Omdat ons eerste dochtertje dysmatuur was, moet ik tijdens deze zwangerschap uit voorzorg ascal en calcium 1000mg gaan slikken. De calcium tabletten kon ik gewoon bij de drogist afhalen volgens de verloskundige. Nu is mijn vraag: welk merk tabletten calcium 1000mg zijn klein en liefst smaakloos? Degene die ik vandaag zag liggen bij de drogist waren allemaal heel groot (Orthica en Solgar) en ze hadden daar geen kleinere. Normaal heb ik niet zo'n moeite met het slikken van medicatie, maar ik ben nu zo misselijk tijdens de zwangerschap (krijg al pillen tegen het braken, maar het helpt maar deels).
Hi, Hier ook een dysmatuur 1e kindje. Ascal slik ik ook op aanraden van de VK, 1000 mg calcium op eigen initiatief. De pillen van de kruidvat zijn redelijk klein maar smaakloos en ook nog eens goedkoop. (Heb hier meerdere aangebroken potjes staan van andere merken).
Je kan de calcium ook als poeder krijgen en dan door de yoghurt roeren (ook nog eens veel goedkoper dan de tabletten). Heb ik vorige zwangerschap ook gedaan en omdat er zoveel in zo een grote pot zit 6 maand daarna ook nog regelmatig extra calcium genomen.
Is dat poeder ook smaakloos? Momenteel lust ik helaas geen yoghurt. Ik leef sinds een maand op brood en soep. Misschien kan het daar ook doorheen?
Poeder is neutraal van smaak. Ik loste het op in de yoghurt omdat het in vla klontjes werden. In de yoghurt loste het door de iets hogere zuurgraad van de yoghurt wel goed op. Op een stuk brood moet volgens mij wel gaan. Ik heb het niet geprobeerd. Hier 4 HG zwangerschappen gehad, de misselijkheid was echt niet grappig. De yoghurt dwong ik dan wel even. Is in 1 grote eetlepel op te lossen en daarna snel een slok/hap van iets wat ik wel luste. Zo bleef het er wel in.
Ik moest ze ook nemen van de vk maar ik krijg ze ook nog niet af. Zelfs die van de Kruidvat niet. Komt meteen weer terug. Ik ben begonnen met wat extra glazen melk te drinken op het moment dat het een beetje gaat in de ochtend. En savonds een beetje roomyoghurt voor het naar bed gaan. Dat blijft binnen en dan heb je in elk geval iets van calcium binnen. Sterkte met de misselijkheid, ik snap helemaal hoe je je voelt.
Ik moet ze slikken sinds mijn gastric bypass en heb nu flinndal (en ja die zijn groot en irritant..) maar je krijgt er ook gewoon kauwtabletten van via de apotheek die je kunt fijnmaken. Ik zal een foto bijvoegen. Smaakt een beetje poeder/rennie achtig.
Oh even een extra tip. Als er iemand in dit topic ook ijzer neemt of multi: niet samen met je calcium nemen maar minstens 2 uur ertussen. Calcium verstoort anders de opname van ijzer
Ja goeie reminder, ik wist dit wel maar was het even vergeten. Neem idd een multi in de ochtend, die zal ik dan in de middag proberen te nemen. Volgens mij is mijn ijzer nog wel op pijl, geen idee eigenlijk wat de waarde is. Het wordt nog een keer ergens geprikt toch tijdens de zwangerschap? En vreselijk meiden, die misselijkheid. Hopelijk snel verbetering!