In verwachting en blunders

Discussie in 'Gezondheid' gestart door jenelle, 15 nov 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jenelle

jenelle Lid

21 mrt 2020
    20
    2
    3
    Vrouw
    Hi iedereen!

Ik ben op dit moment 31weken zwanger en oh wat een rit is dit zeg.. Ik heb het idee dat ik ALLES verkeerd doe:D

Je mag tegenwoordig zo weinig en ik heb al zoveel blunders gemaakt.. Vorige week nog dat ik een zak met kroepoek naar binnen werkte en dacht SH*T dat mag helemaal niet.. Nou ga zo maar door dit heb ik de hele zwangerschap door gehad, achteraf er achter komen dat iets niet mag..

Nu hoor ik iedereen om me heen hoe perfect alles gaat en hoe zij dat probleem niet hebben en dan denk ik nou.. Ik kan vast niet de enige zijn toch:roflmao:
    Laten we elkaars blunders delen dan kunnen we er misschien nog om lachen met ze alle :p

2. bozoe

bozoe VIP lid

9 jul 2014
    5.478
    5.838
    113
    Eh... mag je geen kroepoek?:o:
    Dat wist ik ook niet..

Spectre vindt dit leuk.
  3. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Heeft mij niet tegen gehouden. Als je ziet wat je nu niet meer mag v.s. de periode van G (2016) dan blijft er gevoelsmatig niet veel meer over. Kroepoek is vanwege t zout en ivm schaaldieren geloof ik. Nouja had een ultra lage bloeddruk, dus dat probleem viel in elk geval weg.

@TS je kan de zwangerhap gebruiken mocht je er wat meer op willen letten. Ik had m voornamelijk voor de terugroepacties eerlijk gezegd.

Liet alleen de filet american en de biefstuk staan (well done is niet lekker). Beetje beperken met de koffie en dat was t wel weer.

4. jenelle

jenelle Lid

21 mrt 2020
    20
    2
    3
    Vrouw
    Ja… dat mag niet.. :roflmao:

5. jenelle

jenelle Lid

21 mrt 2020
    20
    2
    3
    Vrouw
    Ja je mag echt heel weinig.. Welke dingen mochten er in 2016 nog wel weetje dat toevallig nog?

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Tonijn uit blik was geen issue, niet dagelijks uiteraard. Rookvlees geloof ik ook niet.

Ik eet niet heel gevarieerd dus heb er vast ook heel veel gemist. :roflmao:

Snijworst weet ik niet meer zeker. Salami was wel een no-go toen al.

7. Flipje25

Flipje25 Actief lid

23 feb 2018
    123
    110
    43
    Vrouw
    O shit… ik wist niet dat je geen kroepoek mag tijdens de zwangerschap. Ik woon in een land waar ze geen kroepoek hebben. Net een hele lading uit Nederland meegenomen en al een deel van op. Wat is precies de reden?

8. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Het is gemaakt van garnalen, en garnalen worden afgeraden tijdens de zwangerschap vanwege kans op verhoogde gehaltes dioxine, kwik en PFAS.

9. Flipje25

Flipje25 Actief lid

23 feb 2018
    123
    110
    43
    Vrouw
    Ah vandaar. Bedankt voor je antwoord. Dan mag m’n man t verder opeten…

en ik was zo blij met m’n kroepoek Haha.

Droompje123 vindt dit leuk.
  10. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Hihi wel echt balen, ik zou het gewoon bewaren tot na de zwangerschap! En dan helemaal los gaan erop haha. Toevallig geen cassave kroepoek meegenomen ook? Vond ik een erg fijn alternatief tijdens de zwangerschap.

Snananas vindt dit leuk.
  11. Flipje25

Flipje25 Actief lid

23 feb 2018
    123
    110
    43
    Vrouw
    Nee helaas niet meegenomen. Volgende keer dan maar weer als we in NL zijn.

Ja bewaren kan ook nog idd. Ben nu pas 8 weken zwanger, dus dat wordt wel lang bewaren.

misschien is het ook maar beter als t me niet meer ligt aan te gapen in de kast.

Vero0504 en Droompje123 vinden dit leuk.
  12. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Ik heb gewoon kroepoek gegeten. En ook gebakken garnalen.
    Bij mijn zoon mocht het gewoon. Evenals tonijn uit blik. Bij mijn dochter werd het afgeraden omdat heeeeel misschien als je het heeeeeel veel zou eten er een kleine kans was dat er heel misschien met iets een relatie was maar dat moest nog allemaal worden uitgezocht.

over 5 jaar mag je enkel nog een blaadje sla wat 20x gewassen is. :|

Mammavantwee, Zoe123, Indiana en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Snijworst geloof ik ook niet. Evenals paté. ( maar 2 sneetjes per week ) Tip voor de zwangere nu: gewoon de vega versie pakken, ook lekker!
    Salami mag wel maar dan verward. Op een pizza ofzo.

14. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Ja dit vind ik altijd een lastige, want vroeger werd er ook gerookt op kinderverjaardagen en in vliegtuigen, nu weten we beter dat dat een slecht idee is. Het is 9 maanden iets even niet eten/doen, hoe lang is dat op een mensenleven om een risico te vermijden.. Maarja, dat is mijn mening en ieder z'n eigen ding! :)

Snananas vindt dit leuk.
  15. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    #15 Malbec, 16 nov 2022
    Laatst bewerkt: 16 nov 2022
    Tja.. ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat kroepoek en roken 2 hele verschillende dingen zijn.
    Aanvulling: van roken is altijd duidelijk geweest dat het schadelijk was. Toen mijn moeder zwanger was van mij, was dat ook al zo. En dat is toch echt al 20 jaar geleden… ( grapje, i wish! :D )

Als het bewezen is, dan laat ik het staan. Dat was het nog niet en ik doe niet mee aan bangmakerij. Ik volgde alle adviezen nauwgezet op. Maar het moet wel bewezen zijn en niet zo’n vaag gebeuren. Dat was het toen ik zwanger was van N. Tonijn uit blik mocht bij L. Gewoon. Heerlijk van gegeten. Bij N. Was het inmiddels bewezen dat het niet meer mocht, dus netjes laten staan.

Ik heb overigs alles on hold moeten zijn 9maanden voor mijn zwangerschap, helse pijnen doorstaan omdat ik vertikte allemaal medicatie te nemen, dus aan die mentaliteit ligt het niet bij mij ;)
    Ik bedoel enkel te zeggen dat er snel dingen geroepen wordt zonder dat er überhaupt duidelijkheid is
    Weet niet hoe het nu overigs zit met kroepoek, ben niet meer zwanger dus laat het los :roflmao:

Zoe123 en Droompje123 vinden dit leuk.
  16. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Het geen garnalen eten werd ingevoerd tijdens mijn zwangerschap (juni 2021), en ik moet zeggen er was weinig vaags aan. Er was exact te vinden waarom het ineens werd afgeraden. Dat het een voorzorgsmaatregel is en vooral gaat om langdurige inname (maar dan niet alleen van garnalen maar van alle vissen die afgeraden worden om dezelfde stoffen), voor de achtergrondinformatie zie: https://www.gezondheidsraad.nl/binaries/gezondheidsraad/documenten/adviezen/2021/06/22/voedingsaanbevelingen-voor-zwangere-vrouwen/A6-Achtergronddocument-Beoordeling-vissoorten-en-dosering-visvetzuursupplementen-voor-zwangere-vrouwen.pdf . Met een beetje research is dit niet moeilijk te vinden.

En nee ik vind het opzich een normale vergelijking, vroeger werd er ook gewoon gerookt tijdens zwangerschappen omdat men hier toentertijd geen problemen in zag. Nu hebben we de kennis dat dit schadelijk kan zijn voor het kind, want er zijn nog steeds vrouwen die roken tijdens de zwangerschap waarbij het geen directe gevolgen hoeft te hebben voor het kind. Hetzelfde bij bijvoorbeeld dioxine, kwik en PFAS. Uit onderzoek is gebleken dat dit schadelijk is in bepaalde hoeveelheden. Dit betekent niet dat ieder kind hier gevolgen van hoeft te ondervinden als de moeder teveel stoffen heeft binnen gekregen. Maar ik persoonlijk voorkom liever iets waar ik invloed op heb. Zeker als je mentaliteit toch al in die richting zit! :)

Basisuil, Snananas, evaleana en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.755
    7.854
    113
    Vrouw
    Joe prima. :thumup:

“ Dat het een voorzorgsmiddel is en het gaat om langdurige inname “

zolang je niet iedere dag een zak garnalen naar binnen duwt kan er niks gebeuren.

Je zegt het note bene zelf.

Jammer dat je niet op mijn aangepaste tekst reageert, daar staan voldoende aanvullingen op.

Doe alsjeblieft niet of ik een domme muts ben die niet voldoende research doe. Ik heb voldoende onderzoek en navraag gedaan. Op het moment dat je roken gaat vergelijken met het eten van kroepoek sla je echt door.

Maar hè. Ieder zijn mening hè.

Ik ga hier niet meer op reageren.

Spectre, Mississippi en bozoe vinden dit leuk.
  18. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    #18 Droompje123, 16 nov 2022
    Laatst bewerkt: 16 nov 2022
    Je aanpassing stond er pas nadat ik mijn post al geschreven had, daarom heb ik deze geliked ;) . In het bijgevoegde artikel staat ook de hoeveelheid waarboven het schadelijk wordt.

Maar zoals je zegt ieder z’n ding. ;)

@TS in jouw geval zou ik me bij eenmalig niet druk maken, maar ik zou kroepoek/garnalen/andere afgeraden vissen niet structureel nuttigen zoals denk ik wel duidelijk werd uit mijn eerdere post :) . Maar ik denk dat niemand perfect is en een foutje iedereen kan gebeuren! Anders vind ik als iemand bewust dingen nuttigt die worden afgeraden. Maar ook daar weer, het is iedereens eigen lichaam en eigen zwangerschap. Wij gingen vorig jaar in juli trouwen, helemaal zwangerproof menu bedacht maanden van tevoren, voor mezelf maar ook vele andere zwangeren, lekker met veel garnalen, en toen net ervoor werd het afgeraden, dat was wel even heel hard balen.. gelukkig hadden we nog genoeg andere keuzes =‘D.

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Theeworst ook niet doen. Had zelf niet t besef dat dat rauw varkensvlees was, moeder was ook stomverbaasd (die eet wel theeworst maar absoluut geen filet american bijv omdat t rauw vlees is).

Was ook gelijk de laatste keer voor haar dat ze dat aanraakte.

20. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.987
    113
    Vrouw
    Hier vandaag nog ondoordacht twee spiegeleieren met zachte dooier gegeten. :o:

Kroepoek ook nog van de week, maar dat was bewust. Ik eet dat echt niet vaak en had berekend dat ik max 20 gram per keer eet. Zit 10% garnaal in. Nou, die twee gram garnaal zo nu en dan maak ik me echt niet druk om hoor.

Elsss vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina