zoontje is verliefd.wat te doen?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by belize, Apr 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    en het was de liefde op het eerste gezicht. hij wilde nooit met school beginnen en toen zag hij dat meisje in de klas en ze was erg lief voor hem. en sinds dus de eerste dag van school loopt hij achter haar aan en knuffelt. probeert haar hand vast te houden. het meisje is 1,5 jaar ouder en zoveel groter. wanneer hij haar knuffelt komt zijn hoofd niet eens haar schouder hoogte.
    hij heeft al lang een liefdes verklaring af gelegd(ik hou van jou heel veel) en schrijft haar naam herhaaldelijk overal, schrijft brieven en maakt mooie kaartjes bijna dagelijks. heeft haar ook ten huwelijk gevraagd( als ik groot ben wil ik dat jij mijn vrouw wordt wat vind je hiervan?) ze vond het volgens zoontje een geweldig idee!
    toen ze buisjes kreeg, leerde hij alles over buisjes en wilde echt niet naar school gaan, op bezoek bij haar, toen ze sliep was hij verdrietig(of ze dood zou kunnen gaan). hij kon dagen daarna niet goed slapen. hij weet dat ze volgende maand 6 wordt en volgend jaar naar gr3 gaat en dat baart hem zorgen...
    het meisje vindt hem lief, speelt lief met hem. maar ik merk dat ze soms echt niet zoveel geknuffeld wil worden.
    ik vind dat soms moeilijk. dat hij zo enorm fan is van dat meisje. volgens de moeder is het wederzijds, maar volgens de juf gaat het haar meer om een popje(zoontje dus) dat zorg nodig heeft en dat geeft haar plezier.

ze is al meerdere malen bij ons geweest. hij nodigt ook andere vrienden uit. maar wat denken jullie; moet ik het meisje ook vaak laten komen om te spelen. de laatste keer heb ik het tegen gehouden, omdat ik dat zoontje ook met andere kinderen moet spelen en vriendschappen bouwen en dat stimuleer ik en dat gaat ook goed. maar hij is echt gek op dat meisje. moet ik meer mijn zoontje volgen in deze kwestie of gewoon hem meer naar andere kinderen toe blijven sturen?

hij is bijna 4, 5 jaar. maar volgens mij is hij echt verliefd op een vreemde manier.

zijn er andere kleuters die dat soort dingen hebben? hoe gaan jullie hiermee om. waar moet ik opletten zodat hij niet verdrietig wordt straks, vooral als ze naar gr3 gaat.

zijn er andere moeders met verliefde kinderen? zelfs dat horen zou me helpen. in zoons klas zijn er geen kinderen die verliefd zijn op elkaar. hij is ook zo jong en klein...misschien is dat allemaal heel normaal en gewoon. ik weet dat niet. dus vertel graag over de liefdesleven van je kindje. (ik ben geen romanticus, papa hier ook niet, ik weet niet waar mijn zoon dat allemaal vandaan haalt)
    is weer een rommelig bericht geworden. sorry...hoop het duidelijk wat ik vraag: ervaringen dus!
    alvast bedankt voor de berichten.

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Ik zou een beetje de boot afhouden de zomervakantie is nog 2,5 maand weg daarna is het meisje weg dan heeft hij 6 weken om af te kicken ;)

Hier een hartenbreker. 2 meisjes verliefd en hij gaat er vandoor met 1 uit de andere klas 5,5 jaar en dat Word nog wat

3. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ja dat hebben we ook gehad. voordat hij school begon had hij zijn vriendin in die klas(ze kon niet wachten dat zoontje bij haar in de klas kwam) maar toen zag hij dus dat gigantisch meisje, hij nodigde haar ook op zijn verjaardag en toen dus zijn vaste vriendin met de kadoo kwam mocht ze niet binnen in zijn kamer en haar kadoo heeft hij zomaar in de vuilneszak gegooid. ze praten echt niet meer met elkaar. op school niet en er buiten ook niet. echt zo vreemd. de moeder van dus de eerste vriendin was echt boos op hem. ik ook natuurlijk. maar ze zeggen nu beide dat ze geen vrienden meer zijn. ik kon het echt niet meer recht zetten.

4. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

Sep 15, 2008
    2,803
    70
    48
    Female
    Zo zou ik het ook doen
    En volgens mij doe je dat ook al door hem ook te stimuleren om met anderen af te spreken en niet alleen oog voor haar te hebben.
    Ik denk dat het wel overwaait vooral door de vakantie straks

Met een verliefde zoon heb ik ook ervaring
    Er is een meisje in de buurt die hij wel eens heeft gezien hier in de speeltuin
    Hij begint echt te stralen als hij het over haar heeft en verteld ook dat hij later graag met haar wil trouwen en dat zij de mama van hun kinderen wordt.
    We hebben haar alleen vorig jaar zomer/herfst voor het laatst gezien maar hij heeft het nog steeds over haar :)

Vorig jaar zomer heeft hij tijdens onze vakantie ook een ander meisje ontmoet.
    Het was liefde op het eerste gezicht :D
    Mijn moeder was met hem (jaja alweer) in de speeltuin en heeft mij laten komen om het zelf te zien
    Ze stonden hand in hand naar elkaar te kijken met een echte verliefde blik in hun ogen
    "jij hebt blonde haren en ik ook, en jij hebt blauwe ogen en ik ook"
    En ze raakten elkaars gezicht heel zachtjes aan, dus echt even contact maken
    Het was echt TE schattig!
    Helaas moest hij even naar de wc en was het meisje daarna weg
    Hij was echt heel verdrietig en heeft haar nog een tijdje lopen zoeken en iedereen gevraagd of ze N. ook hadden gezien
    Helaas voor hem hebben we haar niet meer gevonden (was op een camping waar we op bezoek waren)

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@belize: dat z'n vorige vriendinnetje daar boos over was kan ik wel snappen ja. Vind het wel vreemd dat haar moeder ook boos op je zoon is.
    Daar hoor je als ouder toch een beetje boven te staan vind ik.
    Het niet leuk vinden lijkt me logisch maar echt boos vind ik wel vreemd.

Ik zou denk ik ook beetje schipperen.. Af en toe met het meisje en ook regelmatig met anderen.

Overigens was dochterlief prima in staat tot klasoverstijgende vriendschappen... Dus dat het meisje volgend jaar naar groep 3 gaat is geen garantie dat het over is denk ik :)

6. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    saskia: hahaha ja, dat was een Afrikaanse temperamentvolle vrouw die moeder. dus even slikken was het voor mij toen ze mijn zoon streng aan spraak. zoontje kon niet praten daarna een paar minuten. maar toen heb ik hem even uitleggend getroost. maar toen wilde hij echt niks meer te maken hebben met die vriendin.

en pffff, we weten het nog niet maar misschien moet zoontje ook naar gr3 volgend jaar. we weten het nog niet hoe we het allemaal moeten doen volgend jaar. we hebben in mei een afsprk met een deskundige en dan gaan we kijken wat het beste is voor zoontje. al zijn vrienden gaan naar gr3 dus. ik denk dat hij dan helemaal niet naar school wil gaan. hij kan volgens mij volgend jaar niet weer met die letterjes bezig zijn...

7. Saskia78

Lastig he... En wat wijsheid is weet je altijd pas achteraf.

Maar als ik hoor wat hij volgens jou kan en met welke kinderen hij speelt... Zal het misschien eerder in groep 3 ook nog gegenvallen dan dat het jn groep 3 te moeilijk is.
    Hoop stof beheerst hij al tenslotte.
    Maar hij heeft dan wel z'n vriendjes om zich heen.

8. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    volgens de juf is hij veel verder...hoe hij leert is dus een raadsel. het is meer wanneer hij moet versneld worden. van 3 naar 5? of van 1 naar 3. maar iB er zei zoiets van; vanaf gr 5 totaal individueel programma moet volgen.
    het is erg lastig. hij doet niet eens zijn best of zo op school.
    maar de juf vindt hem veel te klein qua postuur, vr gr3, en moet nog 'leren spelen' hahaha. hij speelt niet met speelgoed. alleen met water! en gym les en buitenspelen zijn favo!

9. Saskia78

Autodidact?
    En gewoon snel... Dat ook.

Maar nooit een Leo overwogen dan?
    Dan valt ie in ieder geval minder op tussen zijn klasgenoten.
    En wellicht zijn vriendjes met gelijke interesses ook wat dikker gezaaid.
    Kan hij daarmee spelen :)

10. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    bij dichtbijzijnde leo geweest.maar we vonden het echt niks voor ons. ik ga hem niet naar een andere stad naar school brengen. en de leo van onze stad is gewoon niet goed.
    hij leert de regel en hij kan het snel correct toepassen. en tja gaat hij zo verder. hij leert ook wat zij ook school leren hoe je de klank van P kunt nabootsen met je hand enzo. hij vindt dat allemaal leuk.

nou die brieven stellen niet zo veel voor hoor(voor n 4 jarige wel heel wat maar toch). E ik hou van jou, vandaag is het zondag. ik ben thuis. ik mis je heel veel. wil je met mij spelen? ik vind je mooi enzo. 3-4 zinnen en versierd met hartjes en slingers.

hij heeft veel gemeen met zijn vrienden hier, die 5-6 jarigen die graag dansen, willen leren schrijven/lezen, woordjes kunnen lezen, film willen kijken en gillend rennen! maar iets constructiefs doen zij niet zoals lego of puzzelen etc.. praten over ouders doen ze heel vaak. verder heeft hij behalve talen leren,cijfers geen speciale interesses denk ik.
    maar de deskundige aan de tel praatte wel positief, dus zij weet wat we moeten doen en wat allemaal mogelijk is. dus even afwachten en horen wat zij gaat zeggen(ze heeft vorig jaar van alles gezegd en hielp toen enorm en haar voorspellingen klopten ook over zoontje). en daarna een gesprek met de juf, IB en de deskundige aan tafel. klinkt erg allemaal. maar het gaat wel hoor denk ik.

11. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    hij leert engels op internet.
    hij mag op school geen gr3 stof krijgen=schoolbeleid. maar wel leesboekjes. tja, ze proberen dus nog van alles.

12. Saskia78

Nou als hij zulke brieven kan schrijven is hij minstens net zo ver als groep 3 op dit moment :)

Kunnen ze wel vinden dat het niet mag... Maar dan leert hij het zichzelf dus wel.
    Montessori school zeker?
    (Hier ex-montessori maar dat idee was bij ons ook aardig van toepassing :) )

13. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    nnee hoor gewone regulaire buurt school. dichtbijzijnde school. de juf vind ik super goed. ze hft een band met hem kunnen bouwen in deze tijd.
    hij mag nog niet boven gr 2 spullen. school beleid. maar dat gaat waarschijnlijk veranderen. ze zijn wel streng in hun beleid en dat vind ik alleen maar goed. gewoon klassikale regulaire school.
    hij voelt zich goed in zijn klas en speelt wel met andere kinderen maar hij wil dus alleen met dat meisje...terwijl hij best populair is in de klas. hij is klein maar heel slim zeggen zijn vrienden over hem...

14. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik hoorde dat nivoo van leerstof niet zo belangrijk is maar wat het kind daarmee doet. met wat hij leert op school gaat hij zelf veel verder.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik denk dat zo'n 'verliefdheid' op zich best normaal is. Mijn dochter is met haar beste vriendin ook super close. Ze schrijft haar ook 'liefdesbrieven', ze spelen bijna altijd met elkaar en eerlijk is eerlijk, die twee samen dat is gewoon zó anders dan hoe ze met andere kindjes speelt. Ze hebben het heel veel over elkaar, haar vriendinnetje misschien nog wel meer dan andersom, als ik haar moeder moet geloven.
    Ze kunnen ook wel ruzie maken, maar dat is meestal zo weer over.
    Daarnaast heeft ze t ook wel over verliefd zijn op bepaalde jongens, maar dat is meer 'omdat het hoort'. Al kan ze met sommige jongens ook best leuk spelen hoor, maar het kan allemaal echt niet tippen aan die ene vriendin.

Maar goed, aangezien het vriendinnen zijn, zie ik het meer als een heeeele goede klik, hartsvriendinnen.

Helaas gaan wij ws van de zomer verhuizen. Dus dat gaat nog zwaar worden voor beiden. Ik kan alleen maar heel hard hopen dat ze net zo'n goede vriendin gaat vinden in haar nieuwe klas/buurt, ik vind het wel erg hoor :(.. (En voor dr vriendin ook, wordt echt afkicken..)

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Over groep 2 of 3.. Dat is zo lastig. Hier wordt groep 2 ook echt geen uitdaging, omdat ze hier dus wel al met groep 3 stof bezig is. Maar ze doet er niet veel mee, leest voornamelijk de boekjes (prima). Volgens mij is de stof in t werkboekje ook te makkelijk.
    Maar toch denk ik niet dat ze zich volgend jaar heel erg gaat vervelen. Dat heeft ze dit jaar ook niet gedaan, terwijl er qua stof die behandeld werd in de klas 0 uitdaging zat.

Maar mijn dochter klikt wel prima met haar leeftijdsgenootjes verder. Iets ouder tot hooguit een maandje jonger.
    Kinderen van een jaar ouder vindt ze ook leuk (nichtje is bijna 7). Maar hierbij zie ik ook dat dochter dan degene is die tegen het oudere kind opkijkt. En dat vind ik een wat mindere basis. Andersom vindt dochter het namelijk ook niet zo leuk als kleinere kindjes haar steeds nalopen en hetzelfde willen. Ze wordt dan heel bazig, betuttelend en uit de hoogte. Dat is in beide gevallen niet zo gelijkwaardig, vind ik..

17. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik hoop het goed gaat straks met de verhuizing. ee meisje heeft vorige week afscheid genomen om te verhuizen en ze was enorm verdrietig helaas. ook de hele klas...ik hoop dat ze snel goede vriendinnen heeft.

en tja met oudere kinderen...tim speelt dan ineeens wel als een kindje als hij met 7-8 jarigen zit. bij verjaardagen zit hij treinspoor bouwen, knikker baan enzo. ineens contructief dus als hij met echt veel oudere kinderen zit. maar dat komt niet zo vaak voor. maar 6 jarige vrienden in de klas. leeftijd genoten behalve 1 jongen die erg grappig en druk is(een paar maanden ouder) zijn voor zoontje onzichtbaar als hij gaat spelen of iets doen.

18. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    hartsvriendinnen zijn ook erg leuk. maar ze denken niet aan trouwen en kinderen krijgen enzo. dan klinkt het anders volgens mij. maar het is niet anders denk ik.hahaha.

19. Saskia78

Nou hier een dochter die toch heel lang heeft volgehouden dat ze met L ging trouwen later. Typisch genoeg kwam ze nooit bij ons spelen maar dochterlief leek wel verslaafd aan d'r. Wij werden er gek van :)

Nu gaat ze samen met D een landhuis kopen.
    (Ze zijn al aan het sparen!)
    En dan krijgen ze allebei heel veel kinderen die ook met elkaar mogen spelen.
    Manlief vroeg nog: oh ga je met D trouwen dan?
    Maar dat was niet de bedoeling.

20. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    hahahaha!

Share This Page