Hij leeft nog, de spuitjes die hij gister heeft gehad werkten niet. Hij was deze ochtend nog behoorlijk 'actief' terwijl ze hadden verwacht dat hij al overleden was bij aankomst. Er is vanochtend een expert geweest om de conditie van het dier te bekijken. Als die te zwak is gaan ze het nogmaals proberen met een spuitje en anders.... geen idee. We hopen dat ze het beest nog een kans geven! Er is inmiddels vlakbij Johannes (de bultrug) een dode potvis even groot als Johannes aangespoeld. Het wordt nu een beetje een 'eng' verhaal.... brrrr.
Johannes leeft niet meer. Ze hebben hem nog meer inslaap middel gegeven. De mensen die hem wilde helpen mochten niet helpen en twee ervan hebben een bekeuring gekregen. Belachelijk want wie bepaald er nou eigenlijk wie er wel en niet helpt. De mensen die wilde helpen hadden hem binnen een uur los gehad en zo had johannes nu gewoon rondgezwommen.
Hij leeft nog wel. Dat spuitje dat Hij gister gehad heeft , heeft niet zn werk gedaan. Nu word er door " experts" bekeken hoe nu verder. Ik hoop dat ze nu gaan inzien dat t beesie nog helemaal niet dood wilt en m toch een kans gaan geven door de schippers toe te laten. Want als je ziet hoe diep de bultrug ligt kan t ook nog eens een goede poging worden ook!
Ik hoorde net op de radio dat de dierenartsen hem niet nogmaals een spuitje mogen geven, want dat moet in de staart en een mep van die staart zou de dierenarts kunnen doden... Ik hoop echt dat dit arme dier gered gaat worden.
Ze spreken elkaar lekker tegen he. De ene zegt dat hij te zwak is en een spuitje moet krijgen om m uit zn lijden te verlossen en een dag later is t te gevaarlijk omdat een klap van zn staart dodelijk kan zijn waaruit blijkt Dat t beesie toch krachten genoeg heeft. Ik hoop echt dat ze nog een poging mogen wagen en dat marianne thieme wat op ze in kan praten om de schippers een kans te geven
Dat is dus inderdaad (nog) niet waar. Ze dienen geen extra slaapmiddel toe omdat dat te gevaarlijk is en de staart in het water ligt waarin de injectie geplaatst moet worden. Daardoor kunnen ze er niet bij. Om 16u geeft de burgemeester van Texel een persconferentie over de toestand en wat er nu verder wel en niet gaat gebeuren.
Zie hier, laatste nieuws RTV N-H - Nieuws Actie van Sea Shepherd Sea Shepherd heeft via Twitter mensen opgeroepen naar Den Helder te komen voor bultrug Johannes. "Johannes heeft onze hulp nodig. Kom met vele naar Den Helder #directaction #fortheoceans'', aldus de activistische natuurorganisatie. Directeur Geert Vons van Sea Shepherd Nederland lichtte toe dat hij aan het eind van de middag met een schip richting de bultrug wil varen. "Om duidelijk te maken dat de gang van zaken niet klopt. Wij hebben begrepen dat het ministerie van Economische Zaken de toestemming om de bultrug voor de tweede keer een spuitje te geven, heeft ingetrokken. Er is veel onduidelijkheid, dus dat is voor ons des te meer reden om erheen te gaan.''
Ze Kunnen een zandzuiger proberen. Zo wat meer ruimte maken om de vis of kan dit niet. Blazen ze het zand toch de duinen op? Ipv loswrikken wat extra ruimte maken zo. ??
Hij zou vanmiddag een tweede shot gehad hebben. Maar hoorde nu ook weer dat hij nog wel leeft. Blijft te belachelijk voor woorden dat het allemaal zolang moet duren.
Vooropgesteld dat ik er helemaal niet tegen kan, zeggen de experts dat een dergelijk dier twee uur na aangespoeld te zijn van binnen zijn organen kapot drukt. Dat hij dus gewoon dood ligt te gaan. De schade die na 2 uur ontstaat in schijnbaar onomkeerbaar. Als dat echt zo is, is de bultrug dus al lang niet meer te redden en vind ik dat ze hem zo snel mogelijk uit zijn lijden moeten verlossen. Dure reddingsacties, hoe vreselijk ik het ook vind, lijken mij dan ook niet meer op zijn plek, zeker omdat ik heb begrepen dat het dier daar enorm gestresst van zal raken, omdat het dier niet tegen de geluiden van de motoren kan. Doen we dan een dure reddingsactie dan sterft het dier alsnog én met heel veel stress. Ik sta hier alleen lees ik wel, maar ik vind juist dat we dat de bultrug niet kunnen aandoen. Hoe vreselijk ik het ook vind dat hij zal sterven.
Josien ik begrijp wat je bedoelt, maar zijn organen zouden er nu dusdanig aan toe moeten zijn dat hij nu al aan een natuurlijke zou moeten zijn overleden. Het is nog een jong dier. Net een persconferentie gekeken en ze kijken morgen ochtend weer hoe het gaat. Dan moeten ze een andere dierenarts vinden die nogmaals een shot wil geven. De vorige wil het niet doen. Sea sheperd is nu onderweg en willen het dier gaan redden.
Er zijn schepen onderweg en Den Helder loopt vol met 'toeschouwers'. Vrijwillge brandweer van Den Helder én Texel zijn ook al van de partij. Laatste hoop!!! Mee eens dat het te laat is/aan de late kant maar ze willen hem nu NOG een nacht laten liggen om te kijken hoe hij er morgen aan toe is terwijl het vanavond springtij is en dus extreem hoog water.
Prft.. ik las dat het skelet al beloofd is aan Naturalis. Daarom gebruiken ze geen explosieven (wat normaal de meest effectieve manier blijkt te zijn, waarom weet ik niet?). Ag, zo kan Johannes de overheid nog wat opbrengen zullen ze wel denken.
Daar gaat het ook allemaal om. De overheid verdient er weer geld aan. Naturalis zal er wel een bedrag voor moeten betalen en dat kunnen ze natuurlijk goed gebruiken. Daarom kregen die andere ook een boete wat ik echt schofterig vind.