coeliakie

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Linda23, 9 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda23

Linda23 Lid

12 sep 2007
    12
    1
    3
    Mijn zoontje van 12 jaar heeft zeer waarschijnlijk coeliakie.
    Zijn er hier meer moeders met kinderen met coeliakie?

Wat wachten nu alleen nog op de uitslag van endomysium (ema), als deze positief is hoeft hij geen biopt.
    Zijn anti ttg iga was 4966, dus wel zeer hoog. Van de kinderarts mag hij al gluten vrij gaan eten ondanks dat die ema uitslag nog niet binnen is.

Wat ook uit de bloeduitslagen is gebleken is dat hij een ijzer tekort heeft. Hopelijk krijgt hij hier iets voor. Hij is, sinds dat we het weten ook wel erg moe. Net of het nu pas allemaal eruit komt. Net zoals zijn buikpijn.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen...

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ja, hier onze jongste en ik zelf. Ook torenhoge antistoffen. Geen biopt nodig geweest. Het dieet is heel precies, en echt even wennen/ zoeken voor iedereen in het huishouden. Vooral als je er nog niet mee bekend bent. Maar vele knappen vrij snel op, hoewel het ook aan de darm schade ligt.
    Een tip is, word lid van de NCV glutenvrij.nl. Daar staat onwijs veel info op. Ook voor scholen. Tip 2, leer etiket lezen, en neem in het begin echt de tijd voor boodschappen doen. En nieuw recept/ verbeterde receptuur melding: altijd lezen. tip 3; Maak je keuken flink schoon en gebruik eigen producten en materialen voor je zoon in bijv een eigen la/ plank. Plak er desnoods naam stickers op om verwarring te voorkomen. Want een kruimel kan al ziek/ beschadiging geven. Gun je zoon en je gezin de tijd om andere smaken aan te wennen. Veel is tegenwoordig glutenvrij. En veel is dat van nature (groente, fruit, rijst enz) Maar smaken verschillen. En zijn ook glutenvrije webwinkels voor (bijzondere) glutenvrij eten. Ah heeft ook veel al een logo gegeven, jumbo heeft ook een eigen vakje, Holland en baret heeft ook een schap. Leer zelf brood bakken in de machine, dat is vaak beter dan verpakt. En denk aan de belasting teruggave volgend jaar. Hopelijk krijg je zo een bedrag terug. En nog een tip; zoek een dieetist met kennis van coeliakie (zie NCV).
    hoop info zo. Ik hoofdact je zoon snel opknapt en wat lekkere favorieten kan vinden.
    anderen zullen vast nog mee tips hebben. En je groeit er in. Hier m’n eerste pizza, die droop 15 jaar geleden door het ovenrekje. Maar nu bak ik van alles ;).

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Mijn jongste dochter heeft officieel geen coeliakie (alleen bloedonderzoek gehad, geen biopt), maar wel alle klachten. Kinderarts adviseerde dan ook om haar glutenvrij te laten eten. Dat doet ze nu zeven jaar. Ze kan alleen ook niet tegen boekweit (wat in veel glutenvrije producten zit), dat is soms we onhandig, maar we hebben inmiddels wel onze weg gevonden.

4. Krokodil16

Krokodil16 Bekend lid

8 jan 2021
    764
    811
    93
    Vrouw
    Hier twee kinderen met coeliakie en ik heb het zelf. Op facebook heb je groepen: coeliakie bij kinderen en ouders

Deel Deze Pagina