Ow ik moet even van me afschrijven hoor maar wat kan mijn dochter toch een draak zijn! Sinds een 2 weken bijt ze en knijpt ze weer als dr iets tegen zit en gaat gewoon heel erg ver met haar grenzen te verleggen... Ik snap dat ze heel erg veel mee maakt met mijn zwangerschap enz ze is helemaal blij dat ze sinds vandaag weet dat ze een zusje krijgt! Maar oooww wat kan ik dr afentoe achter het behang plakken zeg Ik heb al niet al het geduld van de wereld en nu met de hormonen vind ik het helemaal moeilijk met dr pffff... Volgens mij denken de buren dat ik dr vermoord of zwaar mishandel want zoals gisteren lag ze bij mij in bed en na 5x waarschuwen dat ze moest gaan liggen werd ik boos en bracht dr naar haar eigen bed. En nu is het klaar en ga je maar in je eigen bed, hup! En toen begon het schreeuwen, krijsen, gooien alles uithalen zodat ze aandacht trekt Na ong 5 min ben ik bij dr gaan zitten en ze was helemaal over dr toeren, ik heb dr gekalmeerd en ze is heel lief in slaap gevallen... Jeetje ik kan dit niet iedere dag hebben hoor en die meid ook niet... Het lijkt wel of ze het er iedere keer erom doet zodat we de deur niet uit komen. 'schatje doe even je speen en doekie in je tasje' en dan niet reageren. Boos worden als de tv uit moet en iedere ochtend weer strijd over wat ze aan gaat trekken. En dan ook echt oorlog! Protesteren bovenan de trap in de algemene ruimte omdat ze niet wilt lopen, al 100x uitgelegd dat ik dr niet kan tillen door de baby maar nee stampen en huilen Herkenbaar voor iemand dit gedrag? Wat hebben jullie eraan gedaan??
Lastig he..het komt me bekend voor, maar echt: het wordt minder-het is maar een fase. Belangrijk is dat je je kalmte bewaard en rustig reageerd, anders wordt het alleen maar erger. Wat je al zegt, bij haar zitten. Ik negeer zoveel mogelijk gegil en gejengel, en als het dat echt niet helpt ga ik op de grond zitten en komt ze vanzelf naar me toe. Laat zien dat je haar begrijpt, ze kunnen zich nog niet uiten zoals ons...maar grenzen trekken tot hier en niet verder, is ook belangrijk. Opvoeden....zucht
Wat ik heb gedaan...eerlijk? 1. Wat dvd's gekocht op de rommelmarkt 2. raamstiften gekocht bij de hema 3. knutselblok gekocht Nu heeft mijn dochter wat te doen en ik kan nog even wat klusjes en dingen voor mezelf regelen. Ze is op van de spanning voor haar verjaardag en school. Daarnaast heeft ze nu een groeispurt wat resulteert in moe zijn en 2x zoveel eten. Verder 'choose your battles' , 1 activiteit per dag en verder rustig thuis zijn, veel fietsen en naar het strand. Ik merk aan mezelf dat zo aan het einde van de vakantie de wil om mee te spelen wat minder is geworden. Daarnaast ben ik een beetje speeltuintjes-moe. Ik kies bewust activiteiten die voor ons beide leuk zijn. Soms maak ik een tent omdat ze dat leuk vindt en zo haar eigen stekkie heeft. Met wat nieuwe speelgoedjes, rust en afleiden wordt het vast reuze gezellig de komende dagen (hoop ik).
Ik ben al zoveel mogelijk met haar de deur uit want steeds thuis zitten is ook niks.. maar voor ik de deur uit ben is er alweer oorlog geweest. Over wat ze aan moet, meeneemt enz. Gewoon uitdagen. Op de bank zitten, dr tuitbeker thee omgooien en gewoon laten liggen -_- Overal tegenin gaan, schreeuwen enz.... Grrrrr weer het gewoon even niet meer... Me zo vaak laten waarschuwen dat ik het uiteindelijk zat ben en dr straf met naar dr kamer of in de gang en dan begint het uchhh
hoi hoi ik wil niet verveld zijn want ik denk dat je zeker met een zwangerschap dat het moeilijk is om geduld te hebben met de hormonen. maar ik zie dat je telkens zegt na een paar keer waarschuwen!!!!! ik zou zeggen waarschuw eens een keer en dan handelen?? dit helpt bij die van ons echt perfect de eerste keren is het wat lastig omdat ze niet goed weten wat ze moeten verwachten maar na een paar keer weet ze wat jij van haar verwacht. sochtens bij onze dochter "kleed jij je zelf even aan". nee mama deze nog af kijken "oke dan ga ik alleen weg". ze is aan gekleed en ik hoor haar zelf de tv uit zetten. ze weet namelijk dat ik het ook echt doe en haar gewoon even alleen laat zitten. ik denk dat het misschien voor jou zelf een goed plan is om dat te doen. ik wens je veel succes en hopelijk gaat het helpen.
Ja probeer voor mezelf meer geduld op te brengen door wat vaker te waarschuwen dan meteen te handelen. Ik ben ook zo hoor.. Niet aangekleed dan ga je niet mee. Klaar! Dan loop ik de deur uit, de gang op en dan hoor ik me toch een geschreeuw en begint zich meteen an te kleden. Niet opruimen?? Hup dan gaat het in de vuilnisbak! Dan ruimt ze wel op. Ik probeer het alleen te voorkomen dat ik moet dreigen voordat ze wat doet, dat maakt het voor ons alllebei even minder stressvol
Nog even geduld, dan mag ze naar school. Ze is 4, toe aan school, en helaas is het nog vakantie. Hier heb ik ook zo'n draak. Het vervelende is als ze eenmaal doorhebben dat jij wel uit je dak gaat als ze iets niet doen, gaan ze er gewoon op zitten wachten lijkt het wel.
Precies dit ja haha! Lijkt wel of ze het erom doen. Probeer dr ook duidelijk te maken dat ik niet tegen dr wil schreeuwen of boos wil worden want dat is voor haar niet leuk want dan is mama boos en dan krijg ik pijn in me buik van de stress.... Grrrrrr hou heel veel van me meisje hoor maar zoals nu ja kan niet wachten op school haha!
Helaas herkenbaar...... Klinkt inderdaad als tijd voor school! Onze dochter zit in zo'n gezellige fase, maakt constant ruzie met broertje en stookt hem ook even gezellig op Resultaat is 2 dwarse kinderen, die mama proberen gek te maken..... Wat hier wel helpt is ze weer even kort houden en heel duidelijk zijn. Ik ga niet alles 10x vragen of roepen. En als ze om niets gaat lopen janken, mag ze dat lekker in de gang doen en terugkomen als ze klaar is. Meestal heeft ze dus vrij znel door dat ze met huilen-om-niets vrij weinig gaat bereiken Ik kijk al uit naar de volgende fase.... de "ik-kom-doodmoe-uit-school-fase". Vast een stuk gezelliger!
Herkenbaar. Hier word mijn middelste in okt 4 en dat is ook echt een draak. Hier negeer ik veel, ik waarschuw en ik straf en dan gaat ze naar haar kamer. Daar ontploft ze vaak nog even en komt dan tot rust. Ze kan van het kleinste dingetje gaan stampvoeten haha. Maar ik beloon en knuffel ook veel als ze wel lief is. Krijgt ze nog een tuitbeker?
zo herkenbaar mijn dochter is 1 dag jonger als die van jou en hier ook steeds strijd maar ik zet door als ik a zeg is het a en niet wat zij wil moeilijk maar het moet maar even zo binnenkort gaat ze naar de kleuterschool dan zal ze wel weer anders doen
Ja het is een plastic beker met een tuut van het zwangerschapspakket van baby-dump nog. Verder drinkt ze uit gewone bekers maar alleen thee moet uit deze beker Dat doet ze ook idd, ontploffen als ik haar dr kamer inschop... Ik laat het even gaan en dan ga ik kijken, pak ik dr op en knuffel ik dr heel stevig. Dan is het zo over en praten we nog even waarom ze zo boos werd enz. Het is ook echt een knuffelkont hoor, heerlijk kind is het. Lekker tegen me aan zitten en smorgens als we wakker worden even lekker knuffelen en zoenen Ze moet ook altijd bij mama zitten en even beppen en verhaaltjes aan mama vertellen. Heerlijk!
Mijn lieve en rustige oudste (jongen) kan ook steeds meer uitdagen, uitproberen, uittesten. Maar twee keer waarschuwen en anders doorpakken of negeren werkt hier nog wel eens. Maar als ik het lees, dan moet ik nog meer aan mijn dochtertje van 1 denken.....! Ze doet dat alles nog niet... Nog niet...! Ik zie het haar wel zeker doen! Hihi
Ik weet het even niet meer hoor...!! Wil dr tandenpoetsen en zoals iedere avond weer niet luisteren... Waarschuwen werkt niet, een boze toon opzetten werkt niet. Uiteindelijk zeg ik als ik tot 3 tel en je heb je mond niet open ga ik weg en lees ik ook geen boekje. Terwijl ik aan het tellen ben smeert ze me nog onder ook met dr vinger die ze over dr tong heen haalt. Sorry maar dan ben ik klaar!! Ik kan dit toch niet iedere avond zo doen? Dan is ze 7 en heeft ze al een kunstklapper -_- En op het moment dat ik weg loop dan word het paniek want dan snapt ze hem geloof ik pas.. grrrrrr
Heel herkenbaar! Terwijl ze ook heel lief kan zijn. Hier is het vooral drama als ze moe is. Hier heb ik soms ook t idee dat het pas doordringt als ik wegloop of haar naar boven breng als ze het echt te bont maakt.
Probeer morgen eens van te voren te vertellen wat je verwacht, en wat je doet als ze niet meewerkt? En dan voet bij stuk houden natuurlijk en een beloning als ze meewerkt in de vorm van boekje kiezen oid. Als jij boos wordt heeft ze precies wat ze wil, ze zijn slim hoor. Dus rustig blijven
Dat doe ik idd ook. Weet hoe vervelend het is als je op het laatste moment van alles opgedrongen word dus ben al ong een 15 min van te voren bezig met aangeven dat ze naar bedje gaat enz. Het uitkleden en in bed liggen gaat super en vind ze leuk, dat mag ze zelf doen. Vaak mag ze ook de pyama uitzoeken die ze aan wilt. Ik laat dr zelf een boekje uitzoeken zodat ze weet welk boekje we gaan lezen als ze dr tanden heeft gepoetst maar het poetsen zelf? Man o man.. Lachen, praten, wegdraaien, handen ervoor en noem maar op... En ik: Raven kom schat even poetsen dan gaan we je boekje lezen Mevrouw gek doen, draaien, grappen enz Raven als je niet je tandjes poetst kan ik ook geen boekje lezen.... En ze gaat maar door... dan is het: Raven ik tel tot 3, als je dan niet je mond open doet ga ik naar de woonkamer en lees ik geen boekje.... Terwijl ik tel gaat ze nog gekker doen of houd gewoon dr mond. 3 en nu ga ik naar de bank en dan komt er me toch een partij geschreeuw uit die kamer! Jeetje! Ik laat dat een 10 min gaan en dan ga ik weer terug om alsnog dat bekkie te doen want tjah vind het nou eenmaal belangrijk