Mijn dl van 5 maanden doet overdag 4 x 30 min een slaapje. Om de 2 uur word ze moe. ze slaapt ook niet in de kinderwagen oid. Ik vroeg me af wie dit slaappatroon van veel korte slaapjes herkent, en wanneer werden het minder langere slaapjes? Of gaat niet elke baby langere slaapjes doen? Dit is soms best vervelend want inslapen duurt vaak wel even, en even naar de stad oid is ook lastig omdat zij dan binnen twee uur echt wel weer thuis in bed moet.
Ik herken het van mn dochter als baby. Gek werd ik ervan. Ze viel moeilijk in slaap, vaak was ik een half uur bezig om haar in slaap te krijgen. En dan werd ze idd na 30/45 minuten alweer wakker. Bij mn dochter werd het na een half jaar beter en toen ze begon te tijgeren (9mnd) ging ze echt goed slapen overdag. Dus nog even volhouden haha.
Wat roos85 zegt het heeft zijn tijd nodig.. mijn dochter slaapt 's morgens tot half 8/8 uur en is dan om half 12 op.. even broodje eten en dan op bed.. dan slaapt ze tussen de 2 en 3 uur.. en dan gaat ze 's avonds tussen half 7 en 7 weer op bed.. en ze is nu tegenwoordig zo moe dat ze al bijna slaapt voor ze in bed ligt.. Had dit in de eerste maanden niet durven dromen!
Hier ging het beter met 7 maanden, toen zijn we over gegaan naar 2x slapen per dag. Er kwam toen veel meer ritme in de dag en de slaapjes werden langer, ongeveer 2x 2 uur. Sinds hij met 11 maanden over is naar 1x slapen gaat het eigenlijk echt beter, sinds hij 1 jaar is slaapt hij nu ook 's nachts (weer) goed door. Hij heeft alleen van 6-8 maanden ongeveer doorgeslapen. Hij slaapt nu van 20.00-8.00 ongeveer en van 13.00-15.00. Soms 's morgens wat eerder wakker of slaapt hij 's middags wat langer. Vooral bij de gastouder slaapt hij makkelijk 3-3,5 uur in de middag, tot frustratie van mama, want bij mama slaapt ie hooguit 2 uur.
Ik lees ook even mee! Mijn dochtertje van ruim 3 maanden slaapt ook overdag ongeveer 3x een half uur. Het enige verschil bij mijn dochter is dat ze het vertikt om in haar bedje te slapen overdag.... Het is iedere dag weer een strijd.. Dan slaapt ze eindelijk na lang huilen en dan is ze na een half uur a 3 kwartier alweer wakker...
Mijn dochter deed inderdaad overdag ook slaapjes van maximaal 45 minuten. Ze deed dat 3 keer op een dag. Bij een maand of 6 7 zijn we overgegaan op 2 slaapjes per dag en toen sliep ze meestal 1 slaapje 45 minuten en de ander 1 to 1.5 uur. Sinds we over zijn op 1 slaapjes (na een maand of 11) maakt ze weer iets langere slaapjes, gemiddeld zo'n 1.5 tot 2 uur. Dus mijn ervaring is inderdaad dat ze langer gaan slapen naarmate ze minder slaapjes gaan doen.
Hier is/was de ervaring dat, als ik hem in slaap liet huilen hij dan alleen maar korter en onrustiger sliep. Heb ik dus ook maar enkele keren gedaan, want werkte gewoon niet. Als hij huilde pakte ik hem op en legde hem op m'n borst en ging op de schommelstoel in zijn kamer zitten. Ik wiebelde dan net zo lang heen en weer tot hij sliep. Als hij sliep legde ik hem over in bed, wel op z'n buikje, want zo lag hij namelijk ook bij mij te slapen. Als ik hem op zijn rug legde schrok hij gelijk wakker. Hij sliep dan sowiezo een stuk rustiger en vaak ook wat langer. Zoontje sliep hier trouwens vanaf 2 maanden vrijwel elk slaapje op zijn buik, behalve in de kinderwagen, dan viel hij vaak door het gehobbel wel op zijn rug in slaap.
Bij de oudste gebeurde dat rond een jaar, toen ze nog maar 1 slaapje deed 's middags. De middelste heeft nooit hazenslaapjes gedaan. En de jongste ging na een half jaar ongeveer beter slapen. Toen werden de nachten beter en ging het iig het eerste ochtendslaapje zeker 1,5 uur duren. De middagen wisselen nog een beetje; soms een periode ook super, soms dan hazenslaapjes. Maar over de gehele linie is het slapen sinds een half jaar veel rustiger geworden.
Mijn zoontje van drie maanden slaapt korte slaapjes van maximaal 45 minuten als hij onrustig (veel prikkels, nieuwe omgeving, verandering) of oververmoeid is. Weet je zeker dat er pas na twee uur signalen van vermoeidheid zijn? Volgens mij is anderhalf uur 'normaal' op die leeftijd. Als hij rustig thuis slaapt slaapt hij een keer drie uur of twee keer twee uur tussen de korte slaapjes in.
Veel (korte) slaapjes is volgens mij heel normaal voor de kleintjes hoor, iedere 1-2 uur naar bed, en in slaap laten huilen werkte hier ook echt niet! Mijn dochter sliep (en slaapt gelukkig) ook vaak nog even bij het wandelen. Nu slaapt ze 's morgens tussen 8 en 9uur weer eventjes (is er om 6 uur wel al uit). Dan tussen 11-12 (bij wandelen/boodschappen doen) en/of 12-13/14 uur en dan in de middag vaak een wat langer slaapje, afhankelijk van hoe vroeg en lang ze het eerdere slaapje deed. Ik zie direct dat ze vermoeid is, plukken aan oortje, wrijven in oogjes of gewoon gapen, net als wij! Wat jengelig zijn betekent ook naar bed!
Vanaf dat die van mij begon met kruipen (of proberen tenminste) werden de slaapjes wat langer en heb ik er iets meer regelmaat in gekregen. Nu slaapt ze 2x minimaal een uur terwijl dat eerst 2/3x hooguit drie kwartier was. Maar dat kruipen (en nu optrekken en staan) kost zoveel energie dat ze ze overdag wel langer moet slapen.
Baby's maken een slaap cyclus van 45 minuten gemiddeld. In de 45 minuten maken ze het zelfde slaappatroon door als dat wij als volwassenen doen in 1 nacht. Na 45 minuten worden ze even wakker en kunnen dan weer verder slapen. Sommige baby's schrikken wakker waardoor er een schreeuw of huil ontstaat. Veel baby's kunnen daarna zelf weer in slaap komen, sommige hebben een beetje hulp nodig. Heb een link er bij gedaan... Het heeft mij erg geholpen om het slaappatroon thuis te herkennen bij zl. Hazeslaapjes - Slaapproblemen en oplossingen - Slaapbabyslaap.nl