Onze tuin grenst aan het gemeentegroen (ongeveer 4 meter breed). De groenvoorziening houdt inmiddels heel netjes het groen aan het pad bij zodat het pad niet overwoekerd, maar ze gaan niet van het pad af om 'middenin' de groenstrook te werken. De vorige bewoners van ons huis hebben het één en ander in de tuin tegen de schutting gezet (hedra, blauwe regen en één of andere haag/liguster?) die onder de grond en over de schutting het gemeentegroen in zijn gegaan en daar dus vrolijk rondwoekeren. In onze tuin houden we alles bij (en is ook door de vorige bewoners gedaan). De blauwe regen en hedra gaan aan de andere kant van de schutting vrolijk hun gang, de haag/liguster is aan die kant inmiddels zo'n 4 meter hoog. De gemeente doet er niets aan ("We zijn een groene gemeente, dat betekent dat mensen genieten van groen, dus we zijn terughoudend met snoeien"). Weet iemand of we zelf de haag en blauwe regen mogen snoeien (die dus vanuit onze tuin in het gemeentegroen zijn gaan woekeren)? --> De haag heeft onze voorkeur, blauwe regen is heel mooi en vinden we wat minder erg dat die daar zit. Nadeel is dat de blauwe regen lichtgiftig is, dus op zich ook wel fijn als die niet aan het pad zit waar kinderen erbij kunnen. Uiteraard zouden we wel kijken dat we in het juiste seizoen snoeien, het is ook niet de bedoeling dat de hele boel straks dood gaat.
Ik zou het gewoon doen. Mijn ouders kijken uit over een rivier, maar regelmatig groeien de struiken van de gemeente die achter hun tuin groeien zo hoog dat ze hun mooie zicht kwijt zijn. Dan pakken mijn vader en de buren een snoeischaar en kortwieken de boel weer. Het scheelt de gemeente weer werk, dus ik denk dat zij het best vinden.