Hoi allen, wat ik mij afvraag... wanneer beginnen kindjes zich dingen te herinneren... jamie herinnerd wel dingen maar niet van vandaag zeg maar.... zo herinnerd hij zich wel wat een paardje doet (hinnikt dan) of een koe, en dat we naar de speeltuin zijn geweest en wat hij daar deed enzo... maar soms (als hij thuiskomt van de creche) vraag ik of hij al gegeten heeft, knikt hij heel fel JA! en dan vraag ik wat heb je gegeten zegt hij boterham, dan zeg ik ow ja? en wat zat er op je boterham en dan zegt hij soms pasta, soms weer pindakaas of soms gewoon kaas of vleesje ofzo... maar als ik dan naar de creche bel om het te vragen dan heeft hij niets gegeten... dus wanneer beginnen ze zich dingen te herinneren bv. wanneer weet hij dat hij gisteren een boterham met kaas at en vanochtend een met pasta...
mijn dochter kan zich zulke dingetjes al wel herinneren. Het is namelijk gebeurd dat ze een keer alle tissues uit de doos getrokken heeft daar, mijn collega (haar leidster) vertelde dat. Thuis vroeg ik nog aan haar: heb je alle doekjes gepakt??? Toen zei ze: ja, ikke poete (poetsen) de volgende dag op mn werk zei ik dat tegen die collega en die beaamde dat ze idd zei dat ze moest poetsen. ze vertelt bv ook dat ze gevevd (geverfd) heeft en dat klopt dan ook echt. Dat gebeurt natuurlijk niet iedere keer.
Ik merk dat Valerie ook echt dingen herinnerd. Vooral plaatsen waar we zijn geweest. In een plaats hier in de buurt zit een kdv die een bumba op het raam heeft. Als we die straat inrijden dan roept ze al bumba!
Eva kan zich al een tijdje dingen herinneren, bepaalde routes wist ze ook waar we naartoe gingen/gaan (zwemmen, kdv). Maar wat jij omschrijft herken ik ook, het heeft niet te maken met dingen herinneren volgens mij, maar een levendige fantasie hebben . Eva heeft soms wel 8 boterhammen op en overdag als papa thuis komt en vraag of ze lekker heeft geslapen, heeft ze altijd héérlijk geslapen (ze slaapt overdag niet meer).
Dat vraag ik me ook wel eens af. Het feit dat ze bepaalde mensen herkennen, geeft denk ik al een bepaalde mate aan waarin ze zich dingen kunnen herinneren...? Mijn zoontje is 18 maanden en die begint al 'opa oma' te roepen als we een paar straten van hun huis verwijderd zijn. En soms gaat hij met zijn speelgoedtelefoon 'bellen' naar opa. Dan lijkt het mij dat hij aan hem denkt op dat moment.
ja sommige dingen herinnerd hij zich inderdaad, zo kan hij altijd precies zeggen wie er bij bonneke (mijn moeder) woont want dat is babs en ome pevin (kevin) en ome rory (jordy) en mickey poes... en als hij de voordeur ziet (zitten dan nog in de auto) dan roept hij al bonke (bonneke) of als we bij ons de garagepoort (automatische) openlaten gaan roept hij al hard jamie thuisss maar zou wel handig zijn als hij me kan vertellen of hij al gegeten heeft en wat hij gegeten heeft nou kwam hij gisteren thuis en kon ik het wel merken dat hij niets gegeten had, ik vroeg weer heb je al gegeten. jaaa, boterham met pasta (alweer!) maar hij wou er graag nog 1 dus daaraan kon ik zien dat hij weer aan het "jokken" was