Sporten en zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lidy, 17 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Ik ben een fanatiek sporter, heb (met toestemming van de VK) met 14 weken nog de volledige marathon gelopen en doe nu nog aan steps, spinning en krachttraining, 6 uur per week.

Maar wat mag nu wel en niet? Alles wat je kan vinden gaat over zwangeren die niet veel deden voor dat ze zwanger werden, maar hoe zit het met goed getrainde zwangeren? Kan iemand me helpen, ik wil natuurlijk geen klachten overhouden aan mijn gesport, maar wil eerlijk gezegd ook nog niet minderen zolang het goed gaat.....

Ik kan gewoon weinig info vinden voor goed getrainde vrouwen.

Help Help Help!

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Vooral met je vk blijven overleggen zou ik zeggen!
    Ze heeft je goed kunnen helpen met je marathon dus ik denk dat ze je verder ook van een goed persoonlijk advies kan voorzien.
    Dat lijkt me namelijk het belangrijkste in dit geval, een persoonlijk advies.
    Sport ze!
    Elmo

3. Lynn1980babyboy

Lynn1980babyboy Actief lid

14 jul 2007
    113
    0
    0
    comm. medew. + danseres
    Heemskerk
    Hai Lidy,

Ikzelf ben ook een sporter alleen dan de dansvorm ervan.
    Ik heb paaldanslessen gegeven tot mijn 36e week. Natuurlijk ging niet alles meer, maar dat moet je zelf aanvoelen. Ook ben ik tot de 36 e week blijven dansen. De ene keer ging het fantastisch en de andere keer sloeg ik veel over.

Ik weet wel dat je na de eerste 6 maanden je buikspieren niet meer mag trainen. Verder als je je goed voelt zou ik gewoon doorgaan. Maar als je lijf een keer aangeeft dat het niet gaat, stop dan ook.

Succes en sport ze.... !

Groetjes,
    Lynn

4. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Tja, hier ook een fanatieke sportster, maar ik doe aan contact sport, handbal, dus dat deed ik na 20 weken maar niet meer.
    Tennissen heb ik tot 27 weken gedaan, maar doe vooral waar je je goed bij voelt, en overleg met je vk wat wel en niet mag!

5. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Ha,

hier ook een flinke sportster. Ik heb me laten adviseren door een trainer/fysio.

Advies: gewoon doorgaan met wat je gewend bent, zolang je maar luistert naar je lichaam. Dus je niet kapot beuken zoals je gewend bent als je merkt dat je daarvan minder herstelt dan voorheen.

En na 12 weken geen rechte buikspieren meer, vanwege risico op blijvend verslapte buikwand na de bevalling. Schuine buikspieren zijn geen probleem.

Verder oppassen met overstrekken. Ik was bijvoorbeeld nogal van de lenigheid en als je dat -met weker wordende gewrichten- overdrijft kun je bekkenproblemen krijgen.

Heb je hier wat aan?

6. Bri

Bri Niet meer actief

Het is niet verstandig om met een nieuwe sport te gaan beginnen (meer kans op blessures en overbelasting) maar als je altijd al flink trainde, kun je daar rustig mee doorgaan. Zolang je je maar goed voelt! Bij hardlopen moet je volgens mij je knieën en enkels goed in de gaten houden, omdat je gewrichten soepeler worden en je dus ook daar meer kans op blessures hebt. Maar als je spieren goed sterk zijn, zal dat vast meevallen.

Overigens, Lynn1980: het lijkt me een fantastisch gezicht, een hoogzwangere paaldanseres! :)

7. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik bewonder jullie die het volhouden om veel te sporten. Ikzelf ging voor mijn zwangerschap elke week lopen maar nu kan ik het niet meer volhouden, ik zou ter plaatse neervallen van vermoeidheid.
    Gelukkig heb ik een alternatief gevonden en ga ik elke week zwemmen :)

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    ben beetje jarloers, wat zou ik graag willen dat ik de energie had om zoveel te sporten!

Ik hoop echt dat jullie hier nog lang mee door kunnen gaan, want het is eigenlijk wel gezonder dan wat ik doe (met mijn billen op de bank en elke dag een wandelingetje)

9. Lidy

Lidy Actief lid

5 feb 2007
    200
    0
    0
    Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ga inderdaad gewoon goed naar mijn lichaam luisteren en trainen waar ik me goed bij voel.

mano82, ik hoop dat je over een paar weken wel weer de energie hebt om het lopen op te pakken, die vermoeidheid verdwijnt dan wel weer.

Thanks allemaal!

10. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Ik heb altijd fanatiek hardgelopen maar toen ik 7 weken zwanger was ben ik daarmee gestopt vanwege vermoeidheid en erg misselijk (veel overgeven). Na 15 weken was het eindelijk over en kreeg ik al een aardig buikje. Heb in mijn zwangerschap nooit meer hardgelopen maar ga sinds 15 weken een aantal keer per week zwemmen. Ben inmiddels 30 weken zwanger en zwem nog steeds en dat gaat erg goed.

Deel Deze Pagina