Plat achterhoofd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kimsp, 6 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimsp

Kimsp Actief lid

12 jun 2008
    117
    0
    0
    Mijn zoontje van 12 weken heeft een voorkeurshouding, namelijk naar boven kijken, klein beetje naar rechts. Hierdoor kijkt hij moeilijker naar links, beter naar rechts. Ik heb vandaag de babysleep gekocht en wil dit gaan uitrpoberen, zeker overdag.

Mijn vraag is, wie heeft dit ook meegemaakt en hoe lang duurde het voordat je resultaat zag na het gebruik van de babysleep. hadden jullie zelf opgemeten of foto's gemaakt om het verschil goed te kunnen zien?

De fysio is ook al geweest en die vertelde me alleen dat ik Dyon op de zij moet leggen, om en om. Ze komt over 2 weken weer langs. Verder geen tips/aanwijzingen gehad.

Het liefst willen we niet zover komen dat Dyon een helmpje opmoet, dus we willen er alles aan doen om dit te voorkomen.

Alvast bedankt voor de tips e.d.

Groetjes een bezorgde mama Kim

2. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi,

Kan je niet als hij slaapt nog zijn hoofdje goed leggen of wordt hij dan wakker? Hier doe ik dat namelijk wel als meneer eigenwijs terug draait en dat werkt goed. En ik zou hem inderdaad op zijn zij leggen. Ik heb helaas geen ervaring met de babysleep, maar wel goed dat je hem hebt gekocht zou ik ook meteen doen zodra hij wel een voorkeurshouden zou hebben of krijgt.

gr vruchtje

3. mamavanluca

mamavanluca Bekend lid

5 jul 2007
    639
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    zoetermeer
    ik herken je verhaal, meya heeft een voorkeurshouding en nu een beetje een plat koppie. wij lopen bij de chiropractor het bleek nl dat er iets niet goed zat in haar nekje. Haar broer had hetzelfde en met hem gingen we aleen maar naar de fysio wat achteraf niet genoeg bleek en idd een helmpje als gevolg. Zou je aanraden naar chiropractor te gaan.....ff na laten kijken. Dat kussentje heb ik ook gebruikt voor haar broer en nu voor haar, maar ze vind het vreselijk en huilt er in. Ga morgen ff met chiropractor overleggen wat zij vind dat ik moet doen. Maar leg haar nu in voedingskussen met handdoek erop, ligt ze iig niet op platte ondergrond en kan haar makkelijk wisselen van kant. Ik zou als ik jouw was idd overdag kussentje gaan gebruiken, maar ook ff laten kijken......

4. Maryloes

Maryloes Niet meer actief

Lars had ook een voorkeurshouding en daardoor een lichte afplatting. Ik heb hiervoor een afspraak gemaakt met de fysio en zij adviseerde ons de zij-slaper te gaan gebruiken. Dit gaat heel goed. Vorige maand is de fysio nog een keer geweest en de afplatting is volledig weg. Is dus heel snel gegaan.

In principe hoeft hij nu niet meer op zn zij, maar zei de fysio, zolang hij het nog accepteert lekker zo laten.

Succes, ik weet zeker dat je snel resultaat zult zien!

5. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    onze oudste had ook een voorkeursligging en daardoor een scheef hoofdje. wij hebben vanaf 12wk fysiotherapie gedaan maar achteraf gezien zijn we er niet zo tevreden mee. hij is nu 2 jaar geweest en je ziet het nogsteeds. met de informatie die we nu hebben, hadden we liever gezien dat hij een helmpje had gekregen. (vaak is het voor de ouders veel erger dan voor het kind, die wennen snel aan een helmpje) de resultaten van helmtherapie zijn echt verbazingwekkend goed, mits je er op tijd mee begint.
    ik zou er vooral erg alart op blijven dat het wel écht de goede kant op gaat, en als je kindje met 6mnd nog een behoorlijk scheef/plat hoofd heeft, tijdig aan de bel trekken! een helmpje kan maar tot een bepaalde leeftijd aangemeten worden, ivm de steeds harder wordende schedel en sluitende schedelnaden.

6. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Nathan heeft/ had ook een voorkeurshouding. Hij heeft ook een behoorlijk afgeplat hoofdje. Wij gaan naar de fysio met hem en naar de osteopaat. Verder hebben wij ook een zijlig kussen gekocht. Dit laatste helpt wel aardig goed. Nathan ligt nu veel vaker op de juiste kant. Of het voldoende is dat weten we over een aantal weken. Dan wordt de afplatting weer gemeten en weten we of het genoeg afgenomen is. anders wordt het hier een helmpje.. Maar zo ver zijn we natuurlijk nog niet ;)

7. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wij zijn toen Emy 8 weken oud was door het cb erop gewezen dat ze een lichte voorkeurshouding had. Daardoor was haar hoofdje aan 1 kant een beetje platter. Ondanks dat het nog niet zo erg was, ben ik meteen met haar naar de fysio gegaan. Ze is er nu 3x geweest en het gaat al veel beter. En ik leg haar zoveel mogelijk op haar buik. Ook tijdens het slapen, ze slaapt dan ook veel beter. Maar ze kan dan ook heel goed haar hoofdje optillen en draaien als ze op haar buik ligt. En je ziet nu al bijna niet meer welke kant platter was.
    Ik heb geen ervaring met de babysleep, maar wil wel als extra tip geven om je kindje overdag (als hij wakker is) zoveel mogelijk op de buik te leggen. Het is goed voor het hoofdje en hij wordt er meteen ook sterker van in zijn nek.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tobes hoofd ie ook een beetje plat op zijn achterhoofd. Maar ik heb er eigenlijk nooit zo mee gezeten? Maar misschien dat het toch niet zo erg is als het bij anderen is?

9. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Jusin had ook voorkeurshouding plat op zn achterhoofd, na maanden fysio was het resultaat toch een helm, helaas te laat want na 2 maanden waren zn fontanellen dicht een hielp de hem niet meer.

Voor meer info mag je me pb-en heb ff geen tijd om alles uitgebreid te typen...

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ lovelylonnes: valt het echt op zijn afplatting? En hoe groot is ie dan?

Wat hier ook trouwens het geval is, is dat ik geen voorkeurshouding meer bemerk. Hij draait alle kanten op en slaapt ook alle kanten op. Maar zijn afplatting wordt niet minder.

11. Dania

Dania Actief lid

21 mei 2008
    199
    0
    0
    Zuid Holland
    He merleq, dat heeft mijn zoontje ook. Hij slaapt nu beiden kanten met zijn hoofdje maar de afplatting blijft. Ik wil toch naar de kinderarts ervoor. Vind het niet leuk als het toch nog erger wordt. Wat doe jij er aan?

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mja niets dus. In het begin heb ik hem steeds gedraaid zodat ie niet op zijn achterhoofd lag, maar aangezien dat nu niet echt meer aan de orde is EN omdat ik geen verbetering maar ook geen verergering zie, ben ik daarmee opgehouden. Zijn afplatting zie je wel, maar ik denk dat het met haar straks niet meer te zien is (het zit precies bij zijn kale plek). Je voelt het ook heel goed. Maar ik weet niet, vind een helmpje daarvoor gewoon te ver gaan... Maar zoals ik al zei, misschien dat zijn afplatting veel minder erg is dan bij andere kindjes? Ik heb geen vergelijkingsmateriaal dus ik weet het niet...

13. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Mijn zoontje heeft ook een afplatting en daarvoor komt de fysio. Toen hij 6 weken was is de fysio voor het eerst geweest en heb er al veel aangehad. Het is al beter geworden, maar ze zei tegen mij dat het binnen 2 tot 3 weken afgeplat kan worden en dat het wel een half jaar tot een jaar kan duren dat het (met oefeningen) is weggetrokken.
    Hier ook wel een babysleep, maar alleen voor in de box. Overdag slaapt hij op zijn zij in de kinderwagen in de kamer. 's nachts mag hij "kiezen" op welke kant hij slaapt. Dit alles is natuurlijk wel door de fysio bepaalt.

14. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ons zoontje had ook een forse voorkeurshouding tgv vacuumpomp. Hij ontzag die kant van zn hoofd totaal en had al een beetje een scheef oortje... Met 7 weken naar de osteopaat geweest en na 1 (1!!) behandeling draait hij zn hoofdje weer alle kanten op! Waarschijnlijk zijn we de fysio nu voor...

15. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    Jelle had een scheef achterhoofd door een bult rechts op zijn hoofd van de bevalling.
    hij had een sterke voorkeur, fysio gehad en helmtherapie wat echt super heeft geholpen jelle heeft nu een mooi rond bolletje met helaas nog wel een bult door de bevalling maar de helm mocht hier geen druk opgeven.
    Jelle droeg zijn helm vanaf 5 en halve maand t/m 10 halve maand.
    en echt de ouders hebben er meer moeite mee dan het kind zelf, we hebben jelle er nooit over gehoord. alleen als het smoor heet was en de zweetdruppels door de gaatjes kwamen en in de nek deed ik de helm af alleen bij jelle hoorde ik niks het was hem wel goed.

dus denk goed om de afplatting en ga anders voor de zekerheid naar de kinderarts die zegt dan wel dat het wel of niet nodig is maar anders er altijd voor gaan het gaat wel om je kindje zijn hoofd

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.200
    113
    Brabant
    ons meissie die heeft ook een behoorlijke afplatting (bij 4 maanden ruim 109 graden) en krijgt al vanaf de 8 weken fysio. Wat ik wel geleerd heb is dat je een afplatting zelf niet goed in kan schatten, daar gaat een heel ingewikkeld meet en reken werk aan vooraf. Ze meten het dus in graden en zo kun je goed de verergering/ verbetering in kaart brengen. Ze hebben nu 3 keer zo dr hoofdje opgemeten en ze ging van 107 - 109 - 107(bij 5,5 maand). Wij hebben nu besloten het zo te laten en door te gaan met de fysio. belangrijkste reden voor ons is dat haar aangezichtje aanzienlijk verbeterd is (en dat zagen we eigenlijk alleen bij de berekening).

Tips: achterhaal waarom hij die voorkeurshouding heeft. Isa had het door kortere nekspieren aan 1 kant, dus die zijn we op gaan rekken en haar consequent de andere kant op laten kijken. Vooral met voeden, want dat doe je immers erg vaak:)

Succes

17. Kimsp

Kimsp Actief lid

12 jun 2008
    117
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties. Het gaat erg goed moet ik zeggen. De babysleep gebruiken we altijd, dus ook 's nachts en dan op 1 kant. Vanochtend was de fysio erweer en zij zag ook duidelijk verbetering. Dyon proberen we ook steeds op de buik te leggen in de box, maar hij vindt het weinig aan, we blijven volhouden......
    verder is het een heerlijk mannetje en erg lief, duswe genieten en met z'n hoofdje komt het vast allemaal wel goed, we moesten ons totaal geen zorgen maken, hij is nog erg jong en de fontanel is nog lang niet gesloten.

18. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    ik denk als je je kindje op zn zij legt dat het waarschijnlijk weer goed gaat vormen het is namelijk ook verkeerd gaan staan. zou je kindje sowieso niet meer op de rug laten dan wordt het erger.

Deel Deze Pagina