vanaf welke leeftijd op het potje?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Yellowsun, 8 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Vanaf hoe oud ga je beginnen met oefenen op het potje?
    Ons zoontje komt nu wel een kijken als wijzelf op het toilet zitten en is nu 20 maanden.Hij vind het wel interresant.
    En hoe pak je zoiets aan?

2. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Wij zijn begonnen toen dochter 1 werd. Ze ging als ze wilde dan op de wc voordat ze in bad ging. Heel vrijblijvend, als ze niet wilde was het ook goed. Vorig jaar zomer was ze 1,5 en liep ze in haar blote billen in de tuin en het potje erbij gezet. Resultaat was een paar plasjes en zelfs een keer op het potje gepoept, maar ook veel op de grond. Ze snapte het nog niet. Ze mocht ook altijd bij mij komen kijken, zo was het potje/wc al heel gewoon voor haar voordat we er echt aan gingen werken. Mijn dochter was zindelijk met 2j2mnd.

Ik denk dat je het potje/wc nu al prima kan voorstellen. Wil hij het prima en wil hij niet ook goed. Zindelijk zal hij waarschijnlijk nog niet worden, maar hij wordt er wel vertrouwd mee.

Ik zou er net als wij mee beginnen voor het in bad gaan, als dat wil. Het `s morgens en `s middags nog een keertje voorstellen als hij verschoond (plas) moet worden of bij het uit bed komen als hij toch omgekleed wordt.

3. Mijn dochtertje heeft laatst op het potje gepoept!!! maar dat was wel per ongeluk geloof ik hoor. Daarna vele plasjes op de grond... Omdat ze uitslag had lieten we haar voor het badje zonder luier rondlopen en toen ging ze op het potje zitten en vervolgens ging ze poepen!!! Helemaal door het dolle heen alle drie (mn man ook). Maar daarna heeft ze het niet meer gedaan hoor. Denk dat zoals Yolanthe het schrijft wel een goede manier is. Vooral niet te geforceerd mee omgaan!

4. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Kirsten is morgen 14 maanden en ze gaat af en toe op het potje zitten, ze vind het erg interessant..

5. Romaira

Romaira Fanatiek lid

23 mei 2008
    4.067
    0
    0
    mijn zoontje geeft nu voordat ie moet poepen aan dat ie het moet , zeg eerst bah dan gaat ie poepen eenmaal klaar zit ie aan zijn luier ook al je er naar vraagt . Potje vind ie helemaal nix als ie het ding ziet begint ie al te krijsen dus denk dat wij voor een bril verkleiner gaan :D

6. horselover

horselover Fanatiek lid

24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    Toen Marin 1 jaar werd zijn we gestart. Gewoon iedere keer na slapen op potje, of ong, 15 min na het drinken.
    Ze plaste iedere keer op het potje, geen probleem.
    We doen het spelender wijs, als ze niet wil is dat ook prima! Wil gewoon geen dwang.
    En ik vind het alleen maar goed om ze op die leeftijd er al kennis mee te laten maken....

7. Tamio

Tamio Niet meer actief

Je kan gewoon het potje eens introduceren. Vertellen dat het een wc voor kindjes is en dat je daar plasjes en poepjes op kan doen i.p.v in de luier. Als het straks weer warm wordt en je kan hem in zijn blote billetjes laten lopen moet je kijken hoe hij reageert als hij plast, als hij totaal verbaasd is waar dat vocht vandaan komt is hij er gewoon nog niet aan toe. Dat deed mijn dochter (toen 1,5) vorige zomer nog, keek ze echt zo naar de grond van 'huh, waar kwam dat nou vandaan?' en had er verder geen aandacht voor. Overigens gaf ze wel al voor 1 jaar een poepluier aan, maar dat was gewoon omdat ze zo'n zure poep had en meteen luieruitslag kreeg.
    Ik ben wat voor haar tweede verjaardag weer begonnen met het potje introduceren, en net naar haar verjaardag er serieus mee begonnen. Toen was ze er echt aan toe en ging het snel, een week na haar verjaardag was ze dag en nacht zindelijk.

8. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

er is een verschil tussen zindelijk worden en wennen aan een potje.
    een kind moet lichamelijk ook rijp zijn voor de zindelijkheidstraining en het zindelijk worden en veelal ontstaat dat pas na 2 jaar. De meeste kinderen worden dan dus ook tussen de 2 en 3½ jaar zindelijk.

belangrijk is dat een kind het begrijpt en ook zelf aan gaat geven anders is het niet dat je kind werkelijk zindelijk is maar is het meer toeval.

Deel Deze Pagina