Bij de meeste vast wel bekend dat de OV-Chipkaart vanaf dit jaar stap voor stap wordt ingevoerd, en dat op steeds meer plekken de strippenkaart wordt afgeschaft. In de Rotterdamse metro is dat zelfs al gebeurd. Maar de chipkaart kan ook al gebruikt worden bij al het andere stadsvervoer in Rotterdam, al het stadsvervoer in Amsterdam en het streekvervoer in Waterland, de Zaanstreek en Amstellanden/Schiphol. Later dit jaar volgen de gebieden rondom Rotterdam en de NS. De bedoeling is dat in april de Amsterdamse Metro volledig over is, en rond die tijd ook het overige stadsvervoer in Rotterdam. Eind oktober kan je ermee reizen bij de NS en de streekvervoerders rond Rotterdam en eind november wordt in Amsterdam ook bij tram en bus de strippenkaart afgeschafd. Straks als de chipkaart echt het enige vervoersbewijs is, zal de prijs voor een chipkaart 7,50 zijn, maar sommige vervoerders geven op dit moment korting om zo mensen aan te moedigen nu al een chipkaart aan te schaffen. Zo betaal je in Rotterdam nu al 7,50 voor zowel een anonieme als een persoonlijke chipkaart. In Amsterdam betaal je nu echter maar 1,50 voor een persoonlijke kaart en 3,00 voor een anonieme kaart. Een kaart is vijf jaar geldig dus voorlopig kan je er er weer mee vooruit. De actie loopt niet lang meer, dus wees er als de kippen bij! Een chipkaart is met een normale prijs al bij 3x reizen in die vijf jaar goedkoper dan een wegwerpkaartje, dus ga maar na hoeveel je kan besparen door nu te bestellen, en vergeet dan ook niet de tijdswinst die je boekt door er nu al een te bestellen Welke kaart moet ik dan? Kinderen van 3 tot 12 jaar: Persoonlijk, daarmee krijg je kinderkorting. Abonnementhouders: Persoonlijk, vervangt de stamkaart 65+'ers: Persoonlijk, daarmee krijg je ouderenkorting Ook voor automatisch opladen en voor Mijn OV-Chipkaart heb je een persoonlijke kaart nodig. Natuurlijk kan iedereen een anonieme kaart gebruiken, maar daarbij vervallen dan wel eventuele voordelen. Let op: Voor een persoonlijke kaart is een pasfoto nodig. Er kan maar een persoon tegelijk op een kaart reizen, om zo zwartrijders beter te kunnen weren. Werkt een kaart van Amsterdam niet alleen in Amsterdam? Nee, elke chipkaart werkt overal waar de chipkaart wordt geaccepteerd, alleen het uiterlijk van de kaart is anders. Kan het zijn dat ik al een chipkaart heb? Dat kan. De meeste NS-pasjes zijn al uitgevoerd als OV-Chipkaart en kunnen dus ook overal waar de chipkaart wordt geaccepteerd gebruikt worden. Op de meeste kaarten van de NS staat ook een foto, en dus is deze geldig als persoonlijke chipkaart. Is een chipkaart niet reuze onveilig? Nee, want hacken gebeurt niet zonder het op te merken, de in/uitcheckapparatuur is niet zonder braaksporen te modificeren. Alleen als je je persoonlijke kaart kwijtraakt heb je een probleem, maar één belletje en je kaart wordt geblokkeerd. Daar het meestal niet nodig is dat je kaart je portomonnee verlaat tijdens de volledige reis is die dus net zo (on)veilig als je eigen portomonnee. Is een ov-chipkaart niet veel en veel duurder dan een strippenkaart? Hangt er vanaf. Voor sommige mensen is het een grote besparing, omdat je per kilometer betaalt, en niet per zone. Het is in ieder geval eerlijker. Je betaalt voor wat je wel reist, en niet voor wat anderen reizen zoals dat met een strippenkaart wel gebeurde. Door de hogere kostendekking van het openbaar vervoer kan er in de toekomst meer openbaar vervoer geboden worden dan nu het geval is. Het pasje zelf kost normaal gesproken 7,50, maar is geldig voor vijf jaar. Een pinpas is gedurende diezelfde periode veel duurder, en een chipkaart bevat vrij dure technologie.
Is het verstandig om er 1 aan de schaffen? Mijn man heeft een ov chipkaart van zijn werk. Kan ik ook op zijn kaart? Ik reis niet veel met de trein.