Langzaam word ik steeds meer onzeker. Ons kindje lag tot 30 weken in een stuitligging, bij de echo die op 31.5 werd gemaakt, was gelukkig zichtbaar dat ons kindje was gedraaid. Dit ging gepaard met een aantal dagen flinke krampen en pijn in mijn buik. Nu ben ik 34.5 weken zwanger en heb ik weer het hele weekeind pijn in mijn buik gehad, waar ook weer flinke krampen bij zaten. Voor de zekerheid heb ik vandaag toch maar gebeld om mijn echo eerder te plaatsen. Nu kan ik gelukkig vanmiddag terrecht. Ik maak me toch wel zorgen om ons kindje. Hij is zo ontzettend bewegelijk en de krampen zijn ook niet verminderd.
Ik snapnje onzekerheid wel, maar waar ben je precies bang voor, dat het kindje in stuit ligt? Of dat je eerder gaat bevallen?
Beide dingen, ik loop al onder controle in het ziekenhuis. Vanwege een te hoge bloeddruk. Ik zou het zo fijn vinden om mijn 40 weken gewoon te doorlopen, maar ik ben bang dat me dit niet gaat lukken. Als het kindje in een stuit ligt, ben ik bang voor een keizersnee. Momenteel gaat alles tegen mijn verwachting in, en loopt niets zoals ik het vooraf graag zou willen.
Krampen kunnen ook te maken met voorweeen. Kind kan inderdaad weer gedraaid zijn. Wat ook voor krampen kan zorgen. Maar zegt verder ook weinig. Die van mij lag goed en met 36 weken verkeerd. Moest al nadenken over baby laten keren of niet en over stuitbevalling of keizersnede. 2 weken later lag ze ineens weer goed. En al zou je kindje nu wel goed liggen dan is dat geen zekerheid dat dit ook zo blijft. Kan nog altijd omdraaien. Wat minder dan als het al helemaal vast ligt in het bekken maar het kan alsnog.
Bij mij loopt ook niks zoals ik het zou willlen maar ik heb me er bij neergelegd. .. Mijn kleine ligt al weken in stuit en placenta niet goed. Maar ook al is dat misschien straks wel en de kleine blijft in stuit dan wil ik een keizersnede. Ik doe alles wat het beste is en de beste kansen geeft voor de kleine. Probeer je niet druk te maken ook voor je bloeddruk. De kleine moet er straks gewoon uit en hoe dat maakt niet uit als alles maar veilig is. Ze zeggen dat ik wel erg positief ben maar ik kan wel negatief zijn maar daar heb ik niks aan. En wat betreft de beweeglijkheid dat is juist heel erg goed! Dat betekent dat hij zich prima voelt in jouw buik. Dat is in het zh de belangrijkste vraag: voel je goed leven? Een kind dat zich niet prettig voelt wordt rustig en bijna niet meer actief. Veel sterkte!
Maar dat zegt toch niks dqt hij nu in een stuit ligt? Ze kunnen nog werkelijk alle kanten op. Weinig kids die nu al goed liggen. Hier lag ze een uur tijd (tijdens echo), 5x anders. Zo lag ze goed en 5 min later dwars, kont naar beneden en toen weer goed. Daar ou ik me echt niet druk om maken.
Ik heb zeer weinig vruchtwater dus ze heeft geen ruimte dus kans is klein hier werd gezegd en heb er zelf ook een hard hoofd in. Draaipoging is niet geopperd maar dat zie ik zelf niet zitten als ze al meer dan 10 weken hetzelfde ligt.
Voor beide dingen ben je bang, zeg je. Alle kans dat het gewoon allemaal goed komt natuurlijk, maar mocht het niet zo zijn: weet dan dat het niet automatisch een ramp hoeft te zijn. Bij mij waren beide dingen het geval en ik kijk heel positief terug op mijn (natuurlijke) bevalling! Mijn kindje lag zo'n beetje de hele zwangerschap in stuit, en ik was me net aan verdiepen in een folder over draaipogingen, toen mijn vliezen ineens braken. Ik was toen 35.2 weken zwanger. Dat was wel even schrikken. In het ziekenhuis moest ik snel beslissen hoe ik wilde bevallen, want de ontsluiting vorderde als een tierelier. De gynaecoloog raadde me aan het op de natuurlijke wijze te doen: de omstandigheden waren er perfect voor (kindje lag in een onvolkomen stuitligging, het was aan de kleine kant (dat is dan weer het voordeel van zo'n vroege bevalling), en de ontsluiting ging dus razendsnel). Ze straalde zoveel vertrouwen uit dat ik ervoor besloot te gaan. Er stond sowieso een team klaar om een spoedkeizersnede uit te voeren als het nodig was, dat was ook wel een fijn idee. Maar het ging allemaal supervlot en ontspannen, en 4,5 uur na het breken van mijn vliezen was mijn dochter er! En hoewel ze wel heel klein was, was ze helemaal gezond. En ik was de held van de kraamafdeling, haha. Let wel: als de omstandigheden minder gunstig waren geweest, was ik zeker voor een keizersnede gegaan om het risico voor mijn kindje zo klein mogelijk te houden. Maar hoe goed het ook ging: ik ben nu weer zwanger en hoop toch niet op een herhaling. Ik hoop erg dat dit kindje langer blijft zitten en gewoon met het hoofdje naar beneden gaat liggen... Sorry voor mijn lange verhaal, maar ik dacht: misschien helpt het je een beetje... Veel succes
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik moet over een uurtje in het ziekenhuis zijn voor een echo. Inmiddels ben ik rustiger geworden en wacht ik eerst even de echo af wat deze aantoont.
De echo zei dat het indalingskrampen zijn. Het kindje ligt al behoorlijk laag. Ik kon het ook al merken aan mijn buik Tot vorige week droeg ik het kindje heel erg hoog, en de afgelopen dagen merkte ik aan mijn buik dat deze een beetje begon te zakken. Het kindje had een sterkte hartslag en volgens de verloskundige had ie het nog prima naar zijn zin in mijn buik. Gelukkig was de bloeddruk ook prima in orde 120/75. Een hele geruststelling. Want wat kun je jezelf zorgen maken om dit soort dingen. Ik kan niet wachten tot ik onze kleine kruumel in mijn armen kan houden!
Fijn he, die imdalingsweeën. Hier ook een indalend kindje, die nog maar een week of 2 niet meer in stuit ligt nu. Was bij de eerste ook zo trouwens. Voel nog steeds wel wat gefriemel onderin, waarschijnlijk ellebogen of zo. Bovenin mijn buik een echte party....
Ehm nou nee Ik zei gisteren al tegen onze kruumel als je geboren bent zullen we even van moeder tot zoon moeten praten want dit kan echt niet Wat fijn dat jou kindje ook ingedaald is, en goed ligt. Wat doet dat draaien en de latere weken van je zwangerschap ook zeer he?! Wat kun je jezelf om dit soort dingen toch zorgen maken haha Ik was er echt van overtuigd dat hij gedraaid maar ik denk dat hij met zn ellebogen of handjes flink te keer gaat.