Voor jou en @boogiebril Het leuke van bujo vind ik dat er eigenlijk geen ruimte is voor perfectie. Dus je leert gaandeweg om te accepteren dat dat geen haalbaar doel is. Ik heb daardoor in het bujo mn perfectionisme los kunnen laten. Je moet gewoon ergens een keer beginnen, en dat het fout gaat of iets niet werkt voor je. Dat is onderdeel van het systeem. Dus dan sla je gewoon de bladzijde om en probeer je weer wat anders. Sommige mensen halen ‘mislukte’ pagina’s er uit of plakken ze dicht. Maar dat mag ik van mezelf niet. (Beetje zelfkennis, dan zou ik bezig blijven)
Ik zou het ermee eens zijn als je niet een inhoudsopgave moet maken. Want ja nu heb ik wat dingen die een inhoudstafel kunnen maken maar dan komen er meer dingen in en her en der want eerst wat lijstjes dan een recept of 2 dan wat dingen die ik wel wil maken voor in huis. Hoe maak je hier een inhoudstafel voor? Inhoudstafel voor mij is van p1-20 klusjes p21-30 recepten maar daar vind ik er meer van dus klopt mijn index niet. Blijf wel bij mijn lijstjes in aparte boekjes.
Ik ben blij dat ik afgelopen nacht dit topic heb gevonden. Ik start in september met een HBO studie, werk daarnaast 32 uur en heb een gezin ik was al aan het nadenken hoe ik dit zou gaan doen met 3 agenda’s. Vandaag veel filmpjes en informatie gezocht en wat spulletjes besteld. Boekje van dingbats fineliners en brushpen van pigma micron en washitape van ome Ali (heeft echt te veel keuze) Hopelijk kan ik deze week beginnen zodat ik nog mijn draai kan vinden voor mijn studie start Hopelijk is het papier van dingbats echt fijner qua doordrukken, daar zou ik me anders echt aan gaan storen. Ik ga morgen even bij action kijken voor een goedkope bujo om in te oefenen met de brushpen, kan ik daar meteen eventuele leuke letters in bewaren en terug kijken.
De index maak je juist omdat alles door elkaar staat en je dingen terug wil kunnen vinden. Dus ook de index maak je ‘onderweg’. En niet van te voren al. Dat is meer een soort tabbladen systeem en dat is niet het idee van een bujo. In de praktijk betekend dat dus als je een maand begint, zet je in de index ‘Juli’ en dan het pagina nummer. Vervolgens maak je misschien een week, die niet in je index gaat (bij mij dan). Daarna misschien een pagina van iets, bijvoorbeeld een ‘dankbaarheidslog’. Dan zet je daarna in je index ‘dankbaarheidslog’ en daarna het pagina nummer. En zo ga je door. Misschien heb je hier wat aan. Dit is een ‘Flip through’, dus iemand die haar Bullet Journal door bladerd. Dan zie je hoe het er uit ziet.
Wat super leuk! Ben benieuwd wat je ervan vind en hoe het lukt met opzetten etc. Wat betreft de Bullet Journals van de Action. Die waren in no time de winkel uitgevlogen en zijn al een tijdje uitverkocht. Ik weet ook niet of ze nog komen. Maar voor oefenen met pennen en zo, kun je in principe ieder papier gebruiken. Kan ook gewoon op lijntjes denk ik.
Oh ik dacht dat ik ergens (niet hier) had gelezen dat iemand afgelopen week nog een bullet van de action had gekocht, geen idee maar anders haal ik gewoon een leuk schriftje
@iMoeder @Louise11110 bedankt voor de tips. Dan is dit juist een mooie manier dus om te leren dat alles mag en ik kan oefenen met crea dingen. Ik ga het toch maar eens doen, misschien helpt dat met die rem die ik soms heb bij crea en spontane dingen!
Ik maak telkens weekoverzichten, beetje zoveel als ik zin heb. De ene keer 1 de andere keer meteen 4 voor de hele maand. In mijn jaaroverzicht staan de belangrijkste dingen al, dus dat weekoverzicht is vooral om het wat specifieker in te plannen (voorbereiding etc). Maar ik werk telkens gewoon op de volgende bladzijde. Dus dan weer 2 weekoverzichten, dan een overzichtje van welke boeken ik nog wil lezen, dan een tracker voor sport, dan weer 4 weekoverzichten etc. Dat werkt prima, het klinkt onoverzichtelijk, maar dat is het niet. Juist die ‘chronologie’ vind ik zo fijn.
ik ga even volgen hier laatst bij de bruna een bullet journal gekocht, was wel wat begonnen maar vervolgens lagen al m'n spullen verstopt in een kast met een andere kast (in delen) ervoor dus kon er niet bij... op pinterest staan erg leuke dingen, maar vaak ook allemaal zo mooi dat mijn perfectionisme het ook niet helemaal aandurft haha. maar het geeft in elk geval wel wat inspiratie! ik zou zo'n weekly/daily vooral willen gebruiken om te tracken hoe het met mij gaat. ik ben al een tijdje overspannen en het zou zo fijn zijn als je op gegeven ook echt die stijgende lijn kunt zien qua energieniveau/humeur/hoeveelheid hoofdpijn e.d. wil ook de to do lijstjes van het huis (verbouwingen) erin zetten idd als een soort braindump, als het maar uit m'n hoofd gaat en ik niet alles (meer) hoef te onthouden m'n haak- en brei projecten wil ik er ook in gaan verwerken vooral fijn om later nog eens wat details terug te kunnen vinden over een patroon of aanpassingen o.i.d. ook wil ik er een soort van art journal van maken, dus gewoon eens af en toe random wat uitproberen op dat gebied lijkt me leuk als ie vol is om dan het resultaat eens terug te zien van vanalles! @iMoeder je hebt me overgehaald om het niet proberen vooraf in te delen (iets met behoefte aan structuur, en perfectionisme) maar 'go with the flow' lekker alles door elkaar. ben erg benieuwd of me dat gaat lukken haha
Ik heb een boekje waarin ik lijstjes bijhield. maar het perfectionisme houd me dan weer tegen. als er iets fout gaat en de indeling.... hahaha. het moet overzichtelijk. ik lees nu dat ik dat los moet laten.. maar toch. ik zou mijn weekmenu's graag bij elkaar willen hebben en misschien mijn to-do's ook én de lijstjes van de wensen te lezen en te kijken en op vakantie gaan ed. misschien is dan zo'n filofax wat voor mij hoewel ik niet zo van de ringbandjes ben..
Bekijk bijlage 582438 Bekijk bijlage 582439 Heb vanmorgen bij de action een notitieblok gekocht voor een euro... mooi om in te oefenen dacht ik. Maar jemig wat ja dit leuk en ontspannen! Lekker krabbelen en alles opschrijven wat de dag, week of maand me gaat brengen!
Ik ben even aan het rondkijken op internet, maar als ik dan een leuke bullet journal zie, dan staat er al een hele index in of voorbeelden. Ik wil er gewoon eentje die gelijk met stippen begint (en niet te duur). Wie weet er eentje? En wat voor pennen gebruiken jullie?
Leuchtrum heeft boekjes met puur stipjes, dus geen pagina’s waar al een kopje boven staat. Die heten alleen niet ‘bullet journal’. De goedkope boekjes van de Hema zijn ook enkel met stipjes, mooie prijs ook vind ik. Vind het papier ook fijn, best stevig! Bij Mus staat er wel al wat in, maar gelukkig maar weinig; je zou die blz aan elkaar kunnen vastmaken met een paperclipje ofzo... Qua pennen heb ik een setje van Sakura, verschillende diktes fineliner. En ik gebruik pastel markers van Stabilo - die kunnen wel doordrukken, maar valt bij mij reuze mee.
Ik heb er vandaag ook 1 gekocht. Ook een paar kleur potloden erbij, hou van zachte kleuren. Vanavond maar eens kijken of ik er wat van kan maken.
Als je bujo leuk vind maar de agenda of een structuur wel echt nodig hebt, dan is een agenda of map met ringband /gaatjes wel handig. Dan kun je flexibeler ermee omgaan en heb je een logischer overzicht voor je hoofd. Ik heb dat ondat ik geem vast werk- en vrije dagen heb, en toch kan ik door extra blaadjes toe te voegen het idee van bujo volgen.
Ik heb ook tig lijstjes in mijn telefoon: - recepten - weekmenu’s - Netflix-series om te kijken - boeken om te lezen - uitjes om te doen - leuke campings Totaal onoverzichtelijk. Zo’n bulletjournal is misschien ook wel wat voor mij.