Grr... we kunnen geen hypotheek afsluiten...

Discussie in 'De lounge' gestart door Sannebc, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ooooh, wat baal ik zeg.... :x Vanmiddag heb we te horen gekregen dat we geen hypotheek af kunnen sluiten voor onze nieuwe woning omdat onze oude woning nog niet verkocht is....

Met het hypotheek bedrag zijn ze het helemaal eens, dat kunnen we gewoon lenen adhv ons bruto jaarinkomen.
    Alleen is ons huis nog niet verkocht en ze zijn er niet zeker van of we dubbele lasten kunnen dragen.... (we hebben een hypotheek van ruim een ton lager als de verkoopwaarde van onze huidige woning)
    Aan de ene kant vindt ik het heel reeel, maar aan de andere kant ook niet omdat het ons treft.... ;)
    Als het voor de crisis geweest was hadden we die problemen helemaal niet gehad... (volgens onze financieel adviseur) We hebben prima jaarcijfers, een gezond bedrijf, een normaal betalingsverleden enz enz.

We hadden alles al geregeld, de bouwaanvraag bij de gemeente, de kosten voor de nieuw te bouwen woning berekend, enz enz...
    En dan dit...... ;)
    Misschien zijn we te naief geweest, maar uit alle berekeningen kwam dat we het bedrag konden lenen, maar we hadden alleen geen rekening gehouden met de verkoop van eigen woning.... Beetje dom. ;)

Hebben meer mensen dit wel eens gehad? Misschien kunnen jullie me uit de put praten... :D

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Hoe sneu het ook voor jullie is, ik denk dat je blij mag zijn dat je deze hypotheek niet kunt krijgen.
    Jaren lang met dubbele lasten zitten is in deze tijd erg rieël.
    Wat nou als een van jullie de baan kwijt raakt, dan kun je misschien wel 1 hypotheek betalen, maar niet 2.
    En in deze tijd heb je helaas ook niet zo snel een nieuwe baan weer.

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Misschien zou je het nieuwe huis onder voorbehoud verkoop eigen woning kunnen kopen? Misschien krijg je het dan rond?
    Dan moet de verkopende partij dat wel willen, natuurlijk. Maar het is te proberen.

Edit. Lees nu dat het om een nog te bouwen woning gaat. Dan gaat het bovenstaande niet op

4. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Jarenlang met dubbele lasten zitten is niet aan de orde. Ons huis is prima verkoopbaar. Onze buren hadden het binnen 6 weken verkocht en onze overburen binnen 10 weken. Er is gewoon vraag naar onze straat. Niet om op te scheppen hoor.... ;)

Wij gaan er natuurlijk niet vanuit dat wij ook binnen 2/3 mnd ons huis verkopen, dus zijn wij er op voorbereid om een tijd dubbele lasten te moeten betalen. En dat is voor ons absoluut geen probleem.

Onze hypotheek is gebaseerd op mijn mans inkomen, ik werk niet.
    Mijn man heeft een goedlopend bedrijf met een bruto jaaromzet ruim boven modaal, dus daar ligt het ook allemaal niet aan...
    't Is gewoon de angst die de hypotheekverstrekkers hebben en dat begrijp ik heel goed, want er zijn genoeg andere verhalen.
    Maar wij lopen, mijnsinziens, helemaal geen risico. Anders waren we ook niet aan dit hele verhaal begonnen. Zeker niet met 5 kinderen..... ;)

5. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Dat gaat idd helaas niet op.... ;)

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Als je er zo van overtuigd bent dat jullie je huis zo kwijt zijn....waarom zet je het dan niet te koop en ga je in een tijdelijke (bijvoorbeeld particulier) te huren woning?

7. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Daar hebben we ook aan gedacht, maar daar heb ik het lef niet zo voor...;) Er zijn ook niet zoveel huurwoningen in deze woonplaats en ook niet voor ons 'grote' gezin. En de huurprijzen zijn ook niet misselijk... Maar het is te overwegen.
    We gaan er nog maar eens een nachtje over slapen....

8. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik snap dat het heel vervelend is.

Maar in deze tijd is het niet gek en word bijna iedereen gezien als risico. Zelfs als je een goed salaris/ eigen bedrijf hebt en het gaat om dubbele hypotheek lasten.

9. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Ik begrijp het ook, maar ik was er een beetje van uit gegaan dat niet iedereen gezien wordt als risicogroep.
    Als je een hypotheek wil die vele malen hoger is als je bruto jaarinkomen of als je al veel schulden hebt of van een minimumloon moet leven. Tja... dan vindt ik je meer een risicogroep...
    Maar goed, wie ben ik? :D

10. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Wij zitten met het zelfde probleem.

Er is een koper voor ons huis alleen gaan ze niet akkoord met werkgevers verklaring.
    Man verdiend genoeg om de hypotheek te betalen ( die zelfs nog lager uit valt als de hypotheek die we nu hebben )

Risico is te groot en snap het wel. Jammer voor ons maar helaas!

11. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Tja, en zo blijft alles op slot zitten en houden we nog tijden de crisis in stand.
    Vind het het jammer, TS.

12. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Oehhh, ook balen voor jullie zeg! Maar goed, je kunt er weinig tegenin brengen helaas... ;)

13. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Dat zei ik vanavond ook tegen m'n man. Wij kunnen niet kopen en dus ook niet verkopen. Als dat bij iedereen zo gaat wordt het nooit wat....
    Maar we hebben gelukkig een dak boven ons hoofd! :D

14. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ja best wel want we willen graag groter gaan wonen en de buurman wil ons huis zodat hij ( wonen in een portiek ) 2 woonlagen heeft.

Het gekke is dat we wel een tweede hypotheek kunnen krijgen om een verdieping op te bouwen:(:(

15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    In zo´n straat wonen wij ook. Enkele jaren terug stonden ze in de rij voor een huisje bij ons in de straat en waren er wachtlijsten om te mogen bezichtigen. Maar ondertussen staan we wel ruim 3 jaar te koop :x. Het zegt niets of andere huizen wel verkochten. Ik kan je alleen maar zeggen dat het verstandig is om je huis eerst te verkopen. In deze tijden kun je gewoon nergens op rekenen.

16. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Niet om je voor je hoofd te stoten hoor ;), maar jij hebt het over enkele jaren terug, de huizen van mijn (over)buren zijn vorige maand en deze maand binnen korte tijd verkocht.
    En ik weet van de makelaars dat er genoeg gegadigden waren die ze moesten teleurstellen..

Maar voor jullie rot hoor, je hoopt zo dat je het dan ook snel kwijt bent. Veel mensen durven gewoon niet in deze tijd, of krijgen gewoon de mogelijkheid niet eens... (zoals wij)

Maar goed, ik kan er lang of kort over redeneren, 't helpt toch niet. 'k Moet gewoon even mijn frustraties kwijt, als ik morgenochtend op sta heb ik er weer een nachtje over geslapen en zie ik het allemaal weer wat zonniger in! :)

17. Coquelicot

Coquelicot Niet meer actief

Maar als je huis zo goed verkoopbaar is kun je toch in ieder geval eerst verkopen vóórdat je een hypotheek aanvraagt? Bij een zelfbouw hoef je toch niet het hele bedrag ineens te overleggen?

18. Zus

Zus Fanatiek lid

25 jun 2008
    1.081
    0
    0
    Ik hoop echt voor je dat je gelijk hebt en als het zo is dat ze mensen moesten terleurstellen, laat ze dan contact met hun opnemen.

Hier was dat zelfs in het begin van de crisis ook zo. Maar ondertussen staat ons huis ook al 2 jaar te koop, met een pauze toen de geboorte van onze jongste aanbrak. Aan de buurt, het huis etc ligt het niet. Er is gewoon teveel aanbod, hier bij ons dan. Hier hebben in de tussentijd nog 2 andere woningen te koop gestaan en die zijn inmiddels voor een veel lagere prijs verkocht. Maar ja die mensen moesten wel ivm dubbele lasten.

Mbt hypotheek is echt vervelend. Wij willen graag een klushuis, maar dat is ook niet te doen, omdat je niet echt meer bij kan lenen.

Succes met je beslissing. Trek de stoute schoenen aan en neem contact op met de vorige verkopende makelaar in jullie straat. Die zal de gegevens van de andere geintresseerde zeker nog hebben.

19. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

De makelaar van het kavel wil niet zo lang wachten... We moeten binnen 2 maanden de hypotheek geregeld hebben. Of binnen 2 mnd ons huis aan iemand verkocht hebben die zijn hypotheek al rond heeft.
    De bouw van het huis gaat in eigen beheer, mijn man heeft een bouwbedrijf, dus die laat het bouwen door zijn eigen onderaannemers. Tenminste dat waren we van plan... 'k moet er nog een beetje aan wennen dat het waarschijnlijk verleden tijd is..... :$ ;)

'k Heb nog een paar mandjes met was staan, maar ik kom er gewoon niet aan toen, ben helemaal van slag.... :(

20. Sannebc

Sannebc Niet meer actief

Dat willen we morgen waarschijnlijk gaan doen. Tenminste, de aankoopmakelaar die we mee hadden genomen gaat dat voor ons doen.
    Wie weet...
    Ik probeer me er maar niet teveel aan vast te klampen, soms moet je het gewoon nemen hoe het is!

Deel Deze Pagina