Is dit normaal? (School)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door brownielover, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Hoi dames,

Onze dochter zit sinds dit kort op de basisschool. Ik heb dus geen idee of dit normaal is dus vandaar mijn vraag hier:p

Vanmorgen wou ik school bellen om te melden dat ze vandaag niet kwam (onderzoek ziekenhuis)

Ik heb 2 keer gebeld, rond half 9 en kwart voor 9 maar beide keren werd er niet opgenomen. Ik heb toen niet meer opnieuw gebeld want 9uur moesten we in het ziekenhuis zijn.

Maar nu ben ik nog steeds niet door de school zelf gebeld om te vragen of E. Niet meer komt. School is inmiddels al uit maar is dit normaal? Dat ze niet bellen als ze niks van de ouders hebben gehoord?

En nog een dingetje..

Als ik haar ophaal van school is ze vaak al voor de meester op het plein en rent zo naar me toe. Ik neem haar dan zo gewoon mee naar huis. Maar valt me op dat ze niet opletten (of niet goed) of de kinderen wel met de juiste mensen mee gaan, opa oma mama leidster bso oid. Dochter is al een paar x met me meegelopen terwijl de meester niks heeft gezien. Voor het zelfde geld neemt een wildvreemde haar mee:( Of doen alle scholen dit zo?

Kan me van vroeger herinneren dat we achter het hek moesten wachten en pas weg mochten als de juf onze ouders of diegene die ons zou ophalen, had gezien.

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Kon je wel een antwoordapparaat inspreken? Viel me tijdens info-belronden hier ook op dat sommige scholen erg slecht bereikbaar waren. Veiligheidsmaatregelen verschillen ook erg per school (sommige hebben de voordeur altijd op slot met een concierge ernaast, bij andere loop je zo naar binnen).

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Ik weet niet hoe laat de school begint, maar het is meestal wel de bedoeling dat je voor schooltijd afbelt. Bij ons kun je een mailtje sturen voor 8 uur of bellen bij voorkeur voor 8.15 uur.
    Niet alle scholen hebben altijd iemand beschikbaar om de telefoon op te nemen na half 9, hoewel ze eigenlijk wel altijd bereikbaar zouden moeten zijn vind ik.
    Ik dacht dat het op de meeste scholen wel gebruikelijk is dat ze de ouders gaan bellen als er een kind niet is en de school heeft voor een bepaalde tijd nog geen bericht gehad van de ouders.
    Ik zou even navragen op school hoe het zit.

Wat betreft het ophalen, onze dochter zit op een vrij kleine dorpsschool dus redelijk overzichtelijk. Ouders staan op een pleintje vóór het schoolplein te wachten, juf loopt daarheen met de kinderen en ze mogen naar degene toe lopen die ze ophaalt als de juf diegene ook heeft gezien of dat het kind duidelijk aangeeft, ja ik heb mama of oma of de oppas gezien.

4. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Wat betreft het eerst weet ik eigenlijk niet wat het beleid hier is.
    Wat betreft het schoolplein;hier hebben de kleuters een eigen deur naar het schoolplein en lopen ze samen met de juf naar buiten. De regel is; bij de juf blijven tot je je mama/papa/opa/oma etc ziet. Begin van het schooljaar is aangegeven dat ze graag vooraf een keer diegene zien die ze ophalen; zodat de juf weet dat diegene de opa/oma oid is en het klopt. Of ze echt bij ieder kind ziet met wie hij/zij naar huis gaat weet ik niet, maar ze letten wel goed op dat kinderen niet alleen weglopen.

5. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Dat eerste (niet bellen als je kind er niet is) vind ik wel een beetje vreemd. Voor hetzelfde geld is er iets gebeurd....

Dat tweede is bij onze school en de scholen van mijn beide zusjes ook zo.
    Juf loopt voorop de schooldeur uit met de kinderen van haar groep achter haar aan. Vervolgens gaat zij naast de schooldeur staan, al dan niet kletsend met ouders. De kinderen zoeken onderwijl hun ouders op het schoolplein. Wel is het zo dat als een kind zijn ouders niet kan vinden, het kind terug moet gaan naar de juf en bij haar moet wachten.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Hier begint de school om 8.35 en uiterlijk 9 uur wordt er gebeld waar je kind is als je niet afgemeld hebt.

Kleuters blijven hier binnen, juf/meester zet de schuifdeur op een kier en 1 voor 1 gaan ze naar buiten wanneer daar de mama/papa/opa/oma/oppas van gezien is.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Hier gaat afmelden via de website/mail. En is de school in principe telefonisch altijd bereikbaar (uitzonderingen daargelaten). Geen idee of ze bellen als er een kind er niet is, ik heb mijn kinderen tot nog toe altijd af kunnen melden, dus geen ervaring mee.

Met uitgaan komen de kleuters en groep 3 met de juf naar buiten en mogen pas weg als ze papa/mama/... hebben aangewezen (maar niet iedere juf let evengoed op...). Kinderen die naar de BSO gaan, blijven hier in de klas wachten op de BSO-juf of -meester.

8. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Nee voicmail was er niet. Ik wou ook eerder afbellen hoor, volgens mij moet het ook voor half 9 maar chaos vanmorgen en de tijd ging wat sneller dan verwacht. Ik ga het wel even navragen morgen, ik wil haar op Den duur ook gewoon achterlaten op het schoolplein ipv in de klas. Mocht ze dan plots ineens weglopen naar huis (al zou ze dat niet doen maar stel dat) of door iemand worden meegenomen (even van het ergste uitgaan;)) dan kom ik daar smiddags aan en zeggen ze "oh we hebben E. Nog helemaal niet gezien vandaag "🙄 lijkt me niet de bedoeling.

En wbt het ophalen verschilt dus wel per school.. ene Let beter op dan de andere. Ga wel even vragen of ze iig willen kijken op de dagen dat de bso haar ophaalt ze met de juiste persoon mee gaat.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier is het afbellen voor 8.30 maar ik heb ook weleens later gebeld na een doorwaakte nacht met een ziek kind maar bij ons wordt er over het algemeen altijd opgenomen.
    Wat er gebeurt als je niet belt weet ik eerlijk gezegd niet.
    Het lijkt mij dat ze dan wel even contact zullen opnemen.

Van groep 1 tm groep 3 gaan de kinderen met de leerkracht naar buiten. Op het schoolplein is voor iedere groep een vaste afhaalplek. Dit houdt het overzichtelijk voor de kinderen maar ook de leerkracht. Kinderen gaan pas mee als de leerkracht de ouder/verzorger heeft gezien en kinderen geven een handje en gaan dan mee.
    Dit werkt over het algemeen erg goed maar het gebeurt ook weleens dat een kind uit de groep stapt. Deed mijn jongste ook de eerste week maar is goed opgepakt door de leerkracht en nu gaat het goed en blijft ze netjes in de rij lopen.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.194
    16.528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat BSO gebeuren is ook altijd wel een dingetje.
    Dochter gaat daar over twee weken starten. De middelste is destijds weleens het schoolplein opgelopen terwijl ze naar de BSO moest maar stond wel gewoon bij de Juf.
    Hier is de BSO in de school en worden de kindjes tm groep 3 door de BSO uit de klas gehaald.

11. Ai nee, vooral dat laatste vind ik niet normaal.. Hier komen alle kinderen met de juf of meester naar buiten en zeker t/m groep 4 mag een kind pas weg als de juf of meester de ouder heeft gezien en ze even oogcontact hebben gehad. In z'n kleuterjaren zou onze zoon ook rustig vertrokken zijn om zelf wel even naar huis te lopen, als er niet op 'm werd gelet.. Vind dat echt wel iets wat noodzakelijk is, zeker bij die kleintjes.

Ik vind ook dat er gebeld moet worden als een kind zonder bekende reden niet op school is, inderdaad om de redenen die jij noemt (zelf weggegaan, meegenomen, misschien alleen onderweg naar school en ergens gevallen en niet meer verder kunnen o.i.d.), maar ik heb geen idee of ze dat hier doen, omdat dat nog nooit nodig is geweest.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier nog maar een kleuter en nog niet schoolplichtig, daar hoeven we niet voor te bellen als ze niet komt.

Afhalen is hier wel streng. De juf komt op de speelplaats met de kinderen en ze blijven op een afgesproken plaats staan tot de juf de ouders, grootouders of andere ophalers ziet. Pas dan mogen ze naar de schoolpoort lopen. Kinderen die zomaar buiten kunnen, dat zou ik absoluut niet accepteren als ouder.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou het even aankaarten bij de school. Vaak staat er in de schoolgids wel wat het beleid is toch?

Ik vind het belangrijk dat de telefoon altijd wordt opgenomen en dat duidelijk is met wie mijn kind meegaat. Vraag het even na, dan weet je wat de regels zijn en of ze worden nageleefd.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind het allemaal niet netjes en dat laatste zelfs onveilig.

Hier is de school vanaf 8.00 uur telefonisch bereikbaar, afmelden moet ook voor 8.30 uur. Als er een kind niet is, wordt er nagebeld. En kinderen worden tot groep 4 aan de deur van de klas opgehaald en mogen niet met een onbekende persoon mee. De juf gaat de klas pas uit als alle kinderen naar huis zijn.

15. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Ik vind het bijzonder. Hier nemen ze altijd de telefoon op. Nu moet ik wel zeggen dat als we een afspraak hebben tijdens schooltijd ik dat altijd een paar dagen eerder aan de juf zelf doorgeef, of even een mailtje naar de juf stuur.
    Maar als ze een keer ziek zijn, bel ik tussen 8 en kwart over 8, behalve op maandag, dan hebben ze weekopening, dan bel ik iets later. 
    Hoe laat begint de school eigenlijk? Hier om half 9, ik kan me voorstellen dat er dan even niet opgenomen wordt, dan zijn alle juffen erg druk, de directrice staat altijd in de gang als de kleuters binnen komen, om even een praatje te maken met ouders die dat willen.

Hier worden de kleuters van groep 1 met de juf mee naar buiten genomen, juf kijkt welke vader/moeder/opa/oma ze ziet, en wijst het kind dan aan dat daar bij hoort.
    Nu in groep 2 mag mijn dochter gewoon tegen de juf zeggen: 'ik zie mama' en dan mag ze naar mij toe, als de juf mij dan ook heeft gezien.

16. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Hier moet je bellen voor schooltijd als je kind niet komt. Ook als het niet leerplichtig is. Een keer was het niet goed doorgegeven aan de invaller dat mijn zoon woensdagochtend logopedie heeft en er dus nooit is. Toen werd ik gebeld (ik nam niet op want zat bij de logo) en daarna mijn vriend om te vragen waar zoon was.

Ophalen is voor kleuters wachten achter het hek en één voor één papa/mama/opa/oma aanwijzen. De bso kindjes worden al apart voor het hek aan de bso leidster overgedragen.

De school is best strict, maar dat geeft me wel een veilig gevoel als ouder.

17. Be Happy

Qua bellen: hier dien je voor schooltijd, dus rond 08.15 uur te bellen. De directeur neemt hier veelal de telefoon aan.

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.910
    3.935
    113
    Huh? Das wel een heel vreemd iets. Het is school, toch geen instuif?
    Je kind is dan misschien nog niet leerplichtig met 4 jaar, maar daarom hoort de school nog wel te weten of je kind komt of niet.
    Is dat de regel van de school of is dat jullie eigen mening?

19. Be Happy

Zelfs de Peuterspeelzaal dienen we even te bellen als Finley niet komt.

20. Frisbie

Frisbie Bekend lid

3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het echt een behoorlijk bizar verhaal. Dat ze niet bellen vind ik echt heel raar, wat als er iets gebeurd is?

Tevens zou het mij geen prettig gevoel geven als mijn kleuter zo het plein over zou rennen, zodat dat de juf gezien heeft dat ik er ben. Hier haal je de kleuters uit groep 1 en 2 op in de klas.

Deel Deze Pagina