Cavia's?

Discussie in 'De lounge' gestart door jojo85, 11 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    We zijn al een tijdje aan het wikken en wegen en willen graag cavia's gaan halen. We hebben nooit huisdieren gehad. Ik wel als kind, maar dat was dan bijvoorbeeld 1 cavia in een vrij klein hok. Of konijnen buiten waar (in mijn ogen achteraf) te weinig naar omgekeken werd. Daarom heb ik er lang niet aan willen beginnen. Nu dus wel, maar dan wil ik ook echt goed voor ze zorgen. Ik heb online wat rondgekeken naar cavia's uit een opvang. Die zijn volwassen en dan kunnen we ook een beetje kijken of hij/zij qua temperament bij ons past.
    Ik ben ook aan het kijken naar een hok. We willen er 2 of 3, dus het moet best een flink hok zijn.
    Ik ben heel benieuwd of er hier mensen zijn die goede tips hebben en dan eigenlijk over alles wat met de voorbereiding te maken heeft.

2. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Wij hebben er 2, uit de opvang (mocht je in de regio wonen, ze heeft een fb pagina: cavia opvang oterleek/Alkmaar). Moest een contract tekenen dat ik er niet mee mocht fokken en ze naar haar terug gaan mocht het niet goed gaan thuis.

3. Spiekerbox

Spiekerbox Fanatiek lid

15 mei 2021
    1.038
    1.263
    113
    Vrouw
    De enige tip die ik heb is: lees je goed in. Dat is eigenlijk alles. En dat geldt natuurlijk voor de aanschaf van elk huisdier. Je komt over alsof je dat ook al doet, dus lekker blijven doen. Heb je al eens op de site van De Grote Cavia gekeken? Daar staat veel nuttige informatie op. Ook veel medische dingen, naast de standaard dingen als voeding en huisvesting.

4. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Wij hebben 2 cavia's . Ik had ze eerst binnen, het grootste hok dat ik kon vinden 160 dacht ik. Maar ik vond het sneu, nu zitten ze buiten in de ren met onze 2 konijnen en ze zijn zo blij daar. Veel natuurlijker, ruimte en meer tevreden. Ze verwilderen wel wat meer omdat ze niet in handen komen maar ze zijn wel tevreden en blij. Onze konijnen hebben we nu 3 jaar en zijn ook super blij daar buiten. Ook geen handtamme konijnen maar wel super makkelijk in het de ren met onze dochter er bij in.

Zara75 vindt dit leuk.
  5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik heb jaren cavia's gehad. En ze zijn heel geschikt voor kinderen. Heel tam te krijgen en geen nachtdieren (zoals bijvoorbeeld een hamster).

Het zijn groepsdieren. Dus nooit een cavia alleen houden! Ze hebben een soortgenoot nodig (een andere cavia dus geen konijn).

Mijn ervaring is dat vrouwtjes onderling het beste werkt. Mannetjes kunnen ook maar ze kunnen gaan vechten (ook als ze familie zijn). Zet nooit een vrouwtje bij meerdere mannen. Als je niet continu jongen wilt (ze zijn heel jong geslachtsrijp) haal dan 2 dieren van hetzelfde geslacht.

Mijn ervaring is dat een opvang of goede fokker beter is dan een dierenwinkel. Daar kijkt men puur naar het geld en stelt geen vragen aan de koper.

Een hok moet zo groot mogelijk zijn. En met 3 dieren wellicht met 2 verdiepingen. Ze hebben hun eigen terrein. En te weinig ruimte zorgt voor irritatie. Haal caviavoeding (geen knaagdierenmix). Ze hebben extra vitamine C nodig. En dagelijks vers hooi groente en fruit. Je moet ook de nagels knippen.

En doe het nooit alleen voor de kinderen. Ze kunnen best oud worden (7 a 8 jaar) en jij als ouder blijft verantwoordelijk voor de verzorging. Dat moet je wel willen.

jojo85 vindt dit leuk.
  6. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik probeer dat wel te doen ja, maar ben zeker nog niet volledig. Dus ik ga nog even door :)

Spiekerbox vindt dit leuk.
  7. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Heb jij ervaringen met zo'n hok met verdiepingen? Lukt het ze wel om zo'n trappetje te gebruiken?

8. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik was eerst van plan ze buiten te houden en dan als het heel koud binnen, maar ik begreep dat ze niet goed tegen temperatuursveranderingen kunnen, dus dat je daar ook voorzichtig mee moet zijn. Daarbij dacht ik dat het misschien gezelliger voor ze is om juist binnen wat dichterbij ons te zijn. Hoe groot is jouw ren/ hok voor de konijnen en cavia's samen?

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Wij hebben 2 cavia's.
    De eerste 2 kregen we van vrienden, die wilden er graag van af. Toen ging er een dood, heeft de andere lang alleen binnen gezeten(maand of 2 denk ik?)
    Superzielig!!.. Was ook veel aangekomen(stress eten).
    Toen gaan koppelen met een dame van de kinderboerderij. Koppelen was wel even pittig, maar zijn er enorm blij mee.
    Nu zijn het echt maatjes.
    Degene die het langst bij ons is, is echt zo enorm tam. Het was begin corona tijd dat ze alleen kwam te zitten en ze is heel erg verwend door mijn oudste dochter. Die hebben uren en uren liggen knuffelen op het gras.

De andere is heel schuw, maar gelukkig.
    Het zijn dankbare beestjes, zelfs ik vind ze leuk.
    Onze oudste dochter(12) zorgt al denk 2 jaar volledig zelf voor ze. Ik doe helemaal niks meer.

Ze staan zomer en winter buiten. Alleen afgelopen winter bij -15 zijn ze naar binnen gehaald.

Je moet wel alert zijn op verandering en dan ook echt de dierenarts bellen.
    Gelukkig doet onze dochter dat allemaal en ze zorgt zo enorm goed voor ze. Dat is niet normaal..

jojo85 vindt dit leuk.
  10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.183
    113
    Brabant
    Ze hebben bij ons een houten hok met 2 verdiepingen, ze vliegen de trap op.

Onze ren is denk ik 2.5*0.9 daarin staan nog svhuilhuisjes en hun hok

jojo85 vindt dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Wij hebben 2 cavia's, mannetjes, zijn goed gekoppeld. Er is een overvloed aan mannetjes bij de opvang, dus misschien toch proberen 2 mannetjes te krijgen dan?

Onze kooi is an sich niet zo groot, maar ze lopen bij ons vrijwel de hele dag rond in huis. We hebben ook buiten een ren.

Het zijn vrij schrikachtige beestjes, dus het is wel van belang om ze regelmatig vast te houden, te aaien en te knuffelen. Hier is de oudste ruim 3,5 jaar en de jongens geven ze nog steeds zeer veel aandacht. Maar ook ik vind ze leuk. Doordat ze zoveel aandacht krijgen, zin ze zeer tam.

7 a 8 jaar is overigens erg oud voor een cavia, maar ze kunnen idd wel zo oud worden. 4 a 5 jaar komt meer voor, maar als ze eenmaal iets hebben, dan is het vaak snel afgelopen.

12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    IMG_20210902_110435.jpg
    Ip moeten ze de winter ook buiten kunnen vertoeven. Hok goed met stro en mandjes doen. zo intens zijn de winters niet in Nederland ( behalve afgelopen winter een weekje) . Onze buiten ren is 2.5 bij 5 gok ik, en ze hebben allebei een eigen hok met aparte ingang. Voor de cavia heb ik een verhoging naast het trappetje naar boven gemaakt omdat ze niet diepte goed kunnen zien. Kleinere hok is voor de cavia's.

ps: ik heb ook 2 mannetjes, broertjes.

jojo85 vindt dit leuk.
  13. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij hebben cavia’s, ik heb ze al jaren. Fijn dat je je goed inleest!
    Belangrijk is dat je ze niet alleen zet, ze een ruim en schoon verblijf hebben en dat ze goed voer krijgen. (Goede brok, hooi, groente en eventueel fruit).

Je kunt de meeste cavia’s best tam krijgen maar het blijven prooidieren. Oppakken/knuffelen vinden ze lang niet allemaal leuk. Hier komen ze wel om eten vragen en we kunnen ze aaien, diegene die we nu hebben zijn alleen niet zo knuffelig. We hebben ze w el geleerd om bv op de bank te komen zitten en dan kun je ze ook rustig aaien, zolang ze maar niet opgepakt worden.
    Wij hebben een draadkubus kooi met verdieping (verdieping is eraf nu we nog 2 cavia’s hebben). Die staat op hoogte van de bank (vandaar dat ze daar ook zelf op lopen).

Voor de aanschaf zou ik inderdaad bij een opvang kijken. Zij kunnen nog meer info verstrekken :)
    Wij vinden het hele leuke beestjes, maar je moet wel een beetje rekening houden dat ze niet altijd even knuffelig en actief zijn.

jojo85 vindt dit leuk.
  14. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hier bijna 40 cavia's gehad en er ook mee gefokt. Inmiddels niet meer maar vind het nog steeds enorm leuke beestjes. Zoon reageert er helaas allergisch op dus zullen ze hier niet meer komen.
    Maar wij hadden dus een enorme flat gemaakt van een Pax kast van de ikea met meerdere verdiepingen. Ze konden via een trappetje van verdieping naar verdieping en er zaten plexiglas randen aan de voorkant. Omdat een cavia niet springt was de flat niet helemaal dicht.
    Ze hadden tunnels, hooiruifjes, mandjes. Ik had wel bij meer dan 2 vrouwtjes een gecastreerde beer erbij. Zo'n man houd vaak een groep dames toch wat rustiger en omdat hij gecastreerd is hoef je niet bang te zijn voor baby's.

Edit: En bij ons had ik de cavia's op fleece en badmatten met incontinentiematten eronder. Elke dag veegde ik de poepjes eraf, en in de winter 1x en de zomer 2x per week verschoonde ik alles.

Zilverkreeftje en jojo85 vinden dit leuk.
  15. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Ik heb 2 cavia's gehad en ik zeg heel eerlijk.. het leuke was er bij de kinderen wel snel af. Ik draaide uiteindelijk alleen voor de verzorging op en die arme beestjes zijn nadat er een keer een kat achteraan ging bij het verschonen van de kooi (de beweging wakkerde een jachtinstinct aan bij een van mijn katten) niet vaak meer uit de kooi geweest om te knuffelen of echt aandacht te geven. Ik heb ze wel goed verzorgd hoor, grote schone kooi, eten, nagels knippen etc.. maar toch zou ik er niet snel weer aan beginnen. Toen de ene na 5 jaar overleed heb ik een goed huisje gezocht voor de andere.. ik wilde niet dat ze alleen bleef.
    Onderschat niet hoe oud ze kunnen worden, denk ook aan vakanties/weekendjes weg: is er iemand die voor ze wil zorgen? (Dat was hier niet evident).. oh en zorg voor genoeg verstopplekjes/huisjes in de kooi en kies het liefst voor een kooi waarbij je ze rustig van de zijkant benadert en niet van boven.

16. Relax

Relax Fanatiek lid

26 sep 2009
    1.865
    2.057
    113
    Vrouw
    Die van mij weigerden trouwens een trapje/verhoging op te lopen.. de bovenverdieping van de kooi werd hier niet gebruikt dus hebben we al gauw een nieuwe kooi aangeschaft.

17. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Dat doen die van mij ook niet. Bovenverdieping hebben we weggedaan. Dochter heeft van de houten plank een huisje gemaakt. Mijn dochters vinden ze nog steeds heel leuk, hebben ze nu ruim een jaar. Jongste wat minder maar de oudste geeft ze mega veel aandacht.

18. Sunshine1993

Sunshine1993 Niet meer actief

Wij hebben ook altijd cavia's. Als eer een van de twee overlijd steeds een vriendje er bij. Echter na een operatie kunnen mijn mannen niet meer samen. Een van de twee had een gelukkig goed aardig gezwel wie ik heb laten weg halen. Toen hij uit eindelijk terug bij de ander kon werd het knokken. Als ze elkaar alleen al ruiken beginnen ze te knarsen. Zo jammer, ze kunnen flink aggresief worden/zijn. Vooral tegen elkaar dan. Tegen mensen zijn ze super tam.

19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Hier ging dat prima. Sommige cavia's moesten even wennen. Ik legde dan eten op de trap. Of zette ze boven neer. Daarna vlogen ze naar boven en beneden. Ook goed voor de beweging. Wellicht dat sommige oudere cavia's het minder snel leren.

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Wij hebben er 3 :D ze zijn zo leuk!
    Zomers leven ze buiten in een ren met nachthok eraan vast, ze gaan savonds zelf naar binnen om te slapen.

In de winter hebben wij ze binnen, hebben een verblijf van 140x70 met een deel verdieping erbij.

belangrijk is elke dag schoon water, vers hooi en voldoende groenvoer. Brokjes is hier eigenlijk puur bijzaak, krijgen ze een beetje van.

20210201_121422.jpg Dit zijn Beer, Fien en Soof.

Deel Deze Pagina