Buiten spelen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Dettol, 22 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik zeg niet dat dit mag maar ze gaat heerlijk haar eigen gang
    Natuurlijk gaan we ook wel kijken waar ze
    Is
    We hebben een goeie gps gevonden
     
  2. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Dit is 1 dat je elkaar ook kan bellen
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Voor mij echt een reden waarom ze bij mij nog niet mogen. Ze zien geen enkel gevaar. En gps tja, ik ben geen fan. Imo is het schijnveiligheid. Maar goed, iedereen maakt die afweging natuurlijk voor zichzelf. Ik zie ze hier in de wijk ook jonger alleen rondlopen. Maar als ik dan weer piepende banden hoor maakt mijn hart toch echt 2 sprongen.
     
    Zonnestralen, tuc en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Ik denk dat dit per kind verschillend is

    maar voor mezelf vind ik het fijn om te weten waar ze is
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dus ze mag van jullie zo ver niet, maar ze doet toch haar eigen zin? Of begrijp ik het nu verkeerd?
     
    Neuzeke en tuc vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Dat klinkt alsof ze dus niet de wijk in mag, maar het wel doet?
    Ik vind daar iets anders van dan: heerlijk haar eigen gang gaan.

    Maar hier mochten ze op die leeftijd dus absoluut niet de wijk in. Dat mag mijn 7 jarige nog niet hoor. Direct onze poort uit is een speeltuintje waar hij mag spelen, wij wonen in een lange straat en daarvan mag hij 2 huizenblokken om. Hij gaat dan alleen over de stoep.
     
    Neuzeke, Lies1611, Shakes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik geef even een samenvatting :
    5 jaar, geen zwemdiploma.
    Waterrijke buurt!!
    Speelt sinds 4 dagen alleen buiten
    Kent buurtkindjes nog maar net. (ken jij ze?)
    Loopt gerust de wijk door, maar mag dit eigenlijk niet.
    Gaat haar eigen gang.

    Dat zijn voor mij meer dan genoeg alarmbellen om haar nog niet die vrijheden te geven.
    Een GPS-tracker doet het ook in het water. Het is niet zo dat deze een alarm afgeeft voordat ze erin ligt.
    Ken je de kinderen uit de buurt, hoe oud zijn ze? Laat je dochter zich makkelijk beïnvloeden door anderen?
    Een mooi moment om de kaders te geven. Houd je je er niet aan, dan speel je weer lekker thuis.
     
    Brigitte1985, Neuzeke en Lies1611 vinden dit leuk.
  8. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik vind dit echt wel vrij heftig. Je kind heeft geen diploma, je woont in een waterrijke wijk en gaat gewoon haar gang. Ik schrik er best wel van als ik heel eerlijk ben.

    Je kan haar toch buiten slaaptijden buiten laten spelen? Ik heb tot 6 jaar echt uren buiten gezeten met de buurvrouwen, misschien wat lang in de ogen van een ander maar daar voelde ik me prettig bij. Ik zou haar leren dat ze zich maar aanpast aan haar jongere broertje of zusje.

    Een gps horloge helpt je niet om te zwemmen.....
     
  9. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Jullie maken er wel een heel groot verhaal van

    een kind mag je ook vrijheid geven
    Zodra we merken dat ze wel bij het water zit is ze natuurlijk binnen
    Voor de rest willen we haar zelf laten ontdekken

    een gpshorloge is alleen voor onze gerustelling omdat ik niet cotinu kan komen kijken

    jullie lezen het wel heel kort allemaal
    Dat is helaas het jammere aan lezen

    @Beheer dit topic mag gesloten worden ik wou alleen wat ervaringen over buiten spelen maar nu gaat dit onderwerp een hele andere kant op wat niet hoeft
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Maar je snapt toch dat 1x het water inglijden einde verhaal betekend??
    Lees maar eens wat over de hersenontwikkeling op bepaalde leeftijden. Is echt interessante materie.
    Een kind van 5 is nog niet in staat bepaalde risico's in te schatten. Niet omdat het stout of ondeugend is, maar puur omdat de hersenen nog niet zover ontwikkeld zijn. Het is dus simpelweg iets dat je nog niet van je kind kunt verwachten
     
    Zonnestralen en Eppo82 vinden dit leuk.
  11. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Er zijn hier genoeg mensen in de buurt en vertrouw erop dat dit goed komt
    En ze is bij kindjes die ouder zijn dan haar

    nogmaals betekend niet dat wij niet zullen kijken waar ze is
    Ik wou alleen wat tips om het mezelf niet al te moeilijk te maken
    Aangezien ik nog een kleintje hier heb en die niet constant mee kan tillen en niet alleen thuis laat
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik ben van mening dat ieder voor zich moet bepalen wat hij/zij vindt kunnen, maar dat maakt niet dat het niet goed kan zijn om met elkaar uit te wisselen hoe en wat. :) Ik ben denk ik wat te voorzichtig, dus ik leer ook juist van mensen die makkelijker zijn.

    Wel denk ik dat een GPS-horloge schijnveiligheid biedt. Want het geeft dus enkel een gebied aan waar ze zich bevindt, geen exacte locatie (die horloges die ik ken dan tenminste). En kinderen die een paar jaar ouder zijn, kunnen net zo goed (of misschien nog wel beter...?) onverstandige keuzes maken. Ik zou ook echt niet blij zijn als mijn kind van 8 de verantwoordelijkheid kreeg over een 5-jarige (al bedoel je dat misschien niet zo). Nu heb ik wel een verstandige 8-jarige, maar ze is wel pas (!) 8. Bovendien zou ze nooit om kunnen gaan met als er iets met een ander kind gebeurt waar zij bij is...dan is ze voor het leven getekend... En hoeveel kan een kind van 8 doen als een ander kind bv. in het water valt? Ja, hulp halen...maar veel meer niet.

    Er zijn meer manieren om het jezelf niet te moeilijk te maken. Je kunt haar bv. ook op sommige momenten dichterbij huis te laten spelen. Meteen een mooie manier om haar te leren omgaan met regels betreffende buitenspelen en te 'testen' of ze daar mee om kan gaan. Als dan al verder gaat dan afgesproken, dan zou ik het niet aandurven er op te vertrouwen dat ze zich wel aan regels houdt als niet bij water komen. Zou voor mij dus meteen 'twee vliegen in één klap zijn'. :)
     
    Shakes vindt dit leuk.
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar waarom zou je vijfjarige op die moeilijke momenten niet gewoon in je tuin kunnen spelen?

    En waarom geef je kinderen die je niet kent de verantwoordelijkheid over je dochter? Als er toch iets gebeurt, ga je het dan die kinderen kwalijk nemen? Moeten zij het zichzelf dan kwalijk nemen?

    Bij ons in de buurt was er recent ook een gezin dat hun vijfjarige zoon bij mijn dochter en haar vriendinnen liet spelen en dan zelf thuis bleef. Dat ging mooi niet door, een paar ouders (waaronder ik) hebben hen daarop aangesproken. Als dat kind toch plots wat gebeurt, dan moet mijn dochter levenslang met een schuldgevoel rondlopen? Nee, mooi niet.
     
    Neuzeke, Indiana en tuc vinden dit leuk.
  14. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Eens! Onze oudste is ruim 6 en mag hier achter in de speeltuin en wil ze ergens anders spelen (bij straatgenootjes in de tuin bv) moet ze dat vragen. No way dat ze door de buurt mag struinen :rolleyes: (ze heeft zwemdiploma's en is erg verstandig voor dr leeftijd). Ik vind het gewoon erg fijn om te weten waar en met wie ze is..
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Kindjes die ouder zijn dan haar? 8/9? Ik vind dat een gevaarlijke uitspraak. Want die kinderen voelen zich ws verantwoordelijk als het toch misgaat? Een 8 of 9 jarige kan niks doen als jouw kind in het water valt en verdrinkt. Maar zo'n kind is wel voor het leven getekend:cry:
    Mijn oudste is 11, heel verstandig, maar mag om die reden niet met jongere kinderen door de wijk.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ow haha ik had jouw reactie niet gezien maar typ net iets soortgelijks.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  17. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Jullie doen net of ik toestemming geef dat ze overal maar mag rond lopen in de wijk
    En nee dit mag niet
    Maar ze zou ongetwijfeld een keer niet luisteren en aangezien dit allemaal nieuw is wil ik een gps om te zien of ze zich hier aan houd

    en nee geef ook geen verantwoordelijkheid bij oudere kindjes maar ik neem aan dat die ook niet bij het water spelen
     
  18. Dettol

    Dettol Bekend lid

    12 apr 2020
    896
    418
    63
    Alleen in de tuin spelen is hier geen doen
    We hebben een te kleine tuin en kinderen met veel energie
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Ja hier ook, dus dan samen met de kinderen op pad. Kleinste in de kinderwagen of om de slaaptijden heen.
     
    Neuzeke, fairy2011, Shakes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.985
    5.817
    113
    Hier spelen er genoeg kinderen bij de sloot, kikkervisjes vangen, met een rubberbootje. Ja die van rond de 10 jaar mogen dat wel. En voor mijn bijna 5jarige is dat mega interessant allemaal.

    Waarschijnlijk val ik ook wel in de veel-te-voorzichtig categorie, maar wat is er mis met even meegaan naar de speeltuin of een rondje met ze lopen door de wijk? Dat moet toch lukken tussen de slaapjes door?
     
    Shakes en NiekeKris vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina