je je zelfs verantwoorden voor de rechten. Serieus hoor, ik heb het meegemaakt met een leerling bij mij op school.
???? De leerplicht is tot je 18e, vanaf 16 geld de kwalificatieplicht en totdat ze een startkwalificatie hebben boven havo/mbo/vwo 2, zijn ze gewoon leerplichtig
Ik begrijp het eerlijk gezegd niet, kinderen hebben het hele jaar zoveel vakantiedagen, waarom niet gewoon in die dagen op vakantie ? Is toch zonde dat ze zoveel missen ?
Ik dacht trouwens dat de boete zelf 250 euro per dag kan zijn? Dat bedrag hoor ik nl. op school nog wel eens... Ik zou je broertje iig niet meenemen of in een vakantie gaan. Als juf zijnde snap ik uberhaupt niet dat je kidneren buiten de vakanties meeneemt en helemaal niet als je ze dan ziek meldt. Ik had ook een jongetje dat de afgleopen 2 weken weg was (wel toestemming gevraagd overigens).....3 CITO toetsen gemist wat allemaal ingehaald moet worden en om maar niet te spreken van alle lesstof. Natuurlijk had hij werk mee, maar alle uitleg heeft hij toch gemist....
Ik ben idd ook bang dat het niet zal lukken. Gaat het om een dag of 3 zullen ze vermoedelijk niet zo moeilijk doen (mist een goede reden). Maar 2 weken is denk ik te lang en hij mist te veel. Je kunt het overigens altijd proberen... Ziek melden moet je nooit doen, daar kun je een behoorlijke boete van krijgen en er kunnen zelfs verdere stappen ondernomen worden... regels zijn er om gevolgd te worden ... Als idereen maar zo kon aanvragen wanneer ze vakantie willen word het natuurlijk ook niet meer haalbaar voor de laren om het lesprogramma te volgen.
Je moet er toestemming voor vragen aan school, maar ik denk echt niet dat ze jouw broertje zo 2weken op vakantie laten gaan. Wij zijn 3 dagen voordat de kerstvakantie begon op vakantie gegaan, mijn zoon heeft toen wel vrij kunnen krijgen maar alleen omdat het om een familiebezoek ging en ik met mijn domme hoofd te vroeg geboekt had ( dacht dat ze in week 51 al vakantie zouden hebben )
Ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen om je kind ziek te melden voor zoiets... Je kan ook gewoon in de schoolvakantie op vakantie gaan? Zo leer je je kind dat het best mag liegen als het hem/haar uitkomt?! Dingen als huwelijken en begravenissen is iets anders lijkt me.
Hier zitten we ook vast aan school en in de zomer aan bouwvak. Altijd duur en druk. Ik zou ook liever in september weg gaan maar dat gaat gewoon niet als er schoolgaande kinderen zijn. Als iedereen dat een keer zou doen is het einde zoek.
Dat is niet waar. Mijn broertje is 17 en zit op mbo en mijn ouders moesten 2 weken geleden op gesprek komen bij de leerplichtambtenaar. Wat je wel kan doen als hij 15 is zit hij waarschijnlijk nu in de 3de en doet volgend jaar eindexamen. Dan heeft hij al heel vroeg vrij. Examens zijn eind mei en dan zou je in juni op vakantie kunnen.
ik zou het niet doen ts, en ziekmelden zoals veel mensen hier adviseren ook niet. Voor iedereen die niet snapt waarom ts niet in de schoolvakantie weg kan gaan: zij hebben geen schoolgaand kind, net als wij en op mijn voormalige werk net zoals bij het werk van mijn man krijg je in de vakanties absoluut geen vrij als je geen schoolgaand kind hebt. Er zijn nl al zoveel ouders die dan vrij willen dat wij gewoonweg niet mogen.
Naast de boete die je kunt krijgen van de leerplichtambtenaar, is hij ook niet verzekerd. Er wordt nl. vanuit gegaan dat hij op school hoort te zijn. En zo niet.. ziek thuis is. Dus als er iets gebeurt, heb je nog een probleem erbij. Een school krijgt alleen een boete als ze verlof hebben gegeven hiervoor, terwijl er geen geldige reden was.
Ík ging vroeger zo vaak buiten de schoolvakanties, mijn vader moest altijd werken in de vakantie en ze werkten of mee of ze melden ons ziek (dat zei ze ook gewoon openlijk) nooit geen probleem eigenlijk.. Mijn man moet ook in hoogseizoen werken (anders hebben we niet genoeg loon voor de winter als het vriest) dus ik zal het in elk geval altijd proberen.. Ben blij dat het dit jaar nog niet van toepassing is we gaan nu een week eerder op vakantie (scheelde me 1500 euro few...)
Er bestaat in Nederland een leerplicht tot 18 jaar mits je geen startkwalificatie hebt: minimaal mbo3, havo, vwo. Startkwalificatie | Aanval op schooluitval | Rijksoverheid.nl Indien jijzelf of je partner niet tijdens de schoolvakanties op vakantie kunt gaan dan kun je vrijstelling aanvragen voor je kind: Mag ik mijn kind buiten de schoolvakanties mee op vakantie nemen? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl