Kind steeds nachtmerries?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bloem2310, 11 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Hoi allemaal,

Mijn zoon roept me bijna iedere nacht 1 à 2 keer wakker omdat hij een nachtmerrie heeft.
    Ik ga dan even naar hem toe, laat hem zijn droom vertellen, knuffel en kus en weer slapen.
    Ook kijkt hij na het eten geen tv meer omdat ik las dat dit nachtmerries kan triggeren.

Ik vraag me dus af of hij soms echt nachtmerries heeft. Soms roept hij al vlak nadat hij in bed ligt of als ik hem vraag wat hij droomde, dan zie ik hem eerst snel nadenken voor hij iets vertelt. Daarnaast lijkt iedere nacht nachtmerries een beetje veel.

Ik vermoed dat de aandacht van mama ook gewoon heel fijn is, maar ik kan dit niet zeker weten natuurlijk. Ondertussen breekt het mijn nachtrust wel een beetje.
    Iemand hier ervaring? En wat zou ik hiermee kunnen?

2. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Soms vraag ik het gewoon direct "had je echt een nachtmerrie of wil je gewoon even bij mama zijn?" En savonds hetzelfde "wil je nog even praten? We gaan vannacht niet mama roepen met nep nachtmerries, je gaat gewoon slapen, maar als je nog met iets zit, kom ik nu even bij je zitten en dan praten we erover". En meestal is dat genoeg.

Ik moet er wel bij zeggen dat het in fases komt, geen repeterende dromen en dat ze verder ok zijn. Als het over langere periode, steeds dezelfde droom en er speelt meer, dan zou ik verder kijken.

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Als mijn zoontje van 5 een nachtmerrie heeft dan is hij overstuur en huilt. Dan vind ik troosten niet erg, maar dat gebeurt 1x per maand ofzo. Als hij wakker wordt van een (nare) droom dan doet hij een lampje aan, gaat naar de wc en wat water drinken ofzo. Kun je die afspraak niet met je zoon maken? Hoe oud is hij? Misschien de mama-knuffeltijd alvast bij het naar bed gaan doen en ook zo benoemen (deze is alvast voor vannacht)? Het boek Slaapklets kan ook helpen.

4. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik heb inderdaad ook eerst gekeken of het ergens vandaan kan komen maar eigenlijk gaat het heel goed met hem. Ook zijn de dromen niet repeterend.

Hij is 6 jaar (vergeten erbij te zetten) en wat je zegt over overstuur zijn ken ik ook, dan huilt hij echt en hoor ik de angst in zijn stem. Maar deze zijn echt anders.
    Dankjewel voor je tips, ik ga dat even proberen met hem. Met name eerst een slokje water nemen en dan kijken of het slapen zelf weer lukt :thumup:

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Waarschijnlijk nog even extra mama tijd.
    Misschien spelen er dingen op school wat hem dwars zit en komen die eruit wanneer hij zijn rust kan vinden.

Onze zoon riep me ook vaker. Als hij echt een nare droom heeft laat ik hem naar de wc gaan en een slokje water nemen.

Als hij een knuffel nodig heeft ze hij dat hij een nachtmerrie had. Ook wanneer hij binnen 5 min riep.

We gingen lezen in ons bed, even knuffelen en daarna naar zijn eigen bed.

Toen hij wat ouder was zijn we begonnen met slaap klets.

Inmiddels 8 en als het even minder loopt op school heeft hij meer knuffels nodig. Ook midden in de nacht. Al is dat een stuk minder geworden.

6. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik ga dat kletsen voor het slapen ook meer doen nu inderdaad. Mijn zoon is altijd een ontzettend makkelijke slaper geweest en hij viel na het lezen van een verhaaltje altijd gelijk in slaap dus ik heb dat nooit zo gedaan. Maar hij wordt ouder natuurlijk en misschien moet zn koppie meer leeg voor hij gaat slapen. Dankjewel voor de tips!

owly vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina