Bultje op tepel..

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MoesCH, 10 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    Goedenavond!

ik geef nu ong 4,5 maand BV en geniet er volop van..
    Ik heb in t begin erge last gehad van tepelkloven maar dat was overgegaan.. nu sinds n maand of 2 heb ik er weer last van en het gaat maar niet over.. ik heb op beide tepels n bultje wat erg veel pijn doet na t voeden.. ik krijg dan egt van die pijnlijke steken in mn borst en dat duurt wel n uur voordat t niet meer pijn doet.. is dit normaal?
    Ook heb ik nu sinds 3 dagen n koortslip.. ben zo bang dat ik t overdraag aan mn zoontje.. ik heb compeed lipblaasjes patch gehaald om besmetting te verminderen en ik gebruik zo vaak als mogelijk handalcohol.. ik hoop m zo niet te besmetten.. verder leken de bultjes op mn tepel vandaag n stuk groter dus was bang dat ik t ook op mn tepels had (herpes) ben vandaag dus maar gaan kolven en melk weggooien en kunstvoeding gaan geven,., als de koortslip weg is kan ik dan gewoon weer aan de borst leggen?

alvast bedankt!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik kan via de mail niet beoordelen wat de bultjes op de tepel zijn.
    Op de tepelhof zitten de zogenaamde kliertjes van Montgomery die soms wat vergroot worden. Echt een bultje waar soms ook melk uit komt. Die kunnen ook ontsteken. Het verhaal wat je beschrijft over de stekende pijn past niet bij een normaal vergroot kliertje en zou kunnen horen bij spruw of vaatkramp (is je tepel na de voeding ook anders van kleur?)

Je schrijft over een koortslip. Zorg dat er geen contact is met je lip (het vocht uit het blaasje) en je kindje. Zeker wanneer het blaasje open is dan moet je contact voorkomen (niet knuffelen).

Ik zou de huisarts even laten kijken of de bultjes op de tepel ook herpes bultjes zijn, in dat geval moet je inderdaad kolven totdat de blaasjes ingedroogd zijn en er geen wondvocht meer uitkomt. Kan je aanleggen zonder dat er contact is met de plekjes dan mag je ze ook afdekken.

Als de bultjes op de tepel geen herpes is dan mag je zoiezo aanleggen, juist goed omdat je je kindje dan wel antistoffen meegeeft waar jij nu net zo hard aan aan het werken bent!

Meer lezen over BV en herpes kan je op:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Spruw/Candida - Herpesvirussen en borstvoeding

Succes

Ilse

3. MoesCH

MoesCH Fanatiek lid

23 jan 2009
    4.303
    1.389
    113
    Vrouw
    bedankt voor je reactie!
    ik heb gisteravond naar de hap gebeld want mn zoontje had n beetje verhoging.. ik moest m goed in de gaten houden en bij 38,5 gelijk bellen..
    de bultjes zitten egt op de tepel.. tis 1 bult en dan op elke tepel 1.. ik heb ze al n tijdje.. er komt soms bloed uit en soms ook n soort van pus ofzo.. t zijn geen blaasjes... en de pijn na de voeding komt egt daarvan...
    de arts zei gister over de telefoon dat ik gwn bv moest blijven doorgeven.. als t herpes was. daN is ie er tog al mee besmet zei hij..

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat je nu beschrijft, de plaats, doet me denken aan een melkblaartje. Heel pijnlijk maar ook onschuldig. Gewoon aanleggen.

Soms helpt het om na het douchen met een ruwe handdoek het velletje eraf te vegen. Het is een soort stopje wat een melkuitgang blokkeert als het ware.

Omdat ik nu geen tijd meer heb kopieer ik even een stukje wat een collega eerder ergens schreef:

Een melkblaar is een blaasje op de top van de tepel, dat bedekt is met een dun laagje huid. Soms is er in het blaasje melk te zien, soms niet. Het blaartje zit op de uitgang van een melkkanaaltje. Vaak ontstaat een melkblaar door niet goed aanleggen en meestal is het erg pijnlijk.

Hieronder zal ik aangeven wat je eraan kunt doen, en hoe je het beste door kunt voeden.

Behandeling
    Een melkblaar kan behandeld worden door de borst vóór de voeding onder te dompelen in warm water en daarna te voeden (althans een poging daartoe te doen). Tussen de voedingen door kan een watje gedrenkt in olijfolie op de tepel gedragen worden.

De combinatie van vochtige warmte en olijfolie moet ervoor zorgen dat de huid zachter wordt, zodat de blaar 'opengedronken' kan worden. Als dit na een paar dagen nog steeds niet gelukt is, kan de huisarts de blaar openen (doe dit niet zelf). De huisarts dient er eveneens aan te pas te komen als de (pijn-)klachten erger worden, of als er harde plekken in de borst ontstaan.

Voeden
    Met een melkblaar kan normaal gevoed worden, maar zorgvuldig aanleggen en verschillende houdingen gebruiken kan de druk op de blaar en daarmee de pijnklachten verminderen.

Goed aanleggen
    Naast het openen van de blaar is goed aanleggen belangrijk om herhaling van de klacht te voorkomen. Hoe doe je dat?

De baby ligt met hoofd en lichaam in een rechte lijn, met de buik in de richting van de buik van de moeder. Rug en hoofd worden goed ondersteund door de arm en eventueel kussens.
    De baby moet de mond wijd open doen en de tong komt naar voren. Dit is het moment om de baby naar de borst te brengen.
    Wanneer de baby een goede hap borstweefsel neemt, horen de lippen naar buiten gekruld te zijn. Als het lijkt alsof de lippen getuit zijn, neemt de baby de borst niet ver genoeg in de mond. Probeer dan opnieuw aan te leggen.
    Oudere baby's
    Bij een oudere baby, die wat meer zelf een voedingshouding kan kiezen, en bovendien wat zwaarder wordt, is het belangrijk dat de baby goed dicht tegen de borst aan blijft.

Let op: "hangen" aan de borst kan de tepels beschadigen. Ook moet voorkomen worden dat de baby gaat proberen om zich vast te houden aan de borst, door tussen het drinken door met zijn kaken of zijn tanden de borst te omklemmen. Al dit soort gym-oefeningen kan voor pijnklachten zorgen.

Als de tepels pijn gaan doen door zulke acties, kan de baby van de borst gehaald worden door een vinger tussen zijn kaken te steken en zo het vacuüm te verbreken. Vervolgens dient u de baby duidelijk te vertellen dat hij netjes moet drinken. Leer hem dat hij dit soort dingen niet mag doen.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina