Heb ik een medische indicatie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Martika, 17 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Martika

Martika Niet meer actief

Ik ben net zwanger geweest na 6 IUIs, 3 IVFs, twee miskramen en ik heb verschillende gezondheidsproblemen zoals angststoornis, draaiduizeligheid aanvallen (vertigo) reden niet bekend, chronische migrainen, soms lage bloeddruk die nu geregeld is volgens mij, ijzer tekort (mijn ferritine is ong 2-3, heel laag), functionele maagklachten, en ik ben 42,5 jaar oud. Ik heb ook endometriose (en een endometriose cyste), en ik was geopereerd maar de cyste is weer terug. Ook heb ik een retroversie van de baarmoeder. Mijn baarmoeder ligt naar achteren i.p.v de normale positie. Is er een medische indicatie voor mij? (ik wil naar een gynaecoloog en niet naar een verloskundige!)

Alvast bedankt.

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Martika,

ik kan me voorstellen dat een gynaecoloog het niet erg vind jou onder controle te nemen. Met name om de endometriose en de operatie aan de cyste icm je leeftijd en je vruchtbaarheidstraject.
    De rest op zichzelf is geen reden om per se bij de gyn onder controle te zijn, maar er zijn wel vrouwen voor minder bij de gyn onder controle. Als je denkt dat de gyn (ook assistenten en verloskundigen zie je dan meestal) je een beter gevoel geven tijdens de zwangerschap mag je dit zeker aangeven. Eventueel kunnen zij ook kijken of je op een POP-poli terecht kunt ivm de angststoornis. Ik raad je wel aan om in de zwangerschap wel een keer op intake te gaan bij een verloskundige buiten het ziekenhuis omdat deze ook je kraambed zal doen en je wellicht andere (niet alleen medische) info kan geven.
    Ik hoop dat je snel zwanger zult zijn!

Groeten Brigitte

3. Martika

Martika Niet meer actief

Hallo Brigitte, dank je wel voor jou antwoord,

Wij hebben het intussen een beetje onderzocht en wij hebben 2 VK praktijken gevonden hier in de buurt. De ene is Heilema in Zaandijk en de ander is Lavita in het ZMC in Zaandam.

De voordelen van Heilema zijn, je krijgt altijd een vk aan de telefoon en geen assistent. Je kunt bij elke controle een echo krijgen want ze hebben er een echo apparaat, het is echter geen medische echo. Ik denk dat zij wat flexibeler zijn wat controles betreft, je kunt om meer controles vragen als je wilt.

Lavita heeft als voordelen dat ze gevestigd zijn in het ziekenhuis ZMC in Zaandam.
    Je moet ook een goeie klik hebben natuurlijk.

Er is binnenkort in september een info avond in het ZMC waar je ook met een gyn kunt praten dus dat gaan we ook doen.

Ik ben aan begin van mijn zwangerschap en ik ben gebeld door mijn huisarts over dit onderwerp en hij vertelde mij dat hij met de gyn gesproken heeft en dat ik naar een vk moet. En dat hier in NL beslis ik niks over mijn zwangerschap en bevalling en ik heb er niks over te zeggen. Omdat ik zei dat me veiliger bij een gyn voel gaf hij me de verwijsbrief voor de gyn en daarbij zei hij dat hij er niet achter staat en dat de gyn mij naar een vk gaat sturen en dat "ik gewaarschuwd ben". Voor hem heb ik geen indicatie voor een gyn, en ik mag ook niet zeggen wat ik ervan denk.

Dit gaf mij heel veel stress en ik begon met huilen.
    Wij gaan zowiezo verschillende opties onderzoeken, ook om naar Belgie te gaan.

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Martika,

vervelend dat je een naar gevoel hebt overgehouden aan de reactie van je HA. Iedereen is verschillend zie je wel, ook in reageren. Maar ik vind het echt heel goed dat je je wensen en ideeën bespreekbaar maakt. Ik denk dat je inderdaad bij een vk meer je ei kwijt kan, maar je kunt altijd op gesprek gaan bij een gyn. Zeker met de verwijzing op zak. En het is juist de trend dat zwangeren meer mee gaan denken over de zorg rondom hun eigen zwangerschap. Je kunt niet alles beslissen, maar je stem is wel degelijk belangrijk!

Groeten Brigite

Deel Deze Pagina