Ervaringen (zeer) vroege leerling

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 17 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Hallo,

Mijn dochtertje is 5 april 4 jaar geworden en zou eigenlijk een late leerling zijn. Dus 4 maanden van dit jaar groep 1 en volgend jaar nogmaals groep 1.

Nu hebben ze haar getoetst (Cito) en hier kwam een goede score uit. Ook is ze sociaal-emotioneel sterk.
    De juf lijkt het beter als ze naar de zomervakantie naar groep 2 gaat.
    Dit houdt dus in dat ze maar 4 maanden groep 1 doet en dus een zeer
    vroege leerling wordt.

Zijn er hier ook moeders die ervaring hebben?
    Of ben je misschien zelf een vroege leerling geweest?
    En hoe heb je dit ervaren?

XXX Tumtummetje

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    het ligt er aan of ze na groep 2 meteen een jaar later naar groep 3 gaat. Of gaat ze naar groep 3 als ze ook echt 6 is. Dus twee keer groep 2.

Als het eerste zo is vindt ik het eigenlijk veel te snel.

Bij ons zitten de groepen 1 en 2 bij elkaar dus hebben wij deze afweging nu niet. ( Emma is van 30 december, valt net binnen de grens van 1 januari)

3. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    hier maken ze die afweging ook.
    En ze kunnen in groep twee altijd nog kijken of het toch niet te zwaar is.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn zusje en mijn man waren een vroege leerling, maar een stuk minder extreem dan jouw dochter. Zij zijn in september jarig.

Mijn man is blijven zitten omdat hij emotioneel gezien geen aansluiting vond bij klasgenoten. Terwijl hij wel zeer intelligent is.

Mijn zusje is nooit blijven zitten, maar heeft wel ieder jaar moeite gehad met meekomen. Terwijl ook zij intelligent is (ze doet VWO). Ze heeft ieder jaar opstartproblemen gekend. Ze trok dat aan het einde van het jaar dan wel bij, maar het was wel keer op keer lastig.

Dus ja, moeilijk te zeggen.

5. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ze gaat dan naar de zomervakantie naar groep 2 en dit is gewoon 1 jaar. Daarna gaat ze gewoon naar groep 3. Dus ze wordt 5 in groep 2 en 6 in groep 3, maar dit dus pas in april.

6. danip

danip Niet meer actief

Ik was zelf een vroege leerling, en voor mij was dat achteraf helaas niet goed. Ik kon minder goed meekomen dan de rest. Ik heb daardoor ook altijd gedacht dat ik heel dom was. Omdat de anderen vaak sneller iets door hadden (en een leraar die dat benadrukte :x en mij letterlijk dom noemde als ik iets niet wist) Ook toen ik de mavo ging doen, geloofde ik nog niet in mezelf, en spijbelde toen super veel. In het laatste jaar heb ik zelfs mijn boeken nooit open gehad, die waren nog nieuw toen ik ze inleverde. Ik slaagde wel met achten en negens maar ook toen nog dacht ik niet dat ik beter zou kunnen. Pas toen ik op het mbo een andere richting wilde gaan volgen, en daar een beroepskeuze test met officiele iqtest deed, kwam ik er achter dat ik juist best wel slim was. Mijn iq was toen 132, dus zo dom was ik niet ;) Ik merk nu ook dat ik de dingen waar ik vroeger niet goed in mee kon komen, nu juist beter kan dan gemiddeld (rekenen bv, ik kon het vroeger echt niet en nu kan ik heel goed hoofdrekenen)

Maar dit is per situatie natuurlijk weer anders. En in mijn geval lag het ook aan mijn eikel van een leraar. Maar ik heb er toch serieus nadeel van ondervonden.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

En volgens mij slaat ze feitelijk gewoon een klas over. Meer dan een jaar over groep 1 doen is namelijk gebruikelijk.

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Nou dan zou ik het echt niet doen.
    IK heb al een paar juffen om advies gevraagd of we Emma maar anderhalf jaar moeten laten kleuteren ( als het goed blijft gaan) maar van alle kanten krijg ik te horen dat ze er later in de hogere groepen last van krijgen en er altijd harder aan moeten trekken..

9. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ja, het is een beetje dubbel.
    Tuurlijk, we zijn super trots op haar en we willen ook niet dat ze zich gaat vervelen.

Misschien toch naar groep 2 naar de zomer en als ze dan niet mee kan komen, kan ze altijd nog een x groep 2 doen...

Hmm... lastig..

10. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik zou het zelf niet toejuichen, zeker op deze jonge leeftijd niet. ze kan er sociaal emotioneel erg mee in de knoei komen.( als ze volgend jaar naar groep 3 zou moeten) mijn jongste zoon is ook van april en als ze deze constructie bij ons willen toepassen straks zal ik die niet accepteren.

11. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    bij mijn zoontje zit een meisje in de klas, die is vorig jaar april 4 geworden, en die is toen met de zomervakantie gewoon in groep 1 begonnen, maar afgelopen januari vonden ze dat dat veel te laag voor haar was.
    ze is toen na de kerstvakantie begonnen in groep 2 (wij hebben combinatieklassen, dus ze bleef in dezelfde klas)
    nu na de grote vakantie begint gaat ze mee naar groep 3, ze is dus net zo jong als jou kindje.
    geen idee nog hoe dat hier gaat uitpakken, maar bij het meisje hier is het echt zo dat die er helemaal aan toe is.
    die voelt d'r eigen echt meer thuis bij de kindjes in groep 2, en met leren zou ze het ook makkelijk kunnen.

ik zou zeggen, laat je kindje 'gewoon' in groep 2 beginnen, dan kun je volgend jaar nog altijd kijken of ze nog een jaar groep 2 doet, of doorgaat naar groep 3.
    succes met je keuze!

12. Bika

Bika Niet meer actief

Hier ook een vroege leerling. Zou afhankelijk van of ze zich verveelt in groep 1 nog wel naar groep 2 doen, maar dan 2 jaar groep 2 doen. Zoals hier boven ook al wordt gezegd had ik ook de emotionele aansluit problemen en te weinig zelfvertrouwen hierdoor. Mijn moeder zegt altijd dat als ze het over had kunnen doen ze me een jaar extra had laten kleuteren.

13. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

2 kinderen die ik ken gaan dit jaar door naar groep 3 en zijn 5 geworden in maart en in april. De een is in april naar groep 2 overgegaan en de ander heeft dit hele schooljaar groep 2 gedaan en dus maar een paar maanden groep 1 gedaan. Weet niet hoe het gaat bevallen in groep 3, maar het zijn 2 slimme meiden.

Zijn het combiklas 1-2 of lossen groep 1 en 2? Want in het eerste geval kan ze kiezen of ze met andere 4 jarige speelt of met de 5 jarigen. Met wie speelt ze nu?

Ik zou het wel doen want in groep 2 gaan ze de oefeningen doen en voorbereiding op groep 3 terwijl groep 1 mee is om te wennen. Als ze volgend jaar nog niet toe is aan groep 3 kan ze zich misschien bezig houden met verdiepingswerkjes en extra werkjes. Een oppaskindje van mij deed dat ook, maar zij heeft groep 3 uiteindelijk over geslagen omdat ze alles al kon.

14. mol81

mol81 Niet meer actief

Mijn (jarenlange) ervaring heeft geleerd dat kinderen die tussen 1 sept en 1 januari 6 jaar worden en naar groep 3 gaan (en dus vroege leerlingen zijn) het erg lastig gaan krijgen. Vooral op sociaal emotioneel gebied. De inspectie wil wel graag dat deze leerlingen naar groep 3 gaan. De zgn. 1 oktober grens bestaat niet meer. April vind ik echt extreem jong hoor! Dan moet je als kind wel heel sterk in je schoenen staan, zowel cognitief als sociaal emotioneel.

Wat ik vaak zie is dat kinderen dan alsnog groep 3 een jaar over moeten doen of steeds met de hakken over de sloot over gaan.

Vraag op jouw school naar een protocol doorstroom (overgang groep 2 naar groep 3). Hierin staat, als het goed is, verwoord wanneer een kind wel of niet rijp is voor groep 3. Op alle gebieden (dus niet alleen goede Cito toetsen).

15. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    @ Yolanthe -> het zijn geen combiklassen helaas. Dus niet groep 1 / 2 bij elkaar.

Ze speelt gewoon met iedereen. Ze is erg sociaal. Maar er zitten nog geen 5 jarigen in haar klas. Iedereen is nog 4. De groep 1 is namelijk na de kerstvakantie gesplitst (toen zat Amber nog niet op school) omdat ze groep te groot werd.

16. debozoe

debozoe Bekend lid

12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Ik ben zelf leerkracht en ik vind het erg snel..., persoonlijk zou ik het niet doen..

17. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Het hangt volgens mij ontzettend van het kind af. Ik ben van november en ben ook een jaar eerder naar de basisschool gegaan. Dat ging prima en ik was blij dat ik leuke dingen mocht doen zoals lezen en niet meer alleen hoefde te knutselen. Als je dochter emotioneel sterk in haar schoenen staat zou ik het zeker overwegen. Succes met je beslissing! :)

18. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis

Ja lijkt mij ook, anders zouden er wel heel veel vroeg zijn.
    Vroeg is aug. sept okt
    Laat is okt nov dec

Voor de rest zijn normale leerlingen.

Maar als ze nu al naar groep 2 gaat, wordt ze een vroege leerling.

Persoonlijk zou ik het nooit doen.

19. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    De kleutertoetsen van Cito zijn niet een goede indicatie voor latere leerprestaties. Dus kan het idd. zijn dat jouw dochter groep 2 extra doet of straks groep 3.
    Waar ik persoonlijk rekening mee zou houden is de speelsheid van jouw dochter. Kinderen kunnen er mentaal (intelligentie) klaar voor zijn, maar kunnen niet stilzitten of zich lang genoeg concentreren. Dan is het vervelend als jouw dochter op latere leeftijd een groep over moet doen en dan een slecht beeld over haarzelf ontwikkelt.

Succes met jullie keuze.

20. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Sta er ook bij stil dat ze - als alles goed gaat - op haar 11e al naar de brugklas gaat.

Als ze als 'meisje-meisje' bij vroegrijpe pubers in de klas komt, zou het wel eens veel kunnen vragen van haar weerbaarheid.

Deel Deze Pagina