Buitenspelen mag dat onbeperkt?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by vruchtje24, May 28, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier mag mijn kereltje zo vaak buiten spelen als hij wil (wanneer hij thuis is en niet op de opvang). Hij mag lekker in de tuin spelen en ik ga ook geregeld mee naar de speeltuin (12 meter verder :D ). Alleen buiten spelen wil ik niet hebben omdat hij daar gewoon nog te jong voor is. Met een jaar of zes/zeven denk ik wel dat hij oud genoeg is, maar eerder durf ik het sowieso niet.

Ik vind het heerlijk om hem te zien spelen en lekker aankeutelen en heb hem met mooi weer het liefst buiten. Gelukkig denkt hij daar ook zo over en is het echt een buitenspeelkind dat zijn lol op kan.

Wanneer het de hele dag regent of echt weer is waarbij hij niet naar buiten kan, heb ik mijn handen er aan vol en kun je er donder op zeggen dat hij het hele huis op zijn kop zet en werkelijk alles overhoop haalt wat er overhoop te halen valt.

Ik heb zoiets van; beter achter een schermpje zitten. Wat betreft eten en drinken heb ik zo'n kereltje dat om de drie minuten wel een keer naar binnen komt rennen voor het één of ander of bij elk rondje fietsen 'hoi mama' zegt, vervolgens 'doei mama' en dan naar de andere kant van de tuin fietst en weer terug komt en weer opnieuw 'hoi mama' zegt (herhaal deze loop keer 400 ;)).

Ook na het avondeten mag hij nog wel eventjes in de tuin spelen. Ik vind daar helemaal niks mis mee. Lekker met de zandbak, schommel, wip, glijbaan, fietsjes, water- en zandtafel, aquaplay, zwembadje of gewoon voetballen. Wat hij wil :D Mooi weer is er om van te genieten, zonnebrandcrème erop of onder de parasol (of bij hele hevige zon een uv-pakje) en gaan!

Oh, hij komt trouwens wel gewoon binnen voor de 3 maaltijden per dag, want die nuttigen we hier als gezin aan de eettafel en hij slaapt tussen de middag ook nog 2 uurtjes - vaak precies tijdens die hete uurtjes. 's Avonds gaat hij lekker in bad en dan in bed.

2. Aszz

Aszz Niet meer actief

Buiten het eten, drinken en bedtijden om spelen ze hier onbeperkt buiten.
    Ze hebben meerdere hutten, een groot voetbalveld, een skatebaan en een heel groot stuk land tot hun beschikking dus ik zie ze dan overdag vrij weinig haha.
    Ze moeten wel melden waar ze heen gaan, al is alles binnen 500 meter.

3. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dl is 2,5 en die mag nog niet alleen buiten spelen, alleen onder toezicht op de stoep krijten of in de tuin. Ik heb ook geen tijd om daar de hele dag bij te gaan zitten. Zelf loopt ze liefst in en uit (buurjongetje ook). Om spullen te halen/verplaatsen etc.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,872
    5,147
    113
    Home
    heerlijk toch

mijn oudste is nog te jong om alleen buiten te spelen maar echt een buiten kind dus die speelt grotendeels de hele dag in de tuin
    gewoon af en toe even roepen voor eten/drinken

5. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Ja, onbeperkt. Niks aan te doen, we hebben een kleine vrijheidsstrijder die het liefst de hele dag buiten is met andere kindjes. We hebben wel wat grenzen (als het donker wordt, als het plenst, als er geen andere kindjes buiten zijn omdat we haar nog te jong vinden om echt helemaal alleen buiten te zijn). Maar feitelijk loopt ze inmiddels bij iedereen binnen en is ze met iedereen vriendjes. Prima zo :)

6. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,151
    3,027
    113
    Nederland
    Oh ik wou dat die van mij dat wou haha. Die wil alleen als ik er bij ben en ja met de baby in huis lukt dat niet altijd. Kan niet wachten tot ze naar school gaat en vriendinnetjes maakt waarmee ze thuis kan gaan spelen of daar.

7. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    2012, he? Nog een jaartje of anderhalf wachten en dan is het hek van de dam, hoor :D

8. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    ja en nee eigenlijk

Ze mogen heerlijk buitenspelen, poort staat open en spelen maar.

Er zijn echter wel regels, voor 10 uur 's morgens en na 20 uur 's avonds wil ik ze niet meer op straat hebben (dat is voor de vrije dagen dan he)

We hebben een afgesproken gebied waar ze binnen blijven willen ze verder weg (b.v skatebaan of speeltuin) dan moeten ze dat eerst komen vragen (wil graag weten waar ze uithangen)

Als het echt heet en zonnig weer is wordt er van 13 tot 15 uur binnen gebleven (heb geen zin in verbrande kindjes)

Vaak komen ze zelf wel als ze dorst hebben, veelal vergezelt door wat buurkinderen. En soms ook niet maar dan worden ze voorzien door een moeder van diezelfde buurkinderen.

9. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Leuk zoveel reacties. Ik zag wel voorbij komen waarom ik me dit afvraag.

Mijn man is soms nogal "overdreven" zorgzaam en vindt dat kids ook hun rust momenten moeten hebben. Daar hadden wij een meningsverschil over. Hij denkt dat veel kinderen maar even mogen buitenspelen omdat ze anders te moe worden etc. Onze kinderen hebben wel die rustmomenten maar niet uit hunzelf. Wij moeten ze daar echt toe dwingen. Terwijl andere kids wel uitzichzelf naar binnen gaan voor ff binnen spelen of drinken eten et. Vandaar mijn vraag:)

10. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

Jul 30, 2009
    3,133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Oh, hahahaha, zo!

Die van ons vraagt erom en zegt met haar 5 jaar gerust tegen vriendjes dat ze weer buitenkomt als ze zin heeft. Dan ploft ze lekker op de bank of tegen mij aan. Even zitten, glaasje drinken en weer verder. Maar meestal zie ik haar de hele middag niet.

Share This Page